De 2e wereldoorlog in stripboekvorm

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

De 2e wereldoorlog in stripboekvorm

Bericht door asjemenou »

Naast de vele naslagwerken/boeken over de 2e wereldoorlog die ik heb, heb ik ook een aantal stripboeken die over de 2e wereldoorlog gaan.
Deze stripboeken zijn niet zozeer te gebruiken voor uniformherkenning of iets dergelijks maar vertellen slechts het verloop of een bepaalde slag uit de oorlog en... ze zijn gewoon leuk om te lezen.
Ik heb er een aantal maar de mooiste serie vind ik nog steeds "Tweede wereldoorlog in strip". Deze serie bestaat uit 8 delen. De tweede en tevens laatste druk dateert uit 1980 (eerste druk, 1975). Inmiddels is deze serie al een collectorsitem geworden voor stripboekfanaten.
Wellicht zijn er mensen onder jullie die ook stripboeken hebben die over de 2e wereldoorlog gaan. Laat eens zien wat je hebt.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

Mijn broer heeft wel eens stripboek over d-day. Hierin wordt echt alles over d-day in strip verteld. Best wel de moeite waard.

Het stripboek heet: Overlord 6th june 1944 - Freedom. Gemaakt door Mister Kit & Serge saint-michel. Hij heeft deze in Normandie gekocht.
http://www.memorial-caen.fr/portail_gb/ ... 500024.jpg
Wel in het engels. marja het is echt de moeite waard. Als je hem ergens ziet liggen gelijk kopen!
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Stripboeken

Bericht door asjemenou »

Dit stripboek ken ik. Ik heb het een aantal jaren geleden ook in Normandië gekocht. Net als de 2 delige stripboekenserie van het Ardennenoffensief die ze in het Bastogne Historical Centre verkopen.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik heb ook de complete serie "Tweede wereldoorlog in strip" in mijn bezit. Persoonlijk denk ik dat de verzamelwaarde hiervan nog wel meevalt, deze strips kom je nog in grote aantallen tegen.
Verder heb ik nog de twee delen van "Tarawa", de complete Biggels strip reeks en de serie Buck Danny, waarvan de eerste delen over de strijd in de Pacific gaan.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Was er in Vught niet ook een stripboek te koop? Ik dacht dat ik zoiets heb zien staan.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Het enige wat ik op dit gebied heb zijn die pocket boekjes.
Daar heb ik een stuk of wat van.
Mvg/Best regards, Sipke
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

Kraut, van Peter Pontiac.
http://www.parool.nl/boeken/2005/recens ... ntiac.html

Erg mooi onderzoek naar het SS-verleden van zijn vader, heel persoonlijk geschreven. Elke pagina is geillustreerd, hetzij door tekeningen van Pontiac zelf, of door relevante documenten uit het verleden van zijn vader.
Laatst gewijzigd door JoostV op 25 mar 2006, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

2e wereldoorlog in strip

Bericht door asjemenou »

Veltro schreef:Ik heb ook de complete serie "Tweede wereldoorlog in strip" in mijn bezit. Persoonlijk denk ik dat de verzamelwaarde hiervan nog wel meevalt, deze strips kom je nog in grote aantallen tegen.
Verder heb ik nog de twee delen van "Tarawa", de complete Biggels strip reeks en de serie Buck Danny, waarvan de eerste delen over de strijd in de Pacific gaan.

Veltro
De stripboeken, 2e wereldoorlog in strip is op zich nog ook nog wel te vinden. Toch heb ik er al aardige prijzen voor gezien in een aantal stripboekenwinkels. Het zijn geen honderden Euro's ofzo maar toch al aardige bedragen. Het deel, Vliegende forten schijnt het moeilijkst te vinden te zijn.

Zijn er ook nog mensen die het stripboek "De ontdekking" hebben? Dit stripboek is toch gratis verstrekt onder scholieren?
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

asjemenou: zijn die strips die jij heb ook nog steeds te koop??
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Asjemenou, wat versta je onder aardige prijzen? Ik heb "De slag om Engeland" uit de reeks "2e wereldoorlog in strip" namelijk dubbel. Ik zal het wel een keer in de verkoop brengen en een richtprijs is dan handig.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

2e wereldoorlog in strip

Bericht door asjemenou »

Zoals al eerder vermeld, de stripboeken zijn nog wel te koop. Niet nieuw meer denk ik maar waarschijnlijk wel in een goeie 2e hands staat. Wellicht heeft een speciale stripboekenzaak ze nog wel. Misschien wel op Marktplaats.

Wat is de waarde van zo'n stripboek. Moeilijk om te zeggen, ik heb geen verstand van stripboeken. Ik kan mij herinneren dat ik enkele exemplaren heb gezien een paar jaar geleden in een stripboekenwinkel in Utrecht. Nu kom ik eigenlijk nooit in zo'n winkel maar daar lagen ze in een vitrine met wat oudere Kuifje stripboeken. Ik meende dat de prijzen varieerden toen rond de 20 a 30 gulden (aardig aan de prijs dan al voor een stripboek). Ik heb toen een praatje gehad met de verkoper in de winkel en die vertelde mij dat het al wat lastiger word om de serie 2e wereldoorlog in strip compleet te krijgen. Vooral het exemplaar "Vliegende forten" schijnt gezocht te worden. Wellicht bestaat er een website/forum voor stripboeken en kan men je daar vertellen wat de waarde van de serie is.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Bedankt voor de info Asjemenou.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

Een andere die hier niet mag ontbreken, is "Maus" van Art Spiegelman. Waarschijnlijk bij de meeste wel bekend, de twee delen zijn al een hoop jaar op de markt.

Het is een strip in boekvorm over het holocaust verleden van de vader van Spiegelman. Joden worden afgebeeld als muizen, Nazi's als katten en Polen als varkens. Heel indrukwekkend persoonlijk relaas over de waanzin van de holocaust. Het vervreemdende van de muizen maakt het nog vreemdere van de holocaust iets beter te bevatten.

Te vinden voor twee tientjes in willekeurig welke striphandel!
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Een hele doos oude pocketboekjes, zie ze vaak op rommelmarkten liggen, en koop veel te weinig, en wat biggles.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Deze kan je bestellen via http://www.biggles.nl/

Als iemand in het bezit is van de strip over de Battle of Britain wil ik deze wel overkopen !
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Plaats reactie