Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Zucht.. ik praat dit hele topic al over de G.55 ;)

ik bedoel dat jij de G.50 bedoeld, want de G.55 was er pas in '43 dacht ik..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@g-1reaper: over Italiaanse vliegtuigen
De Italianen hadden geen moeite de moderne luchtvaart ontwikkelingen bij te houden. Ze continueerde echter het gebruik van eerdere, reeds beproefde ontwerpen vanwege financiele en industriele overwegingen. De Italianen verwachten pas een oorlog in 1943. En ziedaar: het tijdstip van de indienststelling van de beste Italiaanse toestellen, welke gelijkwaardig, superieur waren aan de geallieerde en Duitse.

De Fiat Cr-42 Falco kwam aan het einde van de jaren 30 in dienst, niet het midden en je verwart inderdaad de Fiat G.50 met de G.55.

De P.51 overklaste dan wel net de Macchi 202, maar de Italianen stonden ook niet stil. de 202 werd opgevolgd door de 205 en G.55.

De Savoia Marchetti 79 Sparviero was een redelijke bommenwerper, maar werd aan het begin van wo2 al teruggetrokken als eerstelijnsbommenwerper en overgeheveld alszijnde torpedovliegtuig. De SM-79 bleef echter als bommenwerper functioneren vanwege tekorten.

De Italiaanse toestellen waren niet moeilijk te produceren. De industrie produceerde echter niet op volle toeren vanwege propaganda doeleinden en een overgangsfase.

Over de G.55 toestellen in de discussie met Katusha:
De G.55 werd niet massaal geproduceerd aangezien de vliegtuigindustrie bezet was door de Duitsers. De G.55 heeft echter een fantastische rol gespeeld voor Italie. Het heeft ervoor gezorgd dat de Italiaanse steden niet in puin zijn gegooid, waardoor we nu nog kunnen genieten van de Italiaanse kunstschatten.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Ja Italianse vliegtuigen waren zeer zeker niet slecht! Alleen ja kwamen ze wat 'laat' aan en hun rol op dat 'kleine' front was overschaduwt door Duitse Engelse en Americanse vliegtuigen.

Je had nog, niet te vergeten, Stille Oceaan. Met Zero's en HellCats.

Of eigenlijk kan je beter zeggen. Welke vliegtuigen waren meest waardevol op speciefieke frond per functie per land die het gebruikt hadden.

Want niet te vergeten IAR-80/81 die een grote rol speelde voor Roemenen!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Veltro schreef:De G.55 heeft echter een fantastische rol gespeeld voor Italie. Het heeft ervoor gezorgd dat de Italiaanse steden niet in puin zijn gegooid, .

Veltro
:? die 12 toestellen die gebouwd werden voordat zuiderlijk italie capituleerde? dat waren prototypes... die overige 80 hebben die geen eens operationele vluchten gemaakt hebben? Sommige toestellen waren niet eens bewapend of hadden geen motor...
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Grappig, in HET naslagwerk betreffende de Italiaanse luchtmacht tussen 1943-1945 getiteld "Aeronautica Nazionale Repubblicana" beweren ze iets anders. Het kan natuurlijk zijn dat na jaren van research hun bevindingen onjuist zijn... 8)

De

Squadriglia Complementare "Montefusco" (geheel)
1 Gruppo Caccia (gedeeltelijk)
2 Gruppo Caccia (grootse deel)

waren uitgerust met de Fiat G.55 en hebben zich fanatiek geweerd.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

jaren van resaerch zegt niets... als het is gedaan in een tijd waarin nog maar weinig materiaal beschikbaar was (bijv. vlak na wo2) kunnen er een hoop fouten in staan. verder denk ik wel dat wat jij zegt (dat wat er dus in het boek staat) waar is, omdat het a) anders wel een enorme blunder geweest zou zijn (over zoiets kan je eigenlijk geen fout maken, want daarover is meer dan genoeg te vinden) en b)ik denk niet dat je vertrouwt op een boek uit 1947 ;)
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik geef je helemaal gelijk gamer0004. Daarom ter aanvulling het boek is uit 2005.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Veltro schreef:Grappig, in HET naslagwerk betreffende de Italiaanse luchtmacht tussen 1943-1945 getiteld "Aeronautica Nazionale Repubblicana" ...

Veltro
Je bedoelt toch niet het boekje van de hand van d'Amico mag ik hopen, dat is zo'n krantjes journalist die zonodig een boek moest schrijven... nee, ik kan het me nauwelijks voorstellen. de duitsers dwongen de italianen over te stappen op de messerschmitt 109G, waar de italianen niet erg blij mee waren omdat ze de fiat beter vonden (wat overigens het geval was). De duitsers konden in het aantal manuren dat 1 fiat gebouwd werd bijna 2 messerschmitts bouwen, en vonden dat dus een beter geschikte jager.
als je het over waardevolle jager hebt valt de fiat g.55 dus af, zou eerder kiezen voor de veltro of de folgore...
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ja G-1 Reaper je hebt gelijk.. qua productie zal de G.55 nooit hoog scoren.. ik zou dan wel voor de Folgore in de beginjaren gaan en den Veltro voor de latere jaren..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
DUIKEEND
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2006, 01:47
Locatie: GRONINGEN

Bericht door DUIKEEND »

zelf ben ik wel gecharmeerd van de FG-1D Corsair, volgens mij heeft deze niet boven europa gevlogen maar heeft tegen de japaners wel zijn sucsesjes gehad
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

DUIKEEND schreef:zelf ben ik wel gecharmeerd van de FG-1D Corsair, volgens mij heeft deze niet boven europa gevlogen maar heeft tegen de japaners wel zijn sucsesjes gehad
de Vought F4U Corsair had zéker zijn *succesjes*.. ze verloren maar 1 op 40 ofzo kan het wel opzoeken maar daar heb ik nu niet zo'n zin in :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
DUIKEEND
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2006, 01:47
Locatie: GRONINGEN

Bericht door DUIKEEND »

jazekers! en niets is minder grappig dan dat je zero onder je gat vandaan geschoten word :evil:
nou niets, over een verdwaalde landmijn struikelen is natuurlijk ook niet echt ammusant (als dat jezelf gebeurt) :shock:
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

zeker niet.. volgens mij was de Corsair het toestel dat de meeste toestellen afschoot voor het zelf werd neergehaald
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

De P-38 Lightning was ook lekker bezig in de Pacific. Er zijn toch flink wat azen die met dat vliegtuig gevlogen hebben.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

een toestel dat nooit de waardering heeft gekregen wat het verdiend is de B-26 marauder. het toestel heeft de laagste verliescijfers van alle toestellen tijdens de tweede wereldoorlog. hij heeft een smet omdat de amerikaanse piloten neit om konden gaan met een modern vliegtuig met een hoge vleugelbelasting, de marauder heeft het prima gedaan maar kon die slechte bijnaam niet meer te boven komen...
Plaats reactie