Nazi kopstuk in Zwitserland?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Nazi kopstuk in Zwitserland?

Bericht door Mich »

Nazi-kopstuk zou in Zwitserland zijn
Alois Brunner, een van de laatste kopstukken van Nazi-Duitsland die nog op vrije voeten is, zou nu in Zwitserland zijn.

Rechterhand Eichmann
Dat zegt de Israëlische krant Haaretz. Brunner was de rechterhand van oorlogsmisdadiger Adolf Eichmann en wordt verantwoordelijk gehouden voor de dood van 130.000 joden. Brunner woonde na de Tweede Wereldoorlog tientallen jaren in Syrië onder de naam Dr. Georg Fischer.

'Menselijk afval'
De krant Chicago Sun-Times had in 1987 nog een interview met Brunner. Hij had geen spijt, zo bleek. "Die joden waren menselijk afval met een duivelse geest, die verdienden te sterven", zei hij. "Ik zou het opnieuw doen." Wat er sindsdien met Brunner is gebeurd, is onduidelijk.

Brazilië
Volgens sommigen is Brunner in Syrië overleden, anderen beweren dat hij naar Brazilië is gereisd. De Braziliaanse politie ondervroeg enige tijd geleden een Dr. Georg Fischer die in 1999 een verblijfsvergunning voor Brazilië had gekregen. Omdat zijn papieren niet in orde leken, werd contact opgenomen met Interpol. Ondertussen was de verdachte naar Zwitserland gereisd.

Ontkenning
Haaretz heeft de man opgespoord en een telefoongesprek met hem gehad. Als het inderdaad om Brunner zou gaan, zou hij nu 95 jaar zijn. De man die Haaretz sprak, klonk echter niet zo hoogbejaard. Bovendien ontkent hij dat hij iets te maken heeft met de nazi's. Hij zou in 1939 in Zwitserland zijn geboren. Hij vertelde dat hij in Zwisterland vakantie viert en over een maand terugkeert naar Brazilië.
Zo schrijft RTL4.nl
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Veel theorieen maar welke is waar?
Als hij al 95 zou zijn zou hij wel niet zo veel meer kunnne denk ik .
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Als je het niet zeker weet, schrijf dan niets... :roll:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Inderdaad een kwalijke zaak van Haaretz. Het komt over alsof die journalisten gewoon een oude man aan de telefoon hebben gehad en hem maar meteen tot Alois Brunner bestempelden. Beetje vreemd.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Bericht door zero »

Was deze Brunner niet een oog en een hand kwijt geraakt door een bom brief.(volgens mij stond dat jaren geleden in de panorama)
Als dat al zo is lijkt het mij gemakkelijk om hem te herkennen
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Tja.... er worden geen duidelijke punten genoemd die zekerheid hebben.
Ik weet niet wat ik ervan moet denken.
Voor het laatst in 1987 heeft hij een intervieuw gehad sindsdien is het onduidelijk, wat er daarna gebeurd is schrijven ze ook.
Dat is 18 jaar geleden bijna 19, in zoveel jaar kan er veel gebeuren!
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie