detector

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik zou wel een detector willen, maar dan zou ik meer geintresseerd zijn in het vinden van romeinse artifacten, ik heb een zwak voor romeinse muntjes
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Roel, kijk eens op eBay.de
:) Daar staan ze voor 1 euro per stuk. (is dat prijzig of....? :? )

Bjorn.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

dat ligt aan de kwaliteit, er zijn zoveel muntjes, er worden er per jaar 100.000de gevonden dat de slechte soms maar 10 ct waard zijn,

de prijs is afhankelijk van de grote, de waarde in het romeinse rijk, de toestand, het materiaal, het gene wat afgebeeld is,
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Dat is ook wel weer zo.... :|

Bjorn.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Maar bedankt voor de tip, ik zal er eens rondkijken!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

bodemvondsten

Bericht door thrill me »

Enkele van mijn bodemvondsten..

Amerikaanse B-24 Liberator, geheime missie Osric 53, mei '44, 1 dode, oorzaak : nachtjager. Enkele van de zovele gevonden onderdelen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Engelse Avro Lancaster Mk I, doel : bombardement Münich, december '42, 6 doden, oorzaak : nachtjager.
Afbeelding
Oxygen flow knob, knob from main pilots panel it fits on the main regulator that increases od decreases the amount of oxygen avialable.
Afbeelding
Afbeelding
4 lbs tegengewichten van de brandbommen
Afbeelding
.303 munitie

groeten, Tim
Laatst gewijzigd door thrill me op 11 jan 2004, 02:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Prachtig; en daar hebt ge een vergunning voor? Tuurlijk niet! :roll:
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Mattie schreef:Prachtig; en daar hebt ge een vergunning voor? Tuurlijk niet! :roll:
Neen, geen vergunning. Ik ga misschien maar 5 tot 10x per jaar gaan speuren met m'n metaaldetector dus...steek ik da geld toch liever in een paar mooie originele fotootjes van de oorlog ofzo hoor! :)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Ge moet bij vliegtuigwrakken oppassen dat het geen beschermde sites zijn; vaak ik het wrak als oorlogsgraf te boek gesteld en kunt ge serieuzen ambras krijgen als ge daar gaat graven.

Tis iets waar de meesten niet bij stil staan, maar wel het overdenken waard.

....wat niet wegneemt dat de getoonde stukken interessant zijn, te meer ge weet en aangeeft van welk toestel ze afkomstig zijn; vaak is de historische research net zo interessant als het zoeken met de detector zelf!

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Mattie schreef:...wat niet wegneemt dat de getoonde stukken interessant zijn, te meer ge weet en aangeeft van welk toestel ze afkomstig zijn; vaak is de historische research net zo interessant als het zoeken met de detector zelf!

Mattie. :)
Na het dikwijls uren zoeken en eenzaam doorbreng op velden, bossen, stranden, etc...begint de grote kuis. :| Het merendeel is niets speciaals, maar als je dan op een verwrongen stukje enkele nrs of een naam vindt van de maker, maakt je hart toch wel een sprongetje! :D . Ik maak geen geldgewin van deze vondsten en ze worden allemaal geklasseerd op soort. Nadien begint de speurtocht in boeken, internet, contacteren van experts via mail enz. om toch maar te weten te komen waarvoor dit onderdeel diende of wat er met de rest van de mannen gebeurd is. Ook zie ik dit als een soort "bewaren van geschiedenis". Trouwens waar komt bv. zo een 60 jaar opgegraven munitielader dan het beste terecht? Nog ettelijke tientallen jaren onder de grond, blootgesteld aan weer en wind om uiteindelijk toch maar kapot te gaan. Of netjes wat schoongemaakt in een droge schoendoos op zolder? Ik heb mezelf reeds voorgenomen, wanneer ik tot de conclusie kom dat militaria mij niet meer interesseert dat deze ettelijke kilo's "oud ijzer" in de ogen van sommigen naar een museum gaan. Dat is mijn doel als metaaldetectie-amateur, het behouden van geschiedkundige voorwerpen, en niet het geldgewin of opgraven om te verkopen.

Tim
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Da's een schoon doel wat ge zo voor ogen hebt al zeker met het oog op de geschiedenis! Tis te zien dat ge daar serieus mee bezig zijt Tim.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Inderdaad.
Over enkele tientalle jaren zal alles denk ik ook wel weggerot zijn.
De Nederlandse bodem is al zo zuur en zal nog wel zuurder worden ook.
Dan kan je het beter maar nu vinden, schoonmaken en bewaren.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hallo mensen, sorry dat ik deze topic weer oprakel :)

Ik zoek nu zo'n 2.5 jaar met de detector, heb nooit echt gezocht naar wo2 materiaal, maar ja je komt het nu en dan tóch tegen he.

Afbeelding
Dit is een incomplete seinsleutel uit WOII (het handvat is afgebroken)
Deze seinsleutels werden gebruikt door het leger om (morse)codes te versturen. Dit is een Brits of Canadees model. Afmetingen : 9 cm X 4.3 cm. Op het toestel staat volgende inscriptie (beneden op de foto) : KEY.W.T.8 AMP en daaronder : N°.2 MK.III
Datering : 1940-'45
Materiaal : Onbekend
Vindplaats : Lembeke, Oost-Vlaanderen


Afbeelding
De gebruikelijke WO2 kogels :)
In het midden een Franse kogel, daarrond twee Belgische.

Afbeelding
Dit is een .50 kogel (halve duim = +/- 13 mm), dus voor een machinegeweer, uit de Tweede Wereldoorlog. De top van deze kogel is rood gekleurd, wat waarschijnlijk wil zeggen dat het een lichtkogel is. Deze lichtkogels werden om de X aantal kogels gestoken, om te kunnen zien waar je schoot. (De kogel is gevuld met sulfer en je kan een lichtstreep zien waar de kogel vliegt.)
Akkervonst gedaan te Oosteeklo, 01/11/2002

Afbeelding
Dit voorwerp werd bijna zeker gebruikt door een soldaat uit het geallieerde leger.
Het is een onderdeel van een scheermesje uit de vorige eeuw : dit is het beschermkapje waaronder het mesje geklemd zat.
Datering : 1940-'45
Vindplaats : Lembeke, Oost-Vlaanderen

Afbeelding
2 kogels gevonden in Bastogne, kan iemand mij zeggen of dit Duits dan wel Amerikaans is ?

Voor de rest nog een hoop hulzen en kogels niet op foto.
Ook meerdere Belgische uniformsknopen, en een Canadese knoop met opschrift "Canada" en een wapenschild

Als er iemand is die me iets meer kan zeggen over deze vondsten, aarzel niet en reageer :wink: Ik weet graag zo veel mogelijk over mijn vondsten dus ook al kan je me maar een klein detail vertellen, of mocht er iets betwijfelbaar zijn in mijn beschrijvingen, zeker doen !

PS Ik vind bij verzamelaars maar weinig over die seinsleutels ? Is er maar weinig interesse in ofzo ?

Groeten Tim
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »


Dit voorwerp werd bijna zeker gebruikt door een soldaat uit het geallieerde leger.
Het is een onderdeel van een scheermesje uit de vorige eeuw : dit is het beschermkapje waaronder het mesje geklemd zat.
Datering : 1940-'45
Vindplaats : Lembeke, Oost-Vlaanderen
Hé, zo eenne vond ik gisteren ook nog in de tuin. ''onze'' achtertuin :) )
Ik dacht dat het ''troep'''was en heb hem maar weer weggegooid. (zal hem zaterdag wel weer gaan opzoeken :wink: )

15 jaar geleden heeft m'n vader een amerikaans/canadeese huls gevonden in onze achtertuin, dus misschien...

Ik wou weer eens met mijn detector gaan zoeken, omdat er vorig jaar, toen ik hem gekocht had niet veel van gekomen is, en nu ben ik serieuze plannen aan 't maken om zeer binnekort eens te gaan zoeken hier in de omgeving op wat boerenland...

Bjorn.
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

a

Bericht door tomNL »

hoi allemaal, ben vandaag weer is wezen zoeken bij ons op t vliegveld (twente) . heb nog zere handen. maar het was het wel waard, heb een groot kaliber huls gevonden, die zit alleen onder de roest, iemand een goeie schoonmaak tip? verder veel afgeschoten patronen, en delen van een vliegtuig waar we de vorige keer de plek van hebben gevonden waar hij is neergekomen. We hebben enkele metertjes gevonden, waaronder de snelheidsmeter, en nog meer onderdelen. Het vliegtuig wrak is waarschijnlijk in de wo2 weggesleept maar er zijn dingen blijven liggen.

Groeten, Tom
Verzamelaar
Plaats reactie