Onderhoud JSF naar Italianen ipv KLM

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Onderhoud JSF naar Italianen ipv KLM

Bericht door Zhukov »

Nu.nl schreef:KLM loopt onderhoud JSF mis

Uitgegeven: 31 maart 2006 09:38
Laatst gewijzigd: 31 maart 2006 12:11


AMSTELVEEN - KLM mag waarschijnlijk niet het onderhoud uitvoeren aan het nieuwe gevechtsvliegtuig JSF. Het ministerie van Defensie wil deze opdracht gunnen aan het Italiaanse Avio. KLM is verbijsterd, verklaarde een woordvoerder van de onderneming vrijdag.

De onderhoudsdivisie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij is al sinds 2001 bezig om het onderhoud van de JSF in de wacht te slepen. Door met Avio verder te onderhandelen, gooit Defensie een van de belangrijkste pijlers van de Nederlandse industrie te grabbel, zei de woordvoerder.

Beste kandidaat

Een zegsman van het ministerie stelt dat er zeer zorgvuldig is gekeken naar de verschillende aanbiedingen en dat Avio de beste kandidaat bleek. De contractonderhandelingen moeten volgens hem nog beginnen. Daarin stelt Defensie harde voorwaarden. "We willen dat het werk in Woensdrecht wordt uitgevoerd."

Extra banen

DutchAero garandeert dat de werkgelegenheid in Nederland blijft. "Sterker nog, het moet juist tientallen extra banen opleveren", lichtte een woordvoerder van het bedrijf toe. Het is volgens hem de bedoeling dat in Woensdrecht het Europees onderhoudscentrum voor de JSF-motor komt. Ook het platform van de Nederlandse luchtvaartindustrie Nifarp maakt zich geen zorgen over de werkgelegenheid.

Opheldering

De luchtvaartmaatschappij begrijpt echter niet waarom het ministerie voor Avio heeft gekozen, omdat KLM al onderhoudscapaciteit en specialisten in huis heeft. Op Schiphol staat bijvoorbeeld een gloednieuwe motorenshop, waar ook straalmotoren van gevechtsvliegtuigen onderhouden kunnen worden. De onderneming wil opheldering van Defensie.

> Het Innovatieplatform, dat Nederland moet klaarstomen voor de toekomst, heeft het technisch onderhoud van vliegtuigen en schepen als een van zijn speerpunten benoemd. Dit voornemen heeft de naam Maintenance Valley gekregen. KLM is de belangrijkste partner. KLM overweegt nu uit het militaire deel van Maintenance Valley te stappen.

Belangrijke impuls

Vorig jaar berekenden onderzoekers van de Universiteit Tilburg dat de komst van een groot onderhoudscentrum voor onder meer de JSF een belangrijke impuls kan betekenen voor de Nederlandse economie.

Het project moet rond 2010 kunnen draaien en werkgelegenheid bieden aan 15.000 mensen. Bedrijven en kennisinstellingen mogen rekenen op miljardeninkomsten.

Bron
Hier snap ik niks van. Eerst voor véél geld een onmetelijk duur vliegtuig financiëren, waar wij achteraf bezien ook nog eens een standaarduitvoering krijgen, dus zonder de mooiste Amerikaanse snufjes. Dit alles onder het mom dat het goed was voor het NL-bedrijfsleven.
En dan nu, nou we het ding eindelijk krijgen, het onderhoud uitbesteden aan Italianen?!? Terwijl de KLM de kennis, capaciteit en apparatuur al klaar heeft liggen!!
Вместе мы непобедимы
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Het aanschaffen van Leo II A6's, Tomahawk-raketten en C7's zijn ook zulke grove fouten. Ik heb het eerder gezegd en blijf het zeggen: Het ministerie van Defensie is overbevolkt door idioten. :roll:
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Re: Onderhoud JSF naar Italianen ipv KLM

Bericht door Jelle H. »

Wat betreft die order, soms verlies je wat, soms komt er wat bij. Had drie jaar geleden aandelen Stork voor 15 euro gekocht, dan had je nu niet geklaagd.



Stork breidt JSF-opdracht uit met EUR 14 mln--2

Toevoeging: extra informatie in alinea's 3, 4, 6 en 7

AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Stork heeft een opdracht voor het gevechtsvliegtuig F-35 Joint Strike Fighter (JSF) met $ 14 mln uitgebreid tot een totaalwaarde van ruim $ 85 mln. Dat heeft de machinebouwer maandag in een persbericht bekendgemaakt.

Het gaat om de uitbreiding van een basiscontract dat Stork al in 2003 had afgesloten met de Amerikaanse wapenfabrikant Northrop Grumman. Volgens die overeenkomst ontwikkelt Stork verschillende deuren en luiken voor het gevechtsvliegtuig.

Stork Aerospace werkt hiervoor samen met verschillende Nederlandse technische ontwerpers. Momenteel wordt dit werk al voor 20% door deze bedrijven uitgevoerd. Het is volgens Stork de bedoeling dat dit aandeel in het tweede kwartaal van 2006 verder zal groeien.

De F-35 Joint Strike Fighter telt meer dan twintig deuren en luiken, waaraan zeer hoge eisen worden gesteld. Zo moeten zij tijdens de vlucht bij hoge snelheden en onder extreme omstandigheden (hitte, koude) kunnen worden geopend en gesloten, en dat gedurende tientallen jaren.

Na deze uitbreiding is de potentiele totale waarde aan JSF-orders waarvoor Stork verantwoordelijk is, gestegen tot ruim $ 335 mln, gespreid over een periode tot 2013.

Andere bijdragen van Stork Aerospace aan het JSF-project betreffen het ontwerp en de prototype productie van de elektrische bekabeling voor de F-35, bekabeling en structuurdelen voor de Pratt & Whitney motoren en van de stophaak.

Stork Aerospace ontwikkelt en produceert hoogwaardige componenten en systemen voor de lucht- en ruimtevaartindustrie en levert servicediensten en producten aan eigenaren en gebruikers van vliegtuigen. In 2004 boekte de groep een omzet van euro 495 mln.

Jeroen ...
jeroen@bfn.com

Carolien Terlien
carolien@bfn.com

(c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)
Laatst gewijzigd door Jelle H. op 31 mar 2006, 19:54, 4 keer totaal gewijzigd.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Persbericht Stork - uitbreiding opdracht JSF

AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Hier volgt de tekst van het persbericht van Stork inzake de uitbreiding van een opdracht voor de JSF

Lockheed Martin heeft met Stork Aerospace een contract getekend voor de uitbreiding van de reeds bestaande opdracht voor het ontwerp en de voorproductie van de elektrische bekabeling van het nieuwe gevechtsvliegtuig de F-35 Joint Strike Fighter. Deze uitbreiding betreft extra ontwerpwerkzaamheden en vertegenwoordigt inclusief eerdere kleine contractaanpassingen een waarde van $ 25 mln. Daarmee komt de totale opdracht voor de bekabeling op
$ 82 mln en de potentiele JSF-orderwaarde voor Stork op $ 315 mln. Het extra werk wordt in de komende 2,5 jaar opgeleverd.

Fokker Elmo, onderdeel van Stork Aerospace, heeft in 2003 opdracht gekregen voor de ontwikkeling van de bekabeling voor het gehele vliegtuig, inclusief de mission-systemen. Het gaat in eerste instantie om de ontwikkeling en productie van complete bekabelingssets voor de F-35 testvliegtuigen tijdens de System Design and Development (SDD) fase. De eerste sets zijn inmiddels afgeleverd.

De opdracht maakt deel uit van de in 2002 getekende participatie van Nederland in de ontwerpfase van het JSF-programma, op grond waarvan bedrijven in de Nederlandse (luchtvaart)industrie kunnen meedingen naar orders van maincontractor Lockheed Martin en partners Northrop Grumman en BAE Systems en meerdere F-35 toeleveranciers. In totaal heeft dat de Nederlandse industrie inmiddels een potentiële omzetwaarde van ca. $ 400 mln opgeleverd in de SDD- en de LRIP fase.

Stork Aerospace heeft momenteel voor het F-35-project alleen al in de Verenigde Staten meer dan 100 medewerkers permanent ingezet, van wie 50 van Fokker Elmo dat de bekabeling ontwerpt en produceert. De ontwerpwerkzaamheden voor het aanvullende contract worden uitgevoerd in Fort Worth (VS), El Segundo (VS) en Samlesbury (UK). De productie vindt plaats in Woensdrecht (NL).

(c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Stork: 15% hogere jaarwinst na 'uitzonderlijk kwartaal'
VAN ONZE REDACTEUR

AMSTERDAM - Stork heeft over het tweede kwartaal van 2005 een 57% hogere nettowinst behaald van euro 32,5 mln vergeleken met dezelfde periode in 2004. Dit heeft de industriële groep uit Naarden woensdag bekendgemaakt.

Gecorrigeerd voor acquisities en desinvesteringen realiseerde Stork in het tweede kwartaal een 23% hogere omzet van euro 453,0 mln. Op die basis steeg de orderontvangst in het eerste halfjaar met 4%.

Stork rekent voor heel 2005 op 15% meer nettowinst dan de euro 74,3 mln over 2004.

'We hebben een uitzonderlijk sterk tweede kwartaal achter de rug en daarmee een zeer goed halfjaar', aldus eerste man Sjoerd Vollebregt gisteren tijdens een toelichting in Amsterdam.

In Amsterdam bereikte het aandeel gistermiddag op euro 39,46 het hoogste niveau sinds oktober 1997 van euro 40,59. Het aandeel sloot euro 2,09 ofwel 5,7% hoger op euro 38,52.

'We zijn tevreden', aldus Vollebregt, 'maar voor groei op de lange termijn is meer nodig. We moeten onze marktpositie uitbreiden met nieuwe producten en diensten door te investeren in autonome groei, aangevuld met acquisities.'

Overnames zijn voor alle divisies mogelijk, zo herhaalde Vollebregt gisteren. Het concern houdt ondanks de groei vast aan het voornemen de activiteiten meer te focussen door het aantal divisies voor eind 2006 terug te brengen naar drie. In een eerder stadium sprak Vollebregt over twee. Hij zei gisteren dat Stork momenteel sterker staat dan drie jaar geleden. 'Dat ik nu drie divisies noem als minimum, is een soort luxeprobleem.'

Dat Stork niet echt opschiet op dit vlak, heeft volgens Vollebregt te maken met de condities. 'We verkopen en kopen uitsluitend tegen aanvaardbare condities en prijs, waarmee we aandeelhouderswaarde beschermen.'

Vollebregt ziet overigens op de korte termijn geen verbetering van de economische omstandigheden. De bestuursvoorzitter spreekt over een 'vlakke economie'. Dat Stork desondanks forse groeicijfers heeft neergezet, komt volgens de bestuursvoorzitter voort uit 'meer scherpte van de interne organisatie en commerciële meewind in specifieke markten.'

Vooral Food Systems en Aerospace profiteerden van die meewind. De laatste divisie wist nieuwe aseptische afvullijnen voor de frisdrankenindustrie in de markt te zetten.

De divisie Aerospace heeft goede resultaten geboekt door het uitleveren van aanzienlijk meer orders voor de NH90-helikopter dan in het eerste kwartaal. De divisie profiteert van het feit dat een evenwichtige portfolio van projecten is opgebouwd, waardoor leegloop van ingenieurs wordt voorkomen.

Stork heeft nu voor euro 310 mln aan opdrachten in portefeuille van Lockheed voor de ontwikkeling van de JSF, de opvolger van de F16. Over 25 jaar genomen komt dit neer op cumulatief euro 4 mrd omzet van de euro 10 mrd die naar schatting ten deel zal vallen aan de Nederlandse industrie. Stork aast nog op één grote order van Lockheed, de ontwikkeling van de randen van de vleugels en de staart van het gevechtstoestel. Welke waarde die eventuele order zal hebben, wil het concern nog niet zeggen.

Minder gunstig vaart Stork met Prints. Deze divisie hield de omzet in het tweede kwartaal vrijwel stabiel op euro 50,4 mln, maar het bedrijfsresultaat liep terug naar euro 4,1 mln, tegen euro 6,6 mln in het tweede kwartaal 2004.

Prints, dat onder meer textieldrukmachines produceert, kampt met onzekerheid in de textielmarkt in verband met de grote hoeveelheden textiel die China exporteert. De resultaten in de machinebouw staan daardoor fors onder druk.

Stork gaat in reactie hierop de kostenbasis en de productiviteit verder aanscherpen in de assemblagelocatie in Duitsland. De grafische activiteiten van de divisie hebben zich volgens Stork in goede zin ontwikkeld.

Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Het gaat hier ook niet om de order zelf, die discussie hebben we nou zo zoetjes aan wel gehad.

Wat ik vreemd is dat de Nederlandse overheid het onderhoud van Nederlandse vliegtuigen niet aan een Nederlands bedrijf geeft, maar aan Italianen. Dat staat dus los van de omzetgroei van Stork.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Deze twee zaken staan los van elkaar. De reden waarom de Nederlandse overheid liever werk uitbesteed aan het Italiaanse Avio lijkt mij van financiele aard. Met "de beste kandidaat" bedoelen ze centjes. En dat is dom! Ookal zouden er alleen Nederlanders in dienst van Avio komen, dan nog gaat de winst naar Italië.

En Strok heeft dus een meevaller. "... soms verlies je wat, soms komt er wat bij", zoals Jelle zei. Het was echter beter geweest als Defensie beide orders binnenlands had gehouden.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Nou ik begrijp het best......niemand gaat in deze tijd extra geld uitgeven als je goedkoper bij een ander kan. En trouwens...het is meer een hint richting KLM om de prijzen in de hand te houden
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Ik ben geen belasting expert maar..

Als ze dit uitbesteden aan een Italiaans bedrijf dan gan de belastingen ook naar de italianen toch?

Als ze het nou aan een Nederlands bedrijf hadden uitbesteed dan zou dat bedrijf meer winst maken en dus de staat meer belasting kunnen innen. Of zie ik dit nu verkeerd?


Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ja, maar als KLM belachelijke prijzen vraagt... Dan negeer je die toch eerst een tijdje. Slim handelen..

779
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Eigenlijk vind ik enkele reacties nogal frappant...Velen hier zeggen niet nationalistich te zijn maar deze antwoorden komen wel ZO over... :wink:
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

jacob schreef:Eigenlijk vind ik enkele reacties nogal frappant...Velen hier zeggen niet nationalistich te zijn maar deze antwoorden komen wel ZO over... :wink:
Er bestaat een verschil tussen niet liberaal denken en nationalisme. Alhoewel de één wel met de ander te maken kan hebben. Mijn post had geen nationalistische intentie (in de "vieze" betekenis van het woord).
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Er bestaat een verschil tussen niet liberaal denken en nationalisme.
De liberalen hebben ook geen enkel voordeel bij het vertrek van Nederlands geld naar het buitenland.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Klopt, maar volgens mij hebben liberalen niet door dat ze op den duur zichzelf in de vingers snijden.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Plaats reactie