Groot-Nederlandse stromingen in Nederland?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Groot-Nederlandse stromingen in Nederland?

Bericht door PanzerMeister »

Tja, mijn avatar liegt er niet om. Maar mijn visie ontstaat ook grotendeels vanuit de Vlaamse/Belgische situatie.
Iemand enige info over stromingen binnenin nederland zelf (bv. interbellum?).
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Zou je misschien voor de duidelijkheid willen posten wat je visie precies inhoud? Ik begrijp uit je avatar dat je graag zou willen dat Vlaanderen en Nederland één land worden, of heb ik dat mis?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Precies. Maar over de vorm waarin dat zich zou moeten voltrekken (federatie, confederatie of gewoon toevoeging provincies) heb ik nog geen mening.
Mijn redenering steunt op

- de gemeenschappelijke taal
- de gemeenschappelijke cultuur
- reeds bestaande organisaties
- het feit dat religie geen enkele hinderpaal meer is (zelfs meer katholieken heden ten dage in Nederland dan protestanten, zoals in Vlaanderen), als men nog kan spreken van een sterk praktiserende bevolking... :roll:
- surplus gelijkaardig economisch karakter (waterlopen, havens, logistiek)
- surplus efficiënter bestuur (vooral dan Vlaanderen, maar ook wegvallen van overbodige nationale concurrentie -> kanalen, IJzeren Rijn, enz...)
- sterkere nederlands(talig)e stem in Europa dan via Benelux.

http://www.wikipedia.nl -> "Groot-Nederland" Daar zul je enkele namen zien van gelijkgezinde Vlaamse en Nederlandse politici.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

In Nederland leeft dit volgens mij totaal niet. Dit streven van sommige Vlamingen wordt mijn inziens gevoed door de "strubbelingen" met Wallonië op economisch, cultureel en politiek vlak. Een dergelijk probleem kennen wij in Nederland niet.

Veel Nederlanders zullen hier bovendien negatief tegenover staan, omdat men "Groot-Nederland" terecht of onterecht associeert met het Vlaams-Blok en/of extreem-rechts. Vlaams-Blok heeft in Nederland een extreem-rechts imago en alhoewel er in Nederland een rechtse tendens waarneembaar is, moeten we over het algemeen niks hebben van extreem-rechts.

Mij persoonlijk interesseert dit sowieso allemaal niks. Ik zou net zo lief een Duitser, Fransman, Belg of Italiaan willen zijn als een Nederlander. Ik voel mij niet zo verbonden met Nederland, hoezeer ik het land ook waardeer.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies, dergelijke denkbeelden geven al snel associatie met "Dietsland" en dan denk je al snel aan de NSB en de Vlaamse collaborerende bewegingen. En voor zover dit leeft in Nederland is dit eigenlijk enkel bij extreemrechts. En zodra die hier iets oppakken heeft het bij de rest van de bevolking en bij de politiek sowieso afgedaan. Ik zou geen politieke partij kunnen bedenken die hier serieus mee bezig is en in een tijd waarin meerdere politici populistisch opstellen zegt dat eigenlijk al genoeg. De genoemde IJzeren Rijn is een goed voorbeeld. Vlaanderen wil die heel graag afbouwen en is boos omdat de Nederlanders dit steeds weer ophouden. De belangen liggen ver uit elkaar.
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

De Vlaamse en Duitse autoriteiten zijn gewonnen voor dit idee, alleen Nederland doet moeilijk over de heropening. De spoorlijn loopt namelijk door een stiltegebied in de buurt van Roermond. Inmiddels hebben de inwoners van het Nederlandse Budel - waar de IJzeren Rijn passeert - formeel protest aangetekend. Zij willen niet dat hun rust verstoord wordt door een spoorverbinding waarbij Nederland weinig baat heeft. Het protest is ook ingegeven door veiligheidsoverwegingen. In de voorbije vier maanden zijn immers al drie treinen ontspoord nabij de zinkfabriek Budelco.
Een studiebureau heeft berekend dat tegen 2020 dagelijks tussen de 28 en 43 treinen in beide richtingen over de IJzeren Rijn zullen sporen. Geen prettig vooruizicht voor de omwonenden van de spoorweg. Vooral de buurtbewoners van de verlaten spoorlijn tussen het station in Neerpelt en de Nederlandse grens in Hamont zijn bevreesd voor de toekomst. Op dit traject passeren momenteel amper twee erts- en zinktreinen per dag. Tussen Neerpelt en Hamont kan de geplande IJzeren Rijn niet op veel volksanimo rekenen, zo blijkt.



Uhum... uit de pers. Nu goed, Ik vind juist dat al deze contradicties wegvallen als er één beleid zou zijn.

Over een vereniging: Het argument dat het bij Nederlanders niet leeft is betwistbaar. Bronnen vermelden dat een kwart van de Nederlanders niet tegen zou zijn en zoals altijd hebben een hele hoop geen mening. Bij Vamingen is een dergelijke peiling nooit echt gehouden, al gaat men ervan uit dat juist bij ons de voorliefde kleiner zou zijn.
De link met "Dietsland" (is inderdaad 100% hetzelfde als Groot-Nederland) en zelfs NSB is correct. Doch moet ik wederom vaststellen dat "eventuele" herinneringen, "waarschijnlijke" associaties en "vermoedelijke" bezwaren de bovenhand halen in een intellectuele discussie. Het gaat hier ook over wat JIJ of IK denken over een potentieel scenario.
Je moet niet altijd in het verleden zoeken om een eigen mening te durven vormen over een hedendaags thema. Op die manier zou de Vlaamse Beweging nooit eisen hebben kunnen stellen en zouden Vlaamse politici nu Frans spreken.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik snap eigenlijk zo en zo niet dat je zo graag bij Nederland wilt horen:

*Jullie belastingklimaat is beter
*De tevredenheid over het Openbaar Vervoer is in Vlaanderen hoger als in Nederland
*De wetgeving op het gebied van wapens en vuurwerk is veel realistischer in België
*Jullie zijn beter in de Nederlandse taal dan de Nederlanders

:wink:

Verder sluit ik me aan bij Harro. Ik beticht je overigens niet van extreem rechtse denkbeelden, maar wat Harro daar over schreef is wel waar.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

PanzerMeister schreef:Over een vereniging: Het argument dat het bij Nederlanders niet leeft is betwistbaar. Bronnen vermelden dat een kwart van de Nederlanders niet tegen zou zijn en zoals altijd hebben een hele hoop geen mening.
Welke bronnen?
PanzerMeister schreef:De link met "Dietsland" (is inderdaad 100% hetzelfde als Groot-Nederland) en zelfs NSB is correct. Doch moet ik wederom vaststellen dat "eventuele" herinneringen, "waarschijnlijke" associaties en "vermoedelijke" bezwaren de bovenhand halen in een intellectuele discussie. Het gaat hier ook over wat JIJ of IK denken over een potentieel scenario.
In dat geval: het doet mij niets. Zoals Kevin ben ik verre van nationalistisch en ik heb in principe geen voorkeur of aversie waar het kleinere of verregaande samenwerking is met de Vlamingen. Net zoals ik geen bezwaren heb tegen samenwerking met Walen, Luxemburgers, Fransen, Duitsers, Engelsen of wie dan ook. Zolang het fatsoenlijk is. Wat dat betreft heb ik bijvoorbeeld groot wantrouwen jegens het verbond tussen Vlaams Belang en Hilbrand Nawijn (bijdeze, een politicus die daarmee bezig is).

Sjoerd, wellicht moeten ze dan streven naar Groot-Vlaanderen? :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Harro schreef: Sjoerd, wellicht moeten ze dan streven naar Groot-Vlaanderen? :wink:
Dat biedt wel een hoop interessante mogelijkheden :D:

Airsoft in de polder, mooier vuurwerk met oud en nieuw, beter belastingstelsel... Geniaal idee Harro :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Eerlijk gezegd zie ik naast de gemeenschappelijke taal (Die overigens in Vlaanderen veel beter en bloemrijker wordt toegepast) weinig overeenkomsten tussen Vlaanderen en Nederland.

Zeker op cultureel gebied zijn de verschillen groot.

Mij persoonlijk lijkt het overigens wel een verrijking als Vlaanderen en Nederland verregaand zouden samenwerken.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Sjoerd schreef:
Harro schreef: Sjoerd, wellicht moeten ze dan streven naar Groot-Vlaanderen? :wink:
Dat biedt wel een hoop interessante mogelijkheden :D:

Airsoft in de polder, mooier vuurwerk met oud en nieuw, beter belastingstelsel... Geniaal idee Harro :wink:
:D idd.! go Harro! misschien mogen we dan ook wapens van voor 1918 (ofzo) hebben zonder dat die onklaar moet zijn gemaakt :evil:
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Vlaanderen als onafhankelijke Europese provincie zegt me veel meer! Vlaanderen is één van de meest welvarende regio's van Europa en zelfs de wereld, dus we zullen het op eigen houtje ook wel kunnen redden zeker. En het is fout om deze ideeën blind te linken aan extreem rechts, er bestaat in Vlaanderen ook een partij de NVA (nieuw vlaamse alliantie)genoemd, deze is ontstaan na de opdoeking en opsplitsing van de Volksunie). Deze partij wordt niet in een cordon sanitair geduwd zoals het blok, en wordt als volwaardige democratische partij aanzien. Gewoon omdat zij streeft naar meer autonomie voor Vlaanderen.
Maar een eventuele hereniging van de Nederlanden zou ik ook wel zien zitten, zou meteen wel een pak redenen op kunnen noemen.
Davon geht die Welt nicht unter
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Als Vlaming klinkt het mooi in mijn oren....Een onafhankelijk Vlaanderen.
Maar als je de oppervlakte van ons Vlaand'ren land bekijkt en wat je er economisch kan mee doen ga ik bitter wenend in de hoek zitten.
Gaan we gezamelijk aan de kust in de horeca werken, gaan we gezamelijk in het binnenland witlof kweken, gaan we ons aanbieden bij een multinational om enkele jaren te werken totdat in het buitenland beslist wordt dat het genoeg is geweest.
Als je realist bent weet je dat zoiets niet kan. Er zit geen uranium in de Limburgse grond. Er zit geen aardgasbel onder West-Vlaanderen. Er is geen oliewinning in Oost-Vlaanderen en er zitten geen steenkoollagen onder Brabant. Okay, dan gaan we allen auto's monteren. Voor Ford in Genk, voor Opel in Antwerpen, voor Volvo in Gent en voor VW in Brussel.
Daarmee hebben we zeker nog 10 jaar een job.
Van armoede zullen de kinderen en kleinkinderen moeten emigreren naar andere landen,landen waar ze zullen ontvangen worden als allochtonen, welliswaar met een nationaliteitsprestige, maar toch als inwijkelingen.

Indien iemand betere voorstellen in de mouw heeft hoor ik die graag.

Leo
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Kadeeke, volledig op jouw lijn! :wink:

Leo, Leg mij eens uit waarom Vlaanderen het dan zo goed doet met Wallonië en niet goed zou doen zonder of met Nederland?
Voor zover ik weet is het grondstoffenprobleem niet opgelost met Wallonië, ze hebben daar wel wapens en boomstammen...

Kijk onze economie is gebaseerd op diensten, logistiek en offspring-bedrijven (dus afhankelijk van de buitenwereld, maar daarom juist sterk door onze positie net zoals Nederland).

EDIT: Ik wil er nog aan toevoegen dat ik ( en vele vlaams-nederlandse nationalisten) dus enorm positief staan tov buitenlandse contacten, organisaties, verdragen. Juist door onze economische realiteit. Al bij al zou een autonoom Vlaanderen veel toleranter en wereldgerichter zijn dan in een Belgische context. Het lijkt wel een paradox, maar paradoxen maken de wereld, niet waar?
Nederland heeft in mijn ogen dezelfde economische karakteristieken. En trouwens, over culturele verschillen: ik blijf erbij dat binnenin Nederland en zelfs Vlaanderen grotere verschillen bestaan dan algemeen tussen beide landen.
Laatst gewijzigd door PanzerMeister op 06 feb 2006, 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Sjoerd schreef:
Harro schreef: Sjoerd, wellicht moeten ze dan streven naar Groot-Vlaanderen? :wink:
Dat biedt wel een hoop interessante mogelijkheden :D:

Airsoft in de polder, mooier vuurwerk met oud en nieuw, beter belastingstelsel... Geniaal idee Harro :wink:
En niet te vergeten de borden voor een afslag na de afslag. :roll: :P
Plaats reactie