Discussie: Het aannaaien van patches,ranks, ...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.

Ja of nee?

Ja
23
50%
Nee!
23
50%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik zou het zeker doen, zolang je de stof maar niet beschadigd, zowel jasje als patch.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

tuurlijk ''beschadig'' je een jasje dan :P je prikt er immers gaatjes in...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Met dun garen valt dat toch wel mee! Zeker op een Britse BD...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ikzelf begin er in iedergeval niet aan, ik vind dat oorlogs aangenaaide patches het toch net wat meer doen!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ik ben van mening dat het wel moet kunnen.
Je probeert immers een periode uit te beelden.
Je kan niet iemand in een kaal jasje neerzetten als hij bijv. tijdens OMG heeft gevochten.
En om daar nou een "origineel gemonteerd" jasje van te vinden zal gewoon heel moeilijk tot onmogelijk worden.

Ik monteer ze zelf ook.
Maar doe het in elk geval wel met het goede draad.
Of in elk geval katoendraad mocht je geen origineel hebben.
Maar ik monteer de emblemen niet allemaal met draad in de kleur van het embleem.
Had men in het veld ook niet.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Wat mij opvalt is dat de mensen die al wat langer verzamelen en al een wat grotere collectie hebben het geen probleem vinden(en naar mijn idee wat realistischer zijn) en de mensen die nog niet zo lang verzamelen en/of nog niet zo'n grote collectie hebben het wel een probleem vinden.

Het is erg makkelijk om te zeggen, ik vind dat jasjes orgineel opgezette emblemen moeten hebben, maar vind dat soort jasjes maar eens. Deze zijn bijna niet te vinden, en als je dus wat langer verzameld wordt je volgens mij wat realistischer en ga je dus beter inzien dat als je toch een complete pop wil neerzetten, dat ze de insignes er zelf maar op moet zetten. En als je er weer orginele insignes opzet vind ik dat zelf ook totaal geen probleem. Ik vind het juist zoals Cain zegt een ode aan het jasje om hem weer in goede complete staat te herstellen.

Mooi jasje overigens Nico!!! :D :cheer:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

SiNiStEr schreef:Wat mij opvalt is dat de mensen die al wat langer verzamelen en al een wat grotere collectie hebben het geen probleem vinden(en naar mijn idee wat realistischer zijn) en de mensen die nog niet zo lang verzamelen en/of nog niet zo'n grote collectie hebben het wel een probleem vinden.
Vergeet niet dat niet iedereen dezelfde verzameldoelstellingen heeft. Als je zo snel mogelijk een zo groot mogelijke collectie van verschillende uniformen wilt hebben, is het inderdaad realistischer om alles er zelf op te beginnen naaien. Ik ken echter genoeg mensen die een kwalitatief zeer hoogstaande collectie hebben (en niet per se kwantitatief) en nog nooit één insigne hebben toegevoegd.
Het is erg makkelijk om te zeggen, ik vind dat jasjes orgineel opgezette emblemen moeten hebben, maar vind dat soort jasjes maar eens.
Is het dan niet veel gemakkelijker te zeggen: 'ik naai alles er zelf op', om je het zoeken te besparen?

Je maakt iets té gemakkelijk een indeling naar mijn mening, er hangt weinig af van anciënniteit/grootte van de verzameling, des te meer van de instelling die je hebt bij het verzamelen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dan zijn er binnen mum van tijd 100.000 ''originele'' 101st airborne jasjes...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik denk niet dat het te maken heeft met het kwantiteit. Om zo snel mogelijk een grote verzameling bij elkaar te krijgen. Zeker niet bij als ik kijk naar mijn eigen situatie.

Ik ben in die 10 jaar dat ik verzamel nog geen enkel jasje tegen gekomen van de 49th West Riding Division die mijn woonplaats hebben bevrijd. En als ik die tegen kwam dan had het me echt niet uitgemaakt als ik daar veel geld voor neer had moeten leggen. Maar het is er gewoon niet. Heb best wel wat andere orgineel gemonteerde jasje gezien, maar dit zijn allemaal eenheden die niet in mijn buurt hebben gezeten. Dus totaal niet interessant voor mij, aangezien ik alleen van mijn eigen omgeving verzamel. Is het dan zo gek dat je dan zelf een keer een jasje in elkaar zet?

Van de 3 orgineel gemonteerde jasjes die ik in mijn collectie heb heeft maar 1 jasje er echt emblemen op zitten die ook echt in mijn buurt hebben gezeten. 1 andere valt net buiten mijn verzamel gebied en 1 heeft beetje algemene emblemen dus het zou kunnen dat ze in mijn buurt hebben gezeten.

Ik heb 1 x een echt heel mooi jasje in die 10 jaar aan me voorbij laten gaan van een eenheid die ook in mijn buurt heeft gezeten. Het ging om een flink bedrag en dat had ik dus op dat moment niet.

Tja ik vind het dan niet zo gek dat mensen er soms voor kiezen om zelf hun jasjes in elkaar te zetten. Want je vind haast gewoon geen mooie orgineel gemonteerde jasjes van je interesse gebied.

Ik doe me best om orgineel gemonteerde jasjes te vinden, maar dat is niet makkelijk. Ik heb nog vele setjes emblemen liggen van eenheden die in mijn buurt hebben gezeten. Dus zolang ik geen orgineel gemonteerde jasjes kan vinden blijf ik ze zelf in elkaar zetten zodat ik toch poppen kan neer zetten van eenheden die in mijn buurt hebben gezeten.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Met het opnaaien van insignes op jassen ed heb ik ook geen probleem, al zie ik liever een origineel gemonteerd uniform.
Maar - zoals velen het hier al zeiden - probeer sommige maar eens te vinden en is het dan echt origineel gemonteerd :?:

Ikzelf heb er ook opgenaaid met originele oorlogse draad, maar bij de verkoop heb ik het er steeds bijgezegd dat de insignes en het uniform origineel zijn, maar niet origineel gemonteerd.

Wat ik persoonlijk erg vind is het feit dat men geïdentificeerde uniformen gaat veranderen. Er zijn gevallen bekend waar men van Pvt. Jones, Quartermaster Corps ineens Lieutenant Jones, 101st Airborne maakten omdat dat beter verkocht.
Of: men verwijdert insignes om deze apart te gaan verkopen. :|

Ieder beslist wat op welke manier ie verzamelen wil, da's het leuke aan deze hobby/passie. :)
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Iedereen ziet natuurlijk een origineel gemonteerd jasje.
Helaas (wat jeeper al zegt) verwijderen sommige mensen de emblemen om er andere op te zetten of om ze zelfs te verkopen.

Wat ook vaak heel moeilijk of zeg maar probleem is, is dat sommige emblemen erg schaars zijn.
Je mag dus je handen dicht knijpen als je een setje hebt gevonden.
Laat staan dat je een jasje ervan zal vinden.

Als je het zelf monteerd , doe het dan gewoon goed.
Gebruik het goede draad ( in elk geval katoen ) en probeer de wijze van opzetten na te bootsen doormiddel van het bestuderen van foto's.

En mocht je het ooit verkopen zeg dan de waarheid over de emblemen.
Mvg/Best regards, Sipke
Feldwebel
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2006, 10:52

Bericht door Feldwebel »

...mijn lievelingsjack, is een(replica) Avirexjack: gedragen door vliegtuigbemanningen van het 'Mighty Air Force', in '40-45. Mijn patches naai ik...in de voering van dat jasje! De patches kocht ik bij diverse luchtmachtmusea in de VS, en daar zitten hele mooie bij. Toegeven ze zijn niet echt. Maar toch...
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ja, maar dat is dan het onpnaaien van een patch op een REPRO jasje!
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

en wij hebben het over orginele!

maar ik zelf zie het probleem ook niet echt, het is wel zonde want soms zie je de afdukken van een ander embleem nog zitten, dan vindt ik probeer die emblemen te vinden en zet die er op, maar als je een jasje hebt zonder afdrukken ga je gang, zolang je het er maar bij zecht tijdens het verkopen van het jasje.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

koen schreef: zolang je het er maar bij zecht tijdens het verkopen van het jasje.
Ja hoor 8) :lol:
Plaats reactie