Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Een erg mooi vliegtuig die B-26 Marauder.

Afbeelding

Ik had er zelf nog nooit van gehoord.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

De me 262 natuurlijk.

Het eerste straalvliegtuig, een nieuwe technologie.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik denk niet dat je kunt stellen dat de Me 262 het meest waardevolle vliegtuig van de 2e WO is geweest. Het was inderdaad nieuwe technologie maar heeft door diverse oorzaken (te denken valt aan matriaalgebrek; andere prioriteiten) niet het verschil gemaakt in de oorlog.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Charly1975 schreef:Ik denk niet dat je kunt stellen dat de Me 262 het meest waardevolle vliegtuig van de 2e WO is geweest. Het was inderdaad nieuwe technologie maar heeft door diverse oorzaken (te denken valt aan matriaalgebrek; andere prioriteiten) niet het verschil gemaakt in de oorlog.
Dat klopt, maar het had zoals Robert-Jan zegt, wél de potentie om het verschil te maken in de (lucht)oorlog. Maar als we het over potenties gaan hebben dan struinen wij van dit draadje af.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Het ligt waarschijnlijk aan mij....maar ik zie het hele woord potentie niet in het bericht van Robert-Jan :? Of lees ik iets anders dan jij....?
Dat kan hoor....ik zie wel vaker dingen over het hoofd. :wink: (waar heb ik m'n beeldscherm toch gelaten ???)

Ik denk dat als we het over de meest waardevolle vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog hebben het inderdaad niet over potenties moeten gaan hebben want dan kun je mijns inziens je fantasie helemaal op hol laten slaan.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Me-262 kon in '43 al in gebruik worden genomen, maar Ome Adolf maakte weer een fout ---> die wilde er een bommenwerper van maken..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Charly1975 schreef:Het ligt waarschijnlijk aan mij....maar ik zie het hele woord potentie niet in het bericht van Robert-Jan :? Of lees ik iets anders dan jij....?
Dat kan hoor....ik zie wel vaker dingen over het hoofd. :wink: (waar heb ik m'n beeldscherm toch gelaten ???)
Mijn fout, ik zat te ijlen...
De nieuwe technologie zorgde voor een vliegtuig met potentie. Zo ben ik erop gekomen. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
MJK
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 jun 2004, 22:20
Locatie: Zoetermeer

Bericht door MJK »

Dat is een algemene mythe dat ome Adolf de Me 262 jager heeft vertraagd. Hitler had inderdaad de opdracht gegeven om de jager tot jachtbommenwerper om te vormen, maar zelfs als hij dit bevel niet had gegeven waren er nooit genoeg op tijd beschikbaar geweest. Dat komt door de straalmotoren. De eerste motoren moesten na een paar vluchtten worden vervangen vanwege slijtage (!) en de benodigde metalen voor deze motor (nikkel en chroom) waren schaars.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

MJK schreef:Dat is een algemene mythe dat ome Adolf de Me 262 jager heeft vertraagd. Hitler had inderdaad de opdracht gegeven om de jager tot jachtbommenwerper om te vormen, maar zelfs als hij dit bevel niet had gegeven waren er nooit genoeg op tijd beschikbaar geweest. Dat komt door de straalmotoren. De eerste motoren moesten na een paar vluchtten worden vervangen vanwege slijtage (!) en de benodigde metalen voor deze motor (nikkel en chroom) waren schaars.
Ja, maar dan was de Me262 wel ingezet in '42/'43 en dat maakt dan wel een groot verschil in de verhoudingen in de lucht.. of zie ik dat nu verkeerd?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Meest waardevol voor de oorlog, dan zijn er wel een aantal te noemen.

Allereerst de Spitfire (misschien samen met de Hurricane dan), omdat zij Engeland konden verdedigen tegen de Duitsers, zodat Engeland later een springplank kon zijn voor de invasie van Europa.

Ten tweede, voor de oorlog in het algemeen, zou ik zeker de P-51 Mustang nemen. Zonder dit vliegtuig was de kans groot geweest dat (dag)bombardementen zouden worden stopgezet door de Geallieerden door de enorme verliezen.

Als geheel voor de latere ontwikkeling van de luchtvaart en ook met name de burgerluchtvaart, dan kijk ik met name naar de Me-262 die hierboven ook genoemd is en de Ar-234 omdat deze enkele nieuwe technologische snufjes had die jaren later nog gebruikt zijn. Maar dat is eigenlijk niet het antwoord op de vraag als je de vraag goed leest ;)

Best lastig, 1 kiezen ;)

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
irish guards
Lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 11 dec 2006, 15:31
Locatie: ridderkerk

Bericht door irish guards »

Het ligt erook aan wie erinzit en hoe goed je bent in vliegen.
En of je een beetje fatsoenlijk kan mikken. :P
De man die erin zat maakt het waardevol.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

irish guards schreef:Het ligt erook aan wie erinzit en hoe goed je bent in vliegen.
En of je een beetje fatsoenlijk kan mikken. :P
De man die erin zat maakt het waardevol.
Sure, maar je kan een man als Hartmann in een Me-109 E tegen een P-51 laten vliegen, maar dan heb je alsnog grote kans dat de P-51 wint.. Doordat het gewoon een beter toestel is.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

De P 51 was inderdaad beter als de Me 109. Maar vergis je ook niet te snel in de Mustang. Deze werd door eigen piloten ook wel eens een bom met het uiterlijk van een vliegtuig genoemd. De P 51 Mustang was ontworpen en gebouwd om op de lange vluchten van de bommenwerpers naar Berlijn te kunnen escorteren. Zodoende zat hij volgepropt met brandstof op elke beschikbare plaats. Daardoor was dit vliegtuig erg gevoelig voor treffers.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Bart M. schreef:De P 51 was inderdaad beter als de Me 109. Maar vergis je ook niet te snel in de Mustang. Deze werd door eigen piloten ook wel eens een bom met het uiterlijk van een vliegtuig genoemd. De P 51 Mustang was ontworpen en gebouwd om op de lange vluchten van de bommenwerpers naar Berlijn te kunnen escorteren. Zodoende zat hij volgepropt met brandstof op elke beschikbare plaats. Daardoor was dit vliegtuig erg gevoelig voor treffers.
Ik had het over de eerdere modellen van de BF-109 tegen een P-51 he.. De G- modellen van de BF-109 waren wel opgewassen tegen de P-51, zeker met een goede piloot erin :).

maar snap wat je bedoeld!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

ik kies voor de jachtvliegtuigen. zowel de duitse als da gealieerden hadden hun voordelen en nadelen maar als ik mleot kiezen geef mij maar de messerschmidt 109E.
pracht van een machine
it's not how many you write but what you write in the books of history
Plaats reactie