schoonmaken

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

jacob schreef:Er zijn een paar regels die je in acht hoort te nemen bij schoonmaken, iets wat oppervlakteroest heeft en nog niet is ingevreten kun je veilig verwijderen door wapenolie en eventueel een koperborstel.
Het probleem is wel dat een koperborstel mins inziens nooit 'spoorloos' werkt, met als gevolg dat je een laag koper achterlaat op het behandelde object. Die laag kan dan weer corroderen.

Cola werkt bij mij niet altijd even goed, citroensap daarentegen is altijd zeer efficiënt. Zorg wel dat je het pulp uit het sap filtert, anders beschadig je het behandelde object bij het afkrabben van brokken citroen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Schoonmaken

Bericht door asjemenou »

Met enig afgrijzen lees ik hier enkele schoonmaakadviezen. NOOIT EN TE NIMMER EEN ZUUR HIERVOOR GEBRUIKEN! Zuren zijn dus Cillit Bang, zoutzuur maar ook citroensap. Deze stoffen brengen het object alleen maar schade toe.
Verroeste metalen voorwerpen kan je het beste schoonmaken met een (koperen) stuiver en wapenolie. Gebruik hiervoor geen schuurpapier, staalborstels e.d. Schoonmaken en conserveren is nu eenmaal een geduldig werkje. Overige non ferro (koper, zilver etc.) voorwerpen kan je het beste schoonmaken met groene zeep en een tandenborstel. Géén koperpoets o.i.d. gebruiken, dit zijn slijppoeders en krassen dus. Koperoxydatie (kopergroen) kan je verwijderen met een kunststof voorwerp bijv. een autoijskrabber. Pas op met wondjes e.d. aan je vingers, koperoxydatie is giftig.
Houten voorwerpen zoals bijvoorbeeld een geweerkolf krijg je weer mooi schoon met spiritus. Geen oliehoudende middelen zoals wasbenzine hiervoor gebruiken.
Leren voorwerpen kan je goed behandelen met zuurvrije ledervet of vaseline.
Bakelieten voorwerpen krijg je weer glanzend door ze te poetsen met schoensmeer. Sommige mensen beweren dat je hier ook cockpitspray voor kan gebruiken.
Het lastigste van alles is rubber, zoals veelal gebruikt voor gasmaskers. Hier kan je eigenlijk weinig aan doen. Houdt rubberen voorwerpen daarom dus ook verre van oliehoudende producten. Dit lost namelijk het rubber op. Bewaar bijvoorbeeld een gasmasker daarom op een droge plaats en bij voorkeur in de bijbehorende gasmaskertas of bus. Vaak zie dat rubberen voorwerpen zijn bewerkt met talkpoeder. Dit is om het vocht op te nemen.
Ook lees ik iets over Cola. Dat Cola een goed schoonmaakmiddel is dat is een fabeltje. Cola is niet meer dan alleen maar een koolzuurhoudende frisdrank met een zeer hoog suikergehalte. Voor vastzittende bouten en moeren kan je beter iets van kruipolie gebruiken.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Rubber niet insmeren met talkpoeder.
Ik heb de volgende quote van iemand die hier behoorlijk wat kijk op heeft.
Met name op gasmasker gebied.
niet talken!! velen zeggen wel, maar dat is niet juist.

Koud (of fris) donker bewaren, zeker geen zonlicht!

als ze vuil zijn de rubber afwassen met een sopje van water en dreft of afwasmiddel zonder geur als dat kan.

als je ze wilt moei oppoetsen gebruik dan een siliconenspray.
Mvg/Best regards, Sipke
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Toch een kleine correctie/uitleg.
Roesten is een proces waarbij metaal omgezet wordt in oxide. Dat betekent dus dat materiaal verdwijnt en als roodbruin spul terugkomt (nl roest)
Het behandelen met zuur zorgt ervoor dat de oxidatie weggevreten wordt. Als je het te lang in het zuur laat liggen of het zuur is erg sterk dan zal ook het 'gezonde' metaal worden aangevreten.
Dus als je geen ervaring hebt er bij blijven en niet zomaar een nachtje lekker laten inweken. Na een behandeling natuurlijk wel goed naspoelen en neutraliseren.
Cola is in feite ook een (heel zwak) zuur en proefondervindelijk kan je zien dat ook dat werkt..alleen niet zo snel
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Toch zie ik het schoonmaken/ontroesten van metalen voorwerpen met behulp van zuren niet zo zitten. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet van zulke hevig verroeste voorwerpen heb laat staan dat ik ze aankoop, dus heb ik ook geen reden om zulke drastische schoonmaakoperatie's uit te voeren.
Wat het Cola verhaal betreft, ik heb onlangs een onderzoek op de televisie gezien over de "magische toepassingen" van Cola. In dit onderzoek werden al deze toepassingen op de proef gesteld. De uitslag van dit onderzoek was dus dat Cola helemaal niet zo'n wondermiddel is al wat wel wordt beweerd. Bouten en moeren e.d. krijg je echt beter los met kruipolie dan met Cola. Dat Cola een licht bijtende werking zou hebben komt door het voedingszuur dat er in zit. Meestal is dit citroenzuur. Het zou hetzelfde resultaat hebben als wanneer je metaal zou bewerken met water waaraan wat citroensap is toegevoegd. Cola is alleen slecht voor je tanden omdat gemiddeld een glas Cola zo'n 8 eetlepels suiker bevat maar dit wist iedereen al.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Er is nog een mogelijkheid, niet chemisch.

Dit zijn de zgn. roestomvormers. Een bekend merk is Fertan. Dit middel is oorspronkelijk ontwikkeld voor het ontroesten van schepen en containers, maar bleek ook in de oldtimer-wereld genoeg toepassingsmogelijkheden te hebben. De losse roest verpulvert en de ingevreten roest wordt in een zwarte oxidelaag omgezet. Kaal metaal wordt niet door het middel beinvloed.

Niet vergelijken met spul zoals 'novarox', wat een laagje over het roest achterlaat.
Plaats reactie