Opschudding om nazi-helm voor oranjefans

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Heb je de hele discussie echt gelezen, whscharfschützen, of was je daar niet aan toegekomen?

Heb je de argumenten over en weer gelezen en begrepen?

Je hoeft het niet persé met genoemde argumenten eens te zijn, maar probeer in ieder geval respectvol om te gaan hiermee.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

dvaupell schreef:
Heb je de hele discussie echt gelezen, whscharfschützen, of was je daar niet aan toegekomen?

Heb je de argumenten over en weer gelezen en begrepen?

Je hoeft het niet persé met genoemde argumenten eens te zijn, maar probeer in ieder geval respectvol om te gaan hiermee.
Absoluut. De indruk ontstaat namelijk dat je zomaar even het topic bent binnengevallen. Hopelijk wil je de volgende keer ook wat meer aandacht besteden aan je spellingsfouten, want deze komen lang niet allemaal door een slecht taalgevoel. Het maakt je bijdrage wat duidelijker en geeft (mij althans) de indruk dat je oprecht aan een discussie wilt meedoen.

je schreef:
als er egt van die neonazi's zijn..doen die egtniet zon helmpie op.
Het zijn volgens mij ook juist niet de neo- nazi's die zo'n helmpje zullen dragen. Juist het feit dat het 'gewone Nederlanders' zijn maakt het erg. Alsof wij geen enkele waarde hechten aan de geschiedenis en, zoals Zhukov al in een eerde post aangaf, er wordt een grens overschreden door mensen die de helm 'wel gaaf' noemen.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Ik zie het punt werkelijk niet. Een fabrikant wil het Duitse elftal sarren, maar politiek correct Nederland heeft van de geschiedenis geleerd dat het model helm erg op die van Duitse soldaten uit de periode 1940-1945 lijkt. Dus moeten we collectief in shock en daarna de fabrikant veroordelen. Want: helm = Duitse terreur 1940-1945 = fout = fabrikant fout.

En als we dan toch bezig zijn: het Argentijnse leger draagt dit model ook! Oei! Snel, laten we ook hun aanwrijven dat ze niets van de geschiedenis hebben geleerd.

Als mensen deze helm willen assioceren met de WO 2, dan moeten ze dat zelf weten. Allereerst is de helm ouder dan deze oorlog, verder werd het na de oorlog aan verschillende diensten (waaronder de brandweer) uitgereikt en lopen er verschillende legers nog steeds mee rond. Als ik mij niet vergis, heeft dit type helm een bijna 100 jaar oude geschiedenis.

Het is gewoon weer het zoveelste 'geintje' dat tegen het Duitse elftal wordt uitgehaald. Omdat Nederland in 1974 verloor van het Duitse elftal, moet er nog steeds 'wraak' genomen worden (in Argentinië, ho! Toen een fout land! "Bloed aan de paal"!)

Als je het mij vraagt, een hoop koude drukte om een stuk plastic. Beauty is in the eye of the beholder, niet waar?
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
whscharfschützen
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 jan 2006, 13:32

Bericht door whscharfschützen »

hey mod..

ik heb inderdaad de hele discussie gelezen en kan me ook verplaatsen in de meningen.misschien ben ik wat direct in mijn mening uiten.zal er rekening mee houde..thnx :)

greetz

karel
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Maar een ding Lexybabe, het Argentijnse leger gebruikt deze helm voor het echt, en NIET voor de spot.
Deze oranje helm is puur en alleen voor de spot. Om de Duitsers met zoiets belachelijk te gaan maken, vind ik een beetje te ver gaan.
De huidige generatie kan er sowieso niets aan doen wat er gebeurd is in WO2. En de oudere ermee confronteren vind ik ook niet goed. Vele wilden niet, maar er was een dienstplicht, waardoor ze moesten!

Dit is mijn mening....
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Pauli
Lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 mei 2005, 17:20

Bericht door Pauli »

Geen zin om de 6 pagina's door te gaan lezen en ook al ben ik er bijna zeker van dat het al is gezegd. Er staat een spel fout op die helmen :S het is al een triest iets en dan kan zo'n organisatie het nog niet eens goed spellen.
"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

dvaupell schreef:Seyffardt schreef:
Dat spijt mij oprecht
Mijn leeftijd? Staat gewoon vermeld in mijn profiel.
Ja, sorry, je hebt gelijk. Ik ben zes jaartjes ouder; we hebben dus beiden de oorlog niet meegemaakt, daar ging het mij ff om. :)
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

dvaupell schreef:Ik heb de indruk dat de bijdrage van Nick bepaald niet grappig bedoeld is. Hij heeft hier absoluut een punt. Het is maar een kleine stap om nòg verder te gaan in het spotten met WO2.

Let op: Het gaat hier niet zozeer om die oranjeplastic constructie, maar om de intentie die hierachter steekt.

Sommige dingen zijn gewoon humor en hebben geen dieppere achtergrond!
Zo'n 10/11 jaar lang ben ik bijna wekelijks met voetbalsupporters op pad geweest (een enkele keer ook met oranje) en geloof me supportershumor is niet fijnzinnig, er zit niets achter en nog belangrijker het zijn trends.

Het "helmpje" is gewoon zo'n trend, na de WK zie je hem vermoedelijk nooit meer terug.

Buiten dat zijn die verwijzingen naar de 2e WO er altijd geweest.
Wat dacht je van spreekkoren/ spandoeken "Ik wil mijn fiets terug"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

koos24 schreef:Sommige dingen zijn gewoon humor en hebben geen dieppere achtergrond!
Zo'n 10/11 jaar lang ben ik bijna wekelijks met voetbalsupporters op pad geweest (een enkele keer ook met oranje) en geloof me supportershumor is niet fijnzinnig, er zit niets achter en nog belangrijker het zijn trends.

Het "helmpje" is gewoon zo'n trend, na de WK zie je hem vermoedelijk nooit meer terug.

Buiten dat zijn die verwijzingen naar de 2e WO er altijd geweest.
Wat dacht je van spreekkoren/ spandoeken "Ik wil mijn fiets terug"
Sommige dingen zijn humor, anderen zijn smakeloos.

Ik ga ook regelmatig met voetbalsupporters weg en weet dat ze idd niet fijnzinnig zijn. Maar laten we even duidelijk stellen dat dit geen actie is van voetbalsupporters, maar van een groep mensen die een slaatje uit het WK willen slaan door deze trieste helm.

Wat mij betreft blijft het bij de 'ik-wil-mijn-fiets-terug'-spandoeken, al is daar zo zoetjes aan de grap ook al wel vanaf.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Zhukov schreef:
Wat mij betreft blijft het bij de 'ik-wil-mijn-fiets-terug'-spandoeken, al is daar zo zoetjes aan de grap ook al wel vanaf.
Nog een mooi voorbeeld van een grap die door de Duitsers niet werd begrepen, aangezien geen mens daar iets weet van het vorderen van fietsen tijdens de bezetting :evil:
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Seyffardt, ik heb die 'grap' eens verteld aan twee Duitsers. Zij konden er smakelijk om lachen. Het commentaar, later, van een van hen: ach, Nederlanders zijn voor ons geen buitenlanders. Jullie zijn eigenlijk ook Duitsers, maar eigenwijzer. Wij beschouwen jullie meer als ons kleinere broertje. Hij was van na de oorlog, maar had wel familie in Nederland wonen.

Alex
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Is toch ook waar; al zijn we na de Vrede van Munster (1648) een andere koers gaan varen, we zijn nog altijd 'Nederduitschers', al wil geen mens daar nog iets van weten :lol:
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

:lol: Dat zei hij ook nog ja! En deze man schrijft boeken, studeerde geschiedenis en woonde in verschillende landen. Beslist geen dom iemand. Maanden later heb ik aan Duitse vrienden gevraagd, hoe zij over Nederland dachten. Ook weer geen domme jongens, maar wel hetzelfde antwoord. Weer: Nederland bestaat pas sinds 1648, Limburg trad pas in 1918 uit de Duitse Bond, zoveel verschillen jullie ook weer niet, enz. :)
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Blijven we een beetje in de buurt van het helmpje?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

dvaupell schreef:Blijven we een beetje in de buurt van het helmpje?
Ehhhm.... we kunnen dus stellen dat het Nederduitsche voetbalfans zijn, die met Duitse helmpjes op hun kop naar het WK gaan :lol: :wink: :evil: :P
Plaats reactie