Wie weet waar deze bajonet van is?????

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
steelpots
Lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 feb 2004, 23:48

Wie weet waar deze bajonet van is?????

Bericht door steelpots »

Wie weet wat dit voor een bajonet is????
op het lemet staat Simson & co (Suhl)
Afbeelding
Afbeelding
Goemperd
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 okt 2005, 21:42
Locatie: Stp. Meistersinger

Bericht door Goemperd »

Tsjechische mauser bajo model 33/40 voor op de Tsjechische Model 33 Karabijn.
Alle info over de strijd om de Schelde is welkom!
Gebruikersavatar
steelpots
Lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 feb 2004, 23:48

Bericht door steelpots »

Goemperd schreef:Tsjechische mauser bajo model 33/40 voor op de Tsjechische Model 33 Karabijn.
Ik denk het niet want Suhl ligt in Oostenrijk.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Hoeft niet echt uit te maken.
Mijn portugeze mauser is dus portugees maar gemaakt in de waffen und munitionen fabrik te berlijn.
Mvg/Best regards, Sipke
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Het is 1 of andere export bajonet voor de zuid-amerikaanse markt van duitse makelij.
Kriegsmarine
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:45
Locatie: Zutphen

Bericht door Kriegsmarine »

jacob schreef:Het is 1 of andere export bajonet voor de zuid-amerikaanse markt van duitse makelij.
Hoe kan dat nou als suhl in oostenrijk ligt :? en ik heb deze trouwens ook :) maar weet er verder niet veel vanaf kan iemand vertellen wat voor een het nou precies is?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Kriegsmarine schreef:
jacob schreef:Het is 1 of andere export bajonet voor de zuid-amerikaanse markt van duitse makelij.
Hoe kan dat nou als suhl in oostenrijk ligt :?
Er bestaat ook een Suhl in de Duitse deelstaat Thüringen, waar volgens mij een gelijknamige wapenfabriek gevestigd was (nog voor de oorlog hernoemd tot 'Wilhelm Gustloff-Stiftung'). Mogelijk was die Samson & co daar een onderdeel van, of gewoon een ander bedrijf in een (oorlogs-)productieve streek.
Kriegsmarine
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:45
Locatie: Zutphen

Bericht door Kriegsmarine »

Peter Moelans schreef:
Kriegsmarine schreef:
jacob schreef:Het is 1 of andere export bajonet voor de zuid-amerikaanse markt van duitse makelij.
Hoe kan dat nou als suhl in oostenrijk ligt :?
Er bestaat ook een Suhl in de Duitse deelstaat Thüringen, waar volgens mij een gelijknamige wapenfabriek gevestigd was (nog voor de oorlog hernoemd tot 'Wilhelm Gustloff-Stiftung'). Mogelijk was die Samson & co daar een onderdeel van, of gewoon een ander bedrijf in een (oorlogs-)productieve streek.
dus hij is niet echt wo2? of iig niet bedoelt om mee te vechten want die ander zei een export product
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Kriegsmarine schreef:dus hij is niet echt wo2? of iig niet bedoelt om mee te vechten want die ander zei een export product
Ik zie persoonlijk geen verband tussen exporteren en het doel van een wapen. Het ziet er mij in ieder geval geen paradebajonet uit.
Kriegsmarine
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:45
Locatie: Zutphen

Bericht door Kriegsmarine »

Peter Moelans schreef:
Kriegsmarine schreef:dus hij is niet echt wo2? of iig niet bedoelt om mee te vechten want die ander zei een export product
Ik zie persoonlijk geen verband tussen exporteren en het doel van een wapen. Het ziet er mij in ieder geval geen paradebajonet uit.
nee, oke maar hij zij voor een export product voor zuid amerika.
Dus ik bedoel niet voor is hij wo2 gebruikt?
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Kriegsmarine schreef:
Peter Moelans schreef:
Kriegsmarine schreef:dus hij is niet echt wo2? of iig niet bedoelt om mee te vechten want die ander zei een export product
Ik zie persoonlijk geen verband tussen exporteren en het doel van een wapen. Het ziet er mij in ieder geval geen paradebajonet uit.
nee, oke maar hij zij voor een export product voor zuid amerika.
Dus ik bedoel niet voor is hij wo2 gebruikt?
Laat ik het zo formuleren....het handvat doet me denken aan een chileense m 24 export model maar de schede en de loopring komen weer niet overeen. mijn inziens is dit 1 of ander contract bajonet voor een land in zuidamerika..of het wel of niet is gebruikt in de ww2 is eigenlijk niet relevant omdat ten tijde van ww2 dit type niet in gebruik was bij 1 van de strijdende partijen. ik zal de foto's wel even doorsturen naar een betere kenner dan ik ben.
Kriegsmarine
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:45
Locatie: Zutphen

Bericht door Kriegsmarine »

oke :)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Het volgende antwoord kreeg ik en dat sluit voor mij dit verhaal af aangezien ik niet twijfel aan deze man met zijn meer dan 40 jarige kennis van zaken.

Jacob

Not Czech, not with a German makers mark, it is a South American Mauser for an export
pattern mauser, like the Spanish 1893

Carl
Gebruikersavatar
steelpots
Lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 feb 2004, 23:48

Bericht door steelpots »

Helaas heeft die man het niet helemaal goed.
Ik ben bij een verzamelaar in Belgie geweest en heeft de zelfde bajonet.
Deze is van de Oostenrijkse Steyr-Soloturn oftewel de MP-34.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

steelpots schreef:Helaas heeft die man het niet helemaal goed.
Ik ben bij een verzamelaar in Belgie geweest en heeft de zelfde bajonet.
Deze is van de Oostenrijkse Steyr-Soloturn oftewel de MP-34.
misschien past het op beide?
Plaats reactie