Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische parachutisten

Bericht door asjemenou »

SiNiStEr schreef:Hebben de Russen veel gebruik gemaakt van parachutisten dan? Ik heb altijd gedacht dat zo'n parachutisten-aanval voor de Russen niet massaal genoeg was, dus dat ze nooit een parachutisten-korps opgericht en/of gebruikt hebben. Wat ik wel wist, is dat de Russen zo ongeveer de beste vliegtuigen van de oorlog hadden naar het einde toe.
Het is zelfs zo dat de Russen in 1930 de eerste waren die een parachutistenbrigade hadden. Veel eerder dan bijvoorbeeld de Duitsers dus. Alleen hebben de Russen ze niet op zo'n grote schaal ingezet tijdens de oorlog als de Duitsers, de Amerikanen en de Britten. Bij Russische luchtlandingsoperatie's gedurende de oorlog ging het meestal om kleine verkenningsoperatie's of om kleine ondersteunende taken. Dus niet zoiets als de Brits/Amerikaanse luchtlandingen in Normandië of in Nederland tijdens operatie Market Garden.
De grootste Russische luchtlanding (4,575 man) uit de oorlog vond plaats op 24 september 1943. Dit was de zogenaamde Bukrin luchtlanding en was onderdeel van het Dnjepr offensief. Helaas was deze luchtlandingsoperatie voor de Russen een groot fiasco omdat meer dan de helft van de parachutisten/bevoorrading niet op de bedoelde dropzone's terecht kwam. In augustus 1945 zijn er ook nog Russische parachutisten ingezet tegen het Japanse Kwantung leger in Mantsjoerije en Noord Korea.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Owkay weer wat geleerd!!! :D _/-\o_ Dit wist ik dus niet, maar het is in ieder geval zeer interessant om te horen dat de Russen de eersten waren met dit idee.
Hadden deze parachutisten dan ook nog een speciaal uniform of was het gewoon een standaard infanterist met parachuteharnas aan en parachute op de rug?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische WOII parachutisten

Bericht door asjemenou »

Hele goeie vraag van je SiNiStEr. Ik kan je er op dit moment geen antwoord op geven. Ik heb boeken door zitten bladeren en op het Internet rond gekeken maar alles wat ik over Russische parachutisten kan vinden is over de naoorlogse periode ervan. De rol van de Russische parachutisten in WOII is blijkbaar niet belangrijk genoeg om te worden verteld, zo lijkt het wel. Ik zal de vraag eens voorleggen aan Russische militariakenners. Misschien weten zij meer te vertellen maar misschien zijn er ook wel mensen op dit forum die ook iets meer weten over de uniformen/uitrustingen van de Russische WOII parachutisten.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Besteninsigne

Bericht door asjemenou »

Mijn nieuwe aanwinst; Een mid 1940'er "Beste verkenner" insigne. Deze insigne werd ingesteld op 10 maart 1943.

Afbeelding

Hij ziet er misschien een beetje te nieuw uit voor z'n leeftijd maar dat komt omdat ik 'm heb schoongemaakt. Dit doe ik met een tandenborstel en wat groene zeep. Een juwelierstrucje om juwelen schoon te maken. Werkt ook perfect voor medailles, insigne's e.d. zonder dat je het object schade toebrengt.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Russische WOII parachutisten

Bericht door SiNiStEr »

asjemenou schreef:Hele goeie vraag van je SiNiStEr. Ik kan je er op dit moment geen antwoord op geven. Ik heb boeken door zitten bladeren en op het Internet rond gekeken maar alles wat ik over Russische parachutisten kan vinden is over de naoorlogse periode ervan. De rol van de Russische parachutisten in WOII is blijkbaar niet belangrijk genoeg om te worden verteld, zo lijkt het wel. Ik zal de vraag eens voorleggen aan Russische militariakenners. Misschien weten zij meer te vertellen maar misschien zijn er ook wel mensen op dit forum die ook iets meer weten over de uniformen/uitrustingen van de Russische WOII parachutisten.
owkay, ben benieuwd naar de uitkomst. Houdt me op de hoogte! :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Asjemenou bedankt voor te antwoorden, ik ben echter de laatste tijd weinig op dit forum geweest.
Ik zal mij eens bezig houden met foto's van die kwartiersmuts....

groeten
simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische kwartiermuts (pilotka)

Bericht door asjemenou »

Plaats je foto's van de kwartiermuts maar wanneer je daar tijd voor hebt. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet 1e garde parachutisten brigade

Bericht door asjemenou »

Het was niet eenvoudig om iets te vinden over de Russische WOII parachutisten maar ik weet inmiddels iets meer.
Zoals al eerder vermeld hebben de Russen tijdens de oorlog niet van zulke grote luchtlandingen uitgevoerd zoals de Duitsers of de Britten/Amerikanen. Blijkbaar zijn de Russische parachutisten van de 1e garde parachutisten brigade meer ingezet als grondtroepen.
Het uniform dat zij droegen was hetzelfde als dat van de standaard WOII Russische infanterist. Dus een M35 of het latere M43 veldtenue. Op dit uniform droegen zij echter wel de rangonderscheidingstekens van de luchtmacht (VVS). Voor het M43 uniform was dit dus een schouderepaulet met een blauwe bies. De Russische para's droegen meestal een kwartiermuts inplaats van een helm. Er werd echter ook een leren vliegnierskap gedragen. Zover ik weet bestaat er dus ook geen aparte valhelm. De para's ingezet als grondtroepen droegen dezelfde helm als die van de overige legereenheden.
Verder zou er wel een bepaald soort laars zijn gedragen. Volgens zeggen zou deze lijken op de naoorlogse Russische of Oostduitse jumpboots. Zo'n enkellaars met een dubbele gesp aan de bovenkant. Para's ingezet als grondtroepen zouden naast deze jumpboots ook de gewone infanterielaarzen hebben gedragen.
De bewapening was dezelfde als die van de infanterie; PPSh 41 en 43 pistoolmitrailleurs en Mosin Nagant M38 en M44 karabijnen. Geen aparte versie's met opklapbare kolven/steunen ofzo. De opklapbare steun bij de PPSh 43 was standaard bij dit wapen.

Afbeelding

De figuur rechts op de foto is een eerste luitenant van de parachutisten. Het uniform, een M35, voert duidelijk de blauwe wapenkleur van de Russische luchtmacht.
De figuur links is de luitenant vlieger Achmed Haptal, een WOII Sovjet luchtaas. De standaard vliegenierskap met vliegbril die hij draagt werd ook door de Sovjet parachutisten gebruikt. Of de parachute en het parachuteharnas wel hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen. De vliegenier draagt de parachute achter op z'n rug. Terwijl het lijkt dat de para's hem juist voor zich dragen. Zie foto hieronder.

Afbeelding

Op de foto een groep Russische parachutisten. De para uiterst rechts draagt dus zo'n vliegenierskap met vliegbril. De rest draagt de Pilotka, de kwartiermuts. De linker parachutist draagt over z'n M35 velduniform een Amoeba camouflagekiel. Deze camouflagekiel was veelal in gebruik bij speciale eenheden zoals scherpschutters en verkenners.
Het vliegtuig op de achtergrond is een Tupolev Bombardirovsjtsjik TB-3 en dan de G-2 transportvariant. Deze variant was bedoelt voor het vervoeren van parachutisten.
Het is best mogelijk dat de foto is genomen ten tijde van de de Bukrin luchtlanding.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Owkay, zeer interessante informatie. Kwam laatst op ebay nog een complete set van Russische oxygenmask, flying helmet en flying goggles tegen op Ebay, maar heb deze toen niet gekocht.

Heel appart dat deze Russen flying caps e.d. droegen die eigenlijk voor de piloten enzo bedoeld waren.
Wat me ook opvalt is dat hun vliegbrillen superveel op het britse type Mk.VIII lijken en dat ze hun wapens op de zeer onveilige manier dragen, namelijk achter het parachute harnas gestoken. Hierdoor had je er wel meteen beschikking over na je landing, maar dan moest die landing wel goed gaan, want als je de rol maakte kon het wapen in de weg zitten wat je een hele vervelende rol kon opleveren(:P ;)) of als het een harde klap kreeg kon het zelfs afgaan.

Zoals gezegd erg interessant deze informatie. Bedankt!!! :D :cheer:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Bij deze enkele foto's van de kwartiersmuts, ik vrees een beetje voor de orginaliteit... als je meer foto's nodig hebt laat het me weten.

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groeten
simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Bedankt voor de info Asjemenou. Weer wat geleerd :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Pilotka

Bericht door asjemenou »

Simon schreef:Bij deze enkele foto's van de kwartiersmuts, ik vrees een beetje voor de orginaliteit... als je meer foto's nodig hebt laat het me weten.

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groeten
simon
Voor de orginaliteit van de Pilotka behoef je niet te vrezen. De Pilotka is echt wel Russisch, alleen hij is naoorlogs. Zelf vermoed ik dat ie zo uit de jaren 50 of 60 komt. Dit is te zien aan het model stempel en aan het feit dat de Pilotka geen grijze zweetband heeft zoals de latere modellen.
Wat het nummer in de Pilotka betreft; Dit zal wel een legernummer zijn denk ik.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische para's

Bericht door asjemenou »

Reagerend op de reactie's van SiNiStEr en Devilmorfose, inderdaad weer iets geleerd. Dat geld ook voor mezelf. Er valt nog een hoop te leren over het Russische WOII leger. Zoals al reeds eerder gezegd, over de Duitse, Britse en Amerikaanse para's bestaat veel documentatie. Over de Russische para's daarintegen bitter weinig. Voor dit soort specifieke vragen moet je dan al snel bij Russische mililtariaverzamelaars aankloppen. Het lastige hiervan is dat je ten eerste al met een redelijke taalbarière te maken krijgt.
Het viel echt niet mee om informatie te vinden over de Russische WOII parachutisten. De informatie die ik uiteindelijk heb gekregen is afkomstig van een Amerikaan. Hopelijk stuurt ie nog wat meer foto's door.
Wat de eerder genoemde vliegenierskap betreft, het zal er dan wel één wezen zonder koptelefoon. Dit lijkt me eerlijk gezegd een beetje overbodig voor een para.
Na de oorlog zijn de Russische parachutisten hun beroemde blauwe baret gaan dragen. Naast deze baret droegen ze toch ook nog een soort van vliegenierskap. Waarschijnlijk werd deze alleen tijdens het springen gedragen. Op de foto's van deze naoorlogse para's die ik heb gezien draagt er ook geen één een helm. Je zou haast denken dat de Russische para's dan ook geen helm in hun persoonlijke uitrusting hadden. Of ze dat vandaag de dag nog steeds niet hebben zou ik echt niet weten.
Ik vind het trouwens goed opgemerkt van SiNiStEr dat de Russische para's op de foto hun wapens achter het parachuteharnas dragen. Dit had ik zelf nog niet opgemerkt.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Asjemenou, Bedankt voor de informatie, wel jammer... :( op zoek naar een betere :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Ik neem trouwens aan dat het parachute model anders is als het vliegers model aangezien de piloten meestal op hun parachutes zaten, en de para's ze (zo te zien) op de borst en rug droegen.

Zouden die eigenlijk russisch gemaakt zijn of door lend-lease?
Plaats reactie