Verschil Noord-Brabant en de rest van Nederland tijdens WOII

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Chego

Verschil Noord-Brabant en de rest van Nederland tijdens WOII

Bericht door Chego »

Ik ben een leerling uit 6vwo en ik doe mijn mondeling voor geschiedenis over dit onderwerp

En ik vroeg me af of iemand cijfers heeft over het aantal gesneuvelden tijdens WOII in N-B en de rest van Nederland

Bij voorbaat dank
Gast

Bericht door Gast »

Niemand\?
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

gewoon google gebruiken
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gast

Bericht door Gast »

Ja... Ik ben ook niet gek, ik heb al redelijk veel gezocht, ook in boeken maar echt relevante cijfers over het aantal gesneuvelden in N-B kom ik niet tegen. Dus als iemand een goede/betrouwbare bron weet...
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Wat heb je zelf allemaal al gevonden dan? Misschien krijg je meer reacties als mensen zeker weten dat ze geen dubbel werk doen en zien dat je zelf ook al serieus bezig geweest bent ;)

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gast

Bericht door Gast »

Dit is tot nu de enige goede bron
http://www.scep.nl/verzet_feest/nederland/176.html
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

20.500 burgers, omgekomen bij bombardementen en gevechten in de frontgebieden van september 1944 - mei 1945. Het bombardement van de Luftwaffe op Rotterdam, 14 mei 1940, kostte bijna 900 inwoners van die stad het leven. De meeste burgerslachtoffers vielen in de periode van de geallieerde bevrijdingsacties in Nederland, die begon met de Slag om Arnhem, september 1944.

eigelijk zijn er 800 inwoners omgekomen maargoed...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gast

Bericht door Gast »

Hartelijk bedankt :D
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

In West-Brabant zijn, cru genoeg, de meeste burgerslachtoffers gevallen als gevolg van geallieerde bombardementen en aanvallen.

Beschietingen en bombardementen van spoorwegen en treinen hebben een aantal levens gekost. In Roosendaal liep een poging om het spoorwegemplacement te bombarderen uit de hand en werd een strook vanaf de spoorlijn over een melkfabriek tot in het centrum van de stad getrokken.

In mijn dorp Zegge kwamen een aantal mensen om het leven tijdens een geallieerde treinbeschieting. Een projectiel kwam op een schuilkelder terecht en doodde in 1 klap een volledig gezin. De scherf van een ander projectiel was verantwoordelijk voor het overlijden van mijn overgrootvader. Enkele huizen werden volledig vernield.
Plaats reactie