RDW maakt fout

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

RDW maakt fout

Bericht door the_king88 »

VEENDAM: De RDW in Veendam heeft een pijnlijke fout begaan door per ongeluk 1700 bromfietsplaatjes uit te geven met de lettercombinaties SS en SD. De fout werd een dag later zelf door de RDW ontdekt, maar toen waren de verkeerde bromfietsplaatjes de deur al uit. Personen, die een dergelijke plaatje hebben ontvangen, worden nu opgeroepen deze weer in te leveren.

De lettercombinaties SS en SD roepen veel Nederlanders herinneringen op aan de Tweede Wereldoorlog. De letters stonden destijds voor de Schutz Staffel (SS) en de Sicherheits Dienst (SD) van de nazi's en daarom is afgesproken dat deze lettercombinaties nooit en te nimmer in Nederlandse kentekens mogen worden gebruikt.

De RDW heeft de 1700 personen, die een dergelijk bromfietsplaatje hebben ontvangen, krijgen nu een brief waarin ze worden opgeroepen het plaatje in te leveren. Vervolgens krijgen ze een nieuw kenteken. De extra kosten komen voor rekening van de RDW. Het herstel van de fout kost de RDW ongeveer 85.000 euro.

Overigens is het niet toegestaan de plaatjes te houden. De bromfietsplaatjes met de lettercombinaties SS en SD zullen ongeldig worden verklaard. Iemand die nog rond rijdt met een dergelijk kenteken, is dan in overtreding en kan worden op de bon worden geslingerd.

bron: website radio/tv noord.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Hmm,

Straks gaan ze ook nog zeuren over het typeplaatje van mijn Mercedes-Benz 300SD.
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

vlim schreef:Hmm,

Straks gaan ze ook nog zeuren over het typeplaatje van mijn Mercedes-Benz 300SD.
Ik heb een E 200, dus daar krijg ik vast geen last mee ;)

Ergens vind ik het een beetje onzin dat ze de lettercombinaties SD en SS niet uitgeven. Zeker bij die bromfietskentekens.

Ten eerste hebben die drie letters achtereen, waardoor de combinatie met SD en SS al minder opvalt.

Ten tweede rijden de meeste mensen die bewust de oorlog mee hebben gemaakt, geen auto of bromfiets meer.

Ten derde, bij het oude systeem waarbij de bromfietskentekens gekoppeld waren aan de verzekering, kwamen de combinaties SD en SS wel degelijk voor (ik had ooit een kenteken PSS-074).

Ten vierde, de RDW is niet consequent. Autokentekens met desbetreffende combinaties komen wel degelijk voor, alleen staat er dan een streepje tussen de letters. Het toppunt hiervan (en wellicht bij sommigen bekend) is een radarauto van de politie (waarmee ze je flitsen als je te hard rijdt) met kenteken NS-SB-63. Wel een toepasselijk kenteken voor zo'n auto trouwens ;)

Ten vijfde, als ze consequent willen zijn en geen kentekens willen maken die confronterend kunnen zijn, dan moeten ze de aanhangwagenkentekens met WH en WL ook niet uitgeven. In de oorlog begonnen de kentekens van Duitse voertuigen namelijk ook met deze letters (WH=Heer; WL=Luftwaffe).

Tenslotte, in het buitenland doen ze niet zo moeilijk. In België komen kentekens met SS en SD voor, Frankrijk ook, alle kentekens in de Spaanse stad San Sebastian beginnen met SS, in Italië heten de provinciale wegen (bij ons de N-wegen) zelfs SS (+ nummer). Enzovoorts.

Geloof dat ik nu wel genoeg argumenten heb aangevoerd waarom ik het onzin vind. Het kost de RDW nu wel 85.000 euro, maar wie gaat dat uiteindelijk betalen? :lol:
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Tja,

Toch hebben de Nederlandse Stratego Bond en de Nederlandse Schapenfokkers Bond wijselijk hun namen gewijzigd :)
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Is wel waar ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen.
Maar vond het wel even leuk het nieuwsbericht te plaatsen.
Trouwens breng rdw even op het idee dat die kentekens voor aanhangers confronterend kunnen zijn. :lol: :P :wink:
Dan hebben ze nogal wat onkosten. :lol:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Nou....vind je het erg dat ik dat niet doe? Ik betaal nu al 44 euro per maand wegenbelasting en dat is meer dan genoeg ;)
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Haha oke is goed ik accepteer het dat je het niet doet. :wink:
44 per maand vind ik ook al meer dan genoeg. :lol:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Denken wel erg ver door.
Zou echt iedereen zich er mee bezig houden??
Vele weten niet eens waar SS of SD voor staat....
Infanterie: Königin aller Waffen!
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Ik denk het niet. Zoals eerder vermeld, ik had vroeger een bromfietsplaatje met de lettercombinatie PSS. Nooit bij stilgestaan dat daar SS in zit... En als ik in Frankrijk rij, en ik zie een wagen voor me met SS in het kenteken, denk ik ook niet na. En bij SD al helemaal niet. By the way...wat is eigenlijk de afkorting van de Sociale Dienst? ;)
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Inderdaad Michiel, ik vind het maar overdreven.
Ook oudere mensen, zullen die echt daarover na gaan denken?
Denk het niet :wink:

Afkorting van Sociale Dienst... SD :evil:
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik heb zelfs al eens in België een auto gezien met K*T!
Ook een keer "L*L! Zouden ze daar in België echt niet op letten?
Ik vind dat ze SS toch wel moeten vermijden. Het maakt echter niet uit als het gewoon bij andere letters staat, bijv PSS...
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

SS daar is toch verder niets vreemds aan?
Als die in runen zouden staan, dan zou het wel beledigend zijn.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Nick schreef:SS daar is toch verder niets vreemds aan?
Als die in runen zouden staan, dan zou het wel beledigend zijn.
Zit wel iets in natuurlijk maarja sommige ouderen kunnen zich misschien anders bij voelen als er ss achterop kenteken zou staan.
Maar hoeveel oudjes die echt iets met de ss te maken hebben gehad zitten dagelijks nog in het verkeer? weinig toch lijkt me :lol:
Trouwens op school hebben we een proefwerk van hoofstuk SmeerSystemen en wij gebruiken afkortingen en wat is de officiele afkorting ervan..... ss dus.
Zo staat het dus aan gegeven in leraar zijn gegevens. :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie