De doodstraf

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

De doodstraf ?

Peiling eindigde op 19 dec 2002, 09:56

Zeker, dat ruimt lekker op
0
Geen stemmen
Alleen in hele bijzondere omstandigheden
3
30%
Ik weet het niet maar kan me er wel iets bij voorstellen
0
Geen stemmen
Lijkt me niet verstandig
2
20%
NEE !
5
50%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

ja zo kan het ook maar ik denk niet dat bevoorbeeld marc dutroux dat zou gebeuren.

en vooral bij zulke extreme gevallen mag hij van mij de doodstraf krijgen.

kijk het liefst heb ik ook een mooie samenleving waar iedereen elkaar respecteert.

maar dat is er niet en zal ook nooit komen.

iedereen heeft andere normen en waarde en dus zal er nooit een perfecte samenleving zijn.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Denk je echt dat dit bij Marc Dutroux bijvoorbeeld niet zou kunnen?
K vertel dan maar gauw eventjes wat die bendeleider allemaal niet deed: continu verkrachtingen, enorm veel moorden, zijn eigen pleegdochter bijna met een pook de kop in slaan, ... hoef ik nog door te gaan? En als iemand als die Joanna bij hém de mens kan ontdekken, waarom zou dit dan bij Dutroux niet lukken?

Al moet ik toch eerlijk toegeven, stel dat ik dochters had, laat die Dutroux dan toch maar niet los. En ik zeg ook niet dat ik slachtoffers van zulke criminelen niet begrijp als ze doodstraf eisen, maar toch. Laten de mensen die objectief kunnen oordelen dan tenminste objectief oordelen en zulke mensen een kans geven. Al was het dan onder controle of op een gebied waar ze niet veel kunnen misdoen? Maar denken jullie nou werkelijk dat de doodstraf de criminaliteit de wereld uit helpt?
Ik weet dat ík waarschijnlijk naïef denk als ik ervan overtuigd ben dat iemand als Dutroux zijn leven nog kan beteren, maar het is pas echt naïef om te denken dat de doodstraf het aantal moorden en verkrachtingen zal doen dalen.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

lapijntje schreef:Denk je echt dat dit bij Marc Dutroux bijvoorbeeld niet zou kunnen?
K vertel dan maar gauw eventjes wat die bendeleider allemaal niet deed: continu verkrachtingen, enorm veel moorden, zijn eigen pleegdochter bijna met een pook de kop in slaan, ... hoef ik nog door te gaan? En als iemand als die Joanna bij hém de mens kan ontdekken, waarom zou dit dan bij Dutroux niet lukken?
Helaas is één voorbeeld niet echt wetenschappelijk. Je kunt moeilijk stellen dat iedereen in staat is om zichzelf te beteren. Sommige appels blijven gewoon rot, zelfs de pitjes ervan willen niet meer groeien.

Ik had 't ook graag anders gezien, maar tis nu eenmaal inherent aan de mens volgens mij. Er zullen altijd mensen zijn die ontsporen en blijven ontsporen. Je zult de maatschappij daartegen moeten beschermen. Of je ze nu in 't gevang gooit of ter dood brengt. Het grootste nadeel aan de doodstraf vind ik dat je het niet meer ongedaan kan maken wanneer blijkt dat het recht gefaalt heeft en een onschuldige ter dood is gebracht.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja...het hoe of wat van straffen is denk ik een puur theoretische discussie.
Het rehabiliteren van mensen denk ik ook...
Het hoe mensen met ongeluk omgaan ook denk ik...
En of een perfecte samenleving nooit zal bestaan door rotte appels ook denk ik...
Het probleem is dat het nu niet perfect is en dat maakt mensen die niet tot extreme daden willen gaan bang en straffen en gevangenissen en sloten op deuren en geweren zijn een uiting van die angst.
Het grappige is volgens mij dat juist door de uitingen van die angst het allemaal veel beangstigender is geworden......

Dit heeft volgens mij een spiraal tot gevolg die alleen maar tot een explosief einde kan komen....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

benmaf schreef:Het probleem is dat het nu niet perfect is en dat maakt mensen die niet tot extreme daden willen gaan bang en straffen en gevangenissen en sloten op deuren en geweren zijn een uiting van die angst.
Het grappige is volgens mij dat juist door de uitingen van die angst het allemaal veel beangstigender is geworden......
'Bowling for Columbine' gezien????? :D :D :D
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

---[offtopic]---
uuhm..ja..waar doel je precies op?
---[/offtopic]---
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

[offtopic]

Pas geleden heb ik een interview met Michael Moore gezien waarin hij bijna exact hetzelfde zei toen hem gevraagd werd hoe hij dacht dat de problemen in de Amerikaanse maatschappij tot stand zijn gekomen.
(No offence by the way :) ).
Toen ik dat stukje van jouw las moest ik er ineens aan terugdenken. :)

Ik ben het trouwens wel met die redenatie eens, dat de kern van veel problemen is terug te brengen op angst en wantrouwen voor en jegens elkaar.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zeker ja; want je ziet altijd dat degene die wapens koopt degene is die bang is.
Of degene die een gevecht begint degene is die bang werd voor wat dan ook...
Eigenlijk heb ik medelijden met die mensen...Want niet tegen jezelf toe kunnen geven dat je bang bent lijkt me een gevangenis waar ik niet in wil zitten.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie