Hoe zijn de duisers verslagen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

raytheman schreef:De grootste fout is gemaakt door gruppe Peiper die geen gevangenen maakte maar ze koelbloedig dood schoot.
Onzin. De Kampfgruppe Peiper maakte ruim 500 gevangenen die keurig naar Duitse krijgsgevangenenkampen werden afgevoerd.
Gast

Bericht door Gast »

raytheman schreef:Dit bevel is zeker door Hitler gegeven. Net zoals het volgende:
ik citeer uit Sk1 la 1601/41 g.Kdos.Chefs (De officiele Engelse vertaling berust bij het Naval War College in Newport R.I. U.s.a)
""...Verzoeken om overgave zullen geweigerd worden, aangezien wij het probleem de bevolking in leven te houden en van voedsel te voorzien ten enemale niet kunnen en hoeven oplossen....
zie ook blz 7 van het boek : de belegering van Helen Dunmore isbn90-445-0133-x
De belegering van Helen Dunmore gaat over het beleg van Leningrad. Order Sk1 Ia 1601 / 41 g.Kdos. gaat over de vernietiging van deze stad en is geschreven op 29 september 1941. In vertaling...
Naval Staff Berlin
Sk1 Ia 1601 / 41 g.Kdos. Chefs. 29 Sep. 1941

Top Secret

Re: The future of Leningrad

…The Fuehrer had decided to have Leningrad wiped from the face of the earth. The further existence of this large town is of no interest once Soviet Russia is overthrown. Finland has also similarly declared no interest in the continued existence of the city directly on her new frontier.

The original demands of the Navy that the shipyard, harbor, and other installations vital to the Navy may be preserved are known to the Armed Forces High Command, but in view of the basic principles underlying the operation against Leningrad it is not possible to comply with them.

The intention is to close in on the city and blast it to the ground by bombardments of artillery of all calibers and by continuous air attacks.

Requests that the city may be handed over, arising from the situation within, will be turned down, for the problem of the survival of the population and of supplying it with food is one which cannot and should not be solved by us. In this war for existence, we have no interest in keeping even part of this great city's population…

Naval staff
Wat heeft dit met veronderstelde orders tijdens het Ardennenoffensief in december 1944 temaken?
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

In zoverre heeft het ermee te maken dat Hitler er niet bepaald warm of koud van werd eenieder uit te moorden en dus geen krijgsgevangenen nam. Net zoals hij aan het eind van de oorlog in de slag om Berlijn een generaal na een paar uur al ontsloeg omdat hij 'volgens de regels' oorlog wilde voeren en derhalve geen knalgas wilde gebruiken in de metro-tunnels.

wat betreft:"Onzin. De Kampfgruppe Peiper maakte ruim 500 gevangenen die keurig naar Duitse krijgsgevangenenkampen werden afgevoerd."
Ooit van malmedy massacre gehoord? Zijn er overigens ook voor veroordeeld na de oorlog.

Maar nogmaals: dit is mijn visie dus ik hou er nu maar over op
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Natuurlijk ken ik het Malmédy massacre. Zijn 80 dode Amerikanen het bewijs voor zo'n order om geen gevangenen te nemen? Hoe zit het dan met ruim vijfhonderd gevangenen die het wel overleefden? Hield juist de Leibstandarte SS Adolf Hitler (LSSAH) zich niet aan zijn orders door stiekem toch heel veel gevangenen in leven te laten?

Maar hoezo dat Hitler "dus" geen krijgsgevangenen nam? Ach, je houdt er over op want het is jouw visie. Ja, zo kan ik ook onzin verkopen en er dan tussenuit muizen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

het verschilde nogal per plaats, tijd en eenheid. bovendien vind ik het eene beetje offtopic... maar dat is niet aan mij.
over hoe de duitsers zijn verslagen is zoveel info, en zo veel verschillende visie's, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
hoe ze (volgens mij) werden verslagen:
-sterke/veel vijanden
-grote gebiden/grenzen die ze moesten bewaken
-fouten op belangrijke momenten (battle of britain bijv, niet de radarinstallaties bombarderen maar londen)
-pech doordat ze belangrijke eenheden verloren op belangrijke momenten (o.a. de fallschirmjäger in nederland; duur en moeilijk op te leiden, bijna allemaal gedood, gewond of verscheept naar engeland, en zo zijn er nog wel voorbeelden)
-geen/weinig/niet genoeg rekening gehouden met de economische mogelijkheden van de vijand.
hopelijk heb je hier wat aan. vul me aan!
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

Het probleem met Duitsland was dat ze niet genoeg konden produceren. Duitsland had de kwaliteit van de tanks en manschappen meer gewoon niet genoeg. Er kwamen minder manschappen de fabrieken werden gebombardeerd door gealierden.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Het westfront zat eind 1944 vast. Eisenhower vreesde dat een uitputtingslag tegen de Duitsers niet gewonnen kon worden. De soldaten en het materieel dat in het Ardennenoffensief is gebruikt was nodig aan het Oostfront. Niet in het westen.
Dictators die, like all men.
Plaats reactie