Gevonden wapen, wat is het?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
snakechaser
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2006, 17:48

Gevonden wapen, wat is het?

Bericht door snakechaser »

Hallo,

een paar jaar geleden waren we in Frankrijk waar we tot onze grote verbazing een machinegeweer vonden. Het was een beetje verroest maar nog in redelijk goede staat. Ik heb een paar foto's toegevoegd en ben benieuwd of iemand enig idee heeft welk wapen het is?
Volgens een paar museumbeambten, die naar mijn weten nogal zaten te gokken, zou het een Erma zijn, maar ik wil het graag even góed weten.
bij voorbaat dank.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Het lijkt op een kruising tussen Mp41 en Sten MkIII...
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Volgens mij is dit een degtyarev PPD model 1940 (ook genoemd M/40 PPD) uit USSR. De voorloper van de PPSh41.


Mogelijk buitgemaakt tijdens Operatie Barbarossa en later gebruikt om Oekrainse "vrijwilligers' te bewapenen.

In het duitse leger kreeg dit wapen kreeg dit wapen de type-code MP.716


Ik denk dat je dit een uitzonderlijke vondst mag noemen.

Als je hem nu in het zuiden van Finland had gevonden, was het misschien minder uitzonderlijk :wink: .
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Osttruppen? Waar in Frankrijk is dit gevonden?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
snakechaser
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2006, 17:48

Bericht door snakechaser »

Hallo,

bedankt voor de reacties, we hebben het wapen ergens aan de rivier de Loire gevonden, in een ruïne van een huisje langs de weg.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Leuk extraatje bij de vakantie
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Je neemt de langste rivier van Frankrijk en dan ergens in een huisje langs de oever? Nee, dan moeten we kunnen achterhalen hoe het wapen daar gekomen is :mrgreen:
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Maggotmuncher
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2006, 14:02
Locatie: Schiedam

Bericht door Maggotmuncher »

Het is denk ik een Finse Suomi M/31 machinepistool, meer info hier: http://world.guns.ru/smg/smg52-e.htm

Kijk maar nar de drie langwerpige sleuven op de loop, typisch voor dit wapen.

Het is in 1940 gebruikt door het Franse leger: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 78da85917e

Ook gebruikt en misschien wel verloren door een Finse Waffen-ss vrijwilliger. Een bijzonder goed en betrouwbaar wapen.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

ehm het machinepistool op die onderste site is toch wel echt anders dan de Suomi... misschien een Franse variant ervan die op de Suomi gebaseerd was ofzo...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Maggotmuncher heeft gelijk, kijk maar eens naar de ovale gaten, vorm van de trekker en het richtsysteem. :|
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Zeker geen Suomi:
- Totaal ander systeem van grendel
- op het wapen van Snakechaser is een bevestigingspunt voor het voorhout
- uitwerpopening is bij de Suomi opzij, niet van boven
- Vorm van de trekkerbeugel verschilt
- 3 koelopening bovenaan, 2 onderaan (gezien het voorhout)

Nee, ik ben vrij zeker dat het een PPD is.

het is beter te zien op de derde foto van deze pagina:
http://www.jaegerplatoon.net/MACHINEPISTOLS2.htm
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Maggotmuncher
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2006, 14:02
Locatie: Schiedam

Bericht door Maggotmuncher »

Ik ben het met Zen eens, moet een PPD zijn. We zijn eruit! :lol:
snakechaser
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2006, 17:48

bedankt!

Bericht door snakechaser »

Ok mooi zo, dus als ik het goed begrijp is het een PPD1940 gebruikt door de Osttruppen, en wat zou zoiets nou ongeveer waard zijn volgens jullie?

P.S.: Deze site was een beetje in de vergetelheid geraakt. Vandaar de late reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

PPD1940

Bericht door asjemenou »

Zoals je inmiddels al wel begrepen hebt uit eerdere reactie's heb je een Russische Pistolet Pulemyot Degtyarev obr 1940 gevonden. Dit Russische machinepistool was een kopie van de Finse Suomi M31. De PPD1940 was het definitieve model van de oorspronkelijke PPD1934. De PPD's werden hoofdzakelijk gebruikt door Russische NKVD troepen, grenstroepen en paraeenheden. Echter de PPD's zijn niet in grote partijen gefabriceerd. In 1941 kwam de meer succesvollere opvolger de Pistolet Pulemyot Shpagina obr 1941 (PPSh-41). Dit wapen was eenvoudiger en makkelijker in grote oplagen te fabriceren.

Afbeelding

Afbeelding

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat jouw PPD1940 een z.g. Beute waffen van de Duitsers is geweest of door z.g. Osttruppen (Oekraïners, Witrussen e.d. in Duitse dienst) in Frankrijk is gebruikt. Een foto van een Russische soldaat met zo'n PPD1940 kan ik helaas niet vinden, wel een illustratie van een Russische soldaat met zo'n PPD1940. Misschien zijn er ergens nog wel merktekens/stempels op het machinepistool te vinden. Mocht dit zo zijn, plaats er eens een foto van op deze topic. Altijd interessant om wat meer te weten te komen over zo'n machinepistool. Een waarde vind ik moeilijk toe te kennen aan zo'n vondst. Het is maar net wat iemand er voor over heeft.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Leuk ding hoor!
Maar zoals je in een bericht hierboven verteld hebt,
Lag het gewoon open en bloot in een ruine van een huis in frankrijk ? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie