Hoe mooie, duidelijke foto's van verzameling maken?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Die photoshop, kun je die ergens downloaden?
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Natuurlijk. 8) Maar je kan hem ook gewoon kopen, maar dat is erg duur heb ik begrepen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik gebruik altijd paint shop pro 9, geweldig progamma
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Photoshop probeer versie: http://www.soft32.com/Download/free-tri ... 346-1.html

Paintshop pro 9 is ook een goed programma.
Photo shop is wat makkelijker.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Gebruik voor je digicam een standaard/drie poot. hiermee zal je zeker geen wazige foto's krijgen, buiten fotograferen zorgt voor goed licht, zoals al gezegt werd neem je tijd, maak meerdere foto's en gooi de slechtste weg.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Norton
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2006, 15:52

Bedankt, veel zinvolle tips

Bericht door Norton »

Met het stellen van mijn vraag bedoelde ik eigenlijk speciaal situaties om bijvoorbeeld een helm of een embleem te fotograferen. Je kunt mooie effecten krijgen door het "los te zetten" van de (oorspronkelijke) achtergrond. Soms geven bepaalde schaduwen uit de goede hoek ook een speciaal effect.
Vergis ik mij als ik denk dat eerder iemand al eens tips heeft gegeven hoe hij het zelf aanpakte? Hij noemde bijvoorbeeld een ondergrond van wit papier te gebruiken en daarna de foto wat over te belichten in een fotobewerkingsprogramma? Wie gaf die informatie en is die nog op dit forum te vinden?
Laatst gewijzigd door Norton op 08 apr 2006, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Norton
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2006, 15:52

Echt een heel mooi plaatje

Bericht door Norton »

[quote="Haplo"]Wat je ook kan doen is het nemen van een duidelijke foto van het object wat je wilt.
(voor foto's dicht bij wel de close up functie gebruiken.)
Plaats er dan met photo shop een achtergrond achter.

Bijvoorbeeld zo:
Dit is wel mijn eerste poging, dus niet al te kritisch zijn he?
[URL=http://img86.imageshack.us/my.php?image ... ter0px.jpg][img]http://img86.imageshack.us/img86/156/in ... 0px.th.jpg[/img][/URL][/quote]

Heel mooi plaatje. Hoe krijg je uniform en uitrusting zo mooi los van de oorsponkelijke achtergrond? Welk programma en welke programmafunctie?
Laatst gewijzigd door Norton op 08 apr 2006, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Met dank aan Guido.

Afbeelding
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ziet er mooi uit Haplo!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Afbeelding

en dan zorgen dat je camera er op een statief recht voor staat, ik heb deze afbeelding zelf gemaakt, naar idee van een site, ben alleen die site kwijt! :x
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotografie

Bericht door asjemenou »

Hoe objecten te fotograferen en dit uit te leggen in een paar woorden is eigenlijk onmogelijk. Ik ben bang dat ik dan iets te technisch ga worden.
Ik kan wel wat tips geven.
Als je een object wilt fotograferen wat niet al te groot is, een medaille o.i.d., leg het dan op een egale ondergrond. Een stuk gekleurd papier ofzo. Bij voorkeur een grijs papier, dus géén wit! Wat fotografen graag doen is zo'n object op een stuk marmer plaatsen. Dan heb je geen last van schitteringen of reflectie's van een flitser.
Zoals al eerder gezegd in deze topic, plaats je camera op een vaste ondergrond om 'm zo stil mogelijk te houden. Dit kan een tafel zijn maar ook een statief. Sluitertijden van langer dan een 0,30 seconde kan niemand stil houden.
Fotografeer het object dan het liefst ZONDER flits. De meeste kleine digitale camera's zijn niet gebouwd om te flitsen voor dit soort opstellingen. Wil je dit wel doen dan zal je toch echt fotolampen of een ringflitser o.i.d. moeten gaan kopen maar ik denk dat de meeste lezers van dit forum dat niet willen.
Fotograferen buiten bij daglicht is dan een betere en goedkopere optie. Niet in de volle zon fotograferen maar het liefst op een bewolkte dag.
Plaats grotere objecten voor een rustige achtergrond. Bijvoorbeeld een egaal gekleurde muur. Een drukke achtergrond leidt heel snel af van het hoofdonderwerp en maakt de foto dus erg onrustig.
Mocht je geen mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld een helm of een aangeklede pop op zo'n manier te fotograferen, geef het object dan naderhand een rustige achtergrond in bijvoorbeeld een fotobewerkingsprogramma. Uitknippen dus. Verder is het ook een kwestie van een hoop fantasie hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Haplo schreef:Met dank aan Guido.

Afbeelding
Zeker leuke tip, moet alleen wel geen vuil in je muis zitten :(

eerste poging:
Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Toch niet verkeerd Polte.
Ik bakte er bij de eerste poging echt helemaal niks van.

Aan asjemenou:
Wat voor ondergrond gebruik je?
Heb je daar voor wat gemaakt of zo?
Ziet er namelijk zeer professioneel uit.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotografie

Bericht door asjemenou »

Toch niet slecht gedaan Polte. Een computermuis (vuil of niet) is eigenlijk niet zo geschikt om mee te tekenen. Daarvoor kan je beter een tekentableau gebruiken.
Maar er is nog wel een andere methode om het Sturmgewehr 44 magazijn vrijstaand te krijgen.
Ik weet niet of wat voor een fotobewerkingsprogramma je hebt maar wanneer je Photoshop gebruikt dan heeft dit programma een leuk hulpmiddel. In het gereedschapspalet vindt je de lasso. Wanneer je deze aanklikt dan krijg je er drie te zien. Als je dan de tweede gebruikt dan krijg je de polygonaal lasso (vanaf versie 4 meen ik). Wanneer je deze gebruikt dan lijkt het of er een elastiekje aan zit. Zo kan je heel mooi een uitknippad tekenen. Mocht je het symbooltje van de lasso wat hinderlijk vinden dan kan je deze vervangen door een kruis wanneer je de Caps Lock toets indrukt.

Bedankt voor je compliment Haplo maar op zich zijn de bovenstaande foto's niet zo moelijk te maken. Voor de helm is een modellentafel gebruikt. De Sovjet medailles en de Poolse insigne's zijn gefotografeerd met behulp van een ringflitser. De ondergrond van de Poolse insigne's is een marmeren plavuistegel. Zo'n stuk marmer is vaak een hele mooie neutrale ondergrond voor dit soort objecten.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Wat bedoel je met een ring flitser?
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie