PC Vraagje

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Ik weet niet of het al te laat is, maar enkele opmerkingen:

- Koop de X1800XL niet. Het ding presteert relatief zwaar onder de maat. Deze chip werd geintroduceerd om de 7800-chip van nvidia het hoofd te kunnen bieden maar wordt in alle benchmarks keihard onderuit geschopt door de 7800. Voor hetzelfde geld heb je de GeForce 7800 GT. Deze kaart presteert overigens nóg beter in CoD2 aangezien CoD geoptimaliseerd is voor Nvidia's kaarten.

- Pas op met welke processor je koopt: een hoger aantal Mhz'en is de prijs lang niet altijd waard. Je wil de 3800+ kopen. Een uitstekende processor met een uitstekende chip (Venice), maar prijzig. Voor ruim €100,- minder heb je de Athlon64 3500+ die gemakkelijk en vrijwel risicoloos is over te clocken naar 2,4Ghz (3800+). Voor €30,- meer heb je zelfs de 3800+ X2, de Dual-Core processor van AMD. Beide opties zijn veel beter.

- Je moederbord is volledig overbodig, ik begrijp niet dat die 'Microsoft'-kennis dit over het hoofd heeft gezien. Je moederbord is namelijk SLI-ready. SLI is de Nvidia-technologie die je in staat stelt twee gelijke videokaarten aan elkaar te linken voor meer performance. Jij kiest voor 1 kaart (ruimschoots voldoende mits je de goede neemt), dat is nog niet eens zo heel erg. Maar je gaf aan een Ati x1800xl te hebben gekozen, en die kan dus niet in SLI. Ati heeft een eigen SLI, namelijk 'Crossfire'. Voor precies evenveel geld koop je de DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D, hét moederbord voor de gamer die prestatie wil.

- @Leroy: het is een hardnekkig fabeltje dat een betere geluidskaart zorgt voor veel meer FPS in een spelletje, laat staan 10-15%!! Vroeger gaf het nog grote verschillen 910-20%), maar sinds de invoer van AGP (en nu PCI-E) gaat de data-doorvoer niet meer via de oude PCI. Alleen de geluidskaart zit nog op PCI-sloten. Zodoende is er nog wel een (mogelijk) verschil, maar haast onmerkbaar. Dit hangt trouwens wel af van het moederbord, maar op de moderne bordjes, zeker met de Nforce4-chip, is het verschil werkelijk miniem.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Sbf.Koch schreef:Ik weet niet of het al te laat is, maar enkele opmerkingen:
- @Leroy: het is een hardnekkig fabeltje dat een betere geluidskaart zorgt voor veel meer FPS in een spelletje, laat staan 10-15%!! Vroeger gaf het nog grote verschillen 910-20%), maar sinds de invoer van AGP (en nu PCI-E) gaat de data-doorvoer niet meer via de oude PCI. Alleen de geluidskaart zit nog op PCI-sloten. Zodoende is er nog wel een (mogelijk) verschil, maar haast onmerkbaar. Dit hangt trouwens wel af van het moederbord, maar op de moderne bordjes, zeker met de Nforce4-chip, is het verschil werkelijk miniem.
Uhmmm, sorry hoor. Maar met de Audigy 4 is het wel zo. Denk je dat ik iets ga zeggen zonder dat ik er iets van weet?
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Sbf.Koch schreef:Ik weet niet of het al te laat is, maar enkele opmerkingen:

- Koop de X1800XL niet. Het ding presteert relatief zwaar onder de maat. Deze chip werd geintroduceerd om de 7800-chip van nvidia het hoofd te kunnen bieden maar wordt in alle benchmarks keihard onderuit geschopt door de 7800. Voor hetzelfde geld heb je de GeForce 7800 GT. Deze kaart presteert overigens nóg beter in CoD2 aangezien CoD geoptimaliseerd is voor Nvidia's kaarten.

- Pas op met welke processor je koopt: een hoger aantal Mhz'en is de prijs lang niet altijd waard. Je wil de 3800+ kopen. Een uitstekende processor met een uitstekende chip (Venice), maar prijzig. Voor ruim €100,- minder heb je de Athlon64 3500+ die gemakkelijk en vrijwel risicoloos is over te clocken naar 2,4Ghz (3800+). Voor €30,- meer heb je zelfs de 3800+ X2, de Dual-Core processor van AMD. Beide opties zijn veel beter.

- Je moederbord is volledig overbodig, ik begrijp niet dat die 'Microsoft'-kennis dit over het hoofd heeft gezien. Je moederbord is namelijk SLI-ready. SLI is de Nvidia-technologie die je in staat stelt twee gelijke videokaarten aan elkaar te linken voor meer performance. Jij kiest voor 1 kaart (ruimschoots voldoende mits je de goede neemt), dat is nog niet eens zo heel erg. Maar je gaf aan een Ati x1800xl te hebben gekozen, en die kan dus niet in SLI. Ati heeft een eigen SLI, namelijk 'Crossfire'. Voor precies evenveel geld koop je de DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D, hét moederbord voor de gamer die prestatie wil.

- @Leroy: het is een hardnekkig fabeltje dat een betere geluidskaart zorgt voor veel meer FPS in een spelletje, laat staan 10-15%!! Vroeger gaf het nog grote verschillen 910-20%), maar sinds de invoer van AGP (en nu PCI-E) gaat de data-doorvoer niet meer via de oude PCI. Alleen de geluidskaart zit nog op PCI-sloten. Zodoende is er nog wel een (mogelijk) verschil, maar haast onmerkbaar. Dit hangt trouwens wel af van het moederbord, maar op de moderne bordjes, zeker met de Nforce4-chip, is het verschil werkelijk miniem.
De definitieve samenstelling staat ergens halverwege de pagina... :wink:
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Ja, Robin, en daar heb ik mijn berichtje ook op gebaseerd! Daarin staat je SLI-moederbord en je X1800XL:
MSI K8N SLI PLATINUM SOCKET 939 SOUNDBLASTER LIVE
AMD ATHLON64 939 3800+ VENICE BOXED SOCKET 939
CORSAIR TWINX 1024MB PC3200(2X512MB)
MSI RX1800XL 256MB PCI EXPRESS
WESTERN DIGITAL 200GB-JS 8MB SATA300 7200RPM
TONES 450WATT POWER SUPPLY DUAL BLUE LED
COOLERMASTER CENTURION 5 ALU BEHUIZING
Nogmaals, je samenstelling klopt niet, het is echt zonde van je geld!

@Leroy: Heb jij je FPS in games gemeten dan? Voor je de Audigy4 had en erna?
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Vriend van me ja, hij had zon 9FPS meer. :)
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Vraag me af wat voor systeem hij heeft dan...

(overigens is 9fps meer vrijwel niet merkbaar, boven de 50 zeker niet)
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Een grote heil aan Koch die me een miskoop heeft bespaard. :)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Een man met kennis van zaken precies! 8)

Btw, dat overclocken hoe gaat dat precies tewerke? en haal je er veel meer prestatie uit? Veilig overclocken dan wel ;)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Sbf.Koch schreef:Vraag me af wat voor systeem hij heeft dan...

(overigens is 9fps meer vrijwel niet merkbaar, boven de 50 zeker niet)
Bij 90FPS is het wel 10%. :wink:

Hij heeft een
AMD Athlon 2800+
ATI Radeon 9600XT 128MB
1024MB :)

Overigens kan je "safe" overclocken met een marge van zon 5 a 8%.
Overclocking kan via software of in de BIOS. (In dse BIOS kan je enkel je CPU, Geheugen (timings) en volt overclocken)
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Precies.

AtroX, overclocken is vrij eenvoudig. Simpel gezegd komt het er op neer dat alle processoren van één lijn (bijvoorbeeld de Amd Athlon64 s939 Venice) getest worden voor ze worden gelabeld. Hoe hoger ze over een lange tijd stabiel lopen, hoe hoger het label. Zo kan het dus zijn dat je 2 identieke processoren koopt als je een 3500+ en een 3800+ koopt in de winkel. Enkel heeft de 3800+ betere prestaties neergezet bij de testings.

Vervolgens worden de processoren 'vastgezet' op de voor hen bepaalde kloksnelheid. Dit betekent dat je moederbord 'leest' hoe snel deze is, welke timings deze gebruikt en welk voltage de processor dient te krijgen. hetzelfde geldt trouwens voor videokaarten: De hele GeForce 6800-serie is precies dezelfde kaart. Alleen kan de één (bijv. de 6800 ultra) hogere snelheden aan en heeft meer pipelines en vertex-shaders die open kunnen, waar die bij anderen (de goedkopere zoals de 6800le) niet helemaal naar behoren werken.

Processoren kun je vervolgens via je moederbord sneller laten lopen door het moederbord opdracht te geven andere timings en voltages te laten gebruiken met de Processor. Dit betekent echter wel dat de processor ook warmer wordt. Zodoende moet je bij meer dan een 5-10% overclock een andere, betere koeler kopen (liefst een Zalman). Dit voorkomt dat je processor te heet wordt en houdt de boel stabiel. Kost je maar zo'n 30-40 euro extra, terwijl een processor die standaard sneller loopt al gauw 100 euro duurder is.

Zo was mijn oude processor een Pentium 4 3,0 Ghz (HT, Prescott). Ik heb hem, met een koeler van €25,-, een half jaar lang probleemloos op 3,6 Ghz laten lopen, wat me ruim €250 bespaarde 8)
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Het hoeft overigens niet een Zalman te zijn Arctic is soms nl. beter dan de Zalman volgens bepaalde test. Het is maar net waar je voorkeur naartoe gaat. :)
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Leroy schreef:Het hoeft overigens niet een Zalman te zijn Arctic is soms nl. beter dan de Zalman volgens bepaalde test. Het is maar net waar je voorkeur naartoe gaat. :)
Precies :wink:
hoeft geen Zalman te zijn, maar Zalman is wel een A-merk, evenals Arctic.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Ik wou enkel even Arctic verdedigen. :P
Plaats reactie