gisteren gekeken naar '' Het geweten" ?

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

gisteren gekeken naar '' Het geweten" ?

Bericht door thedutchdevilo »

Ik heb met verbazing gekeken naar die oud kampbeul Franz Doppelreiter.
Wat een ongeloofelijk min mannetje.
Als je als kampbewaker de bijnaam ''De Ranselaar"' krijgt,dan wil dat wel wat zeggen.
Deze man presenteerd zich zelf als een soort slachtoffer inplaats van beul.
Hij jammerde over slapeloze nachten en dat hij zo ontzettend last heeft gehad van zijn geweten.
En dat het zo vreselijk was om drie jaren in de dodencel te hebben gezeten,in angst om te worden opgehangen.
Ze moesten hem vandaag nog ophangen,deze man sloeg en schopte weerloze uitgehongerde mensen naar de andere wereld.
En dan ook nog ontkennen ooit iemand te hebben gedood.
Nee dan had ik toch meer respect voor de andere SS'ers die aan het woord kwamen in dit programma(maar niet allemaal).
There can be only one...!
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Lees eens de brochure van Van der Vaart Smit, ''Kamptoestanden''. Je kunt het ook eens vragen aan 'foute' Nederlanders hoe
ze door de Nederlandse bewaking be(mis)handeld zijn, in de kampen vanaf mei 1945.


Als je weet hoeveel mensen er toen nog om het leven gebracht zijn zul je nog schrikken, of misschien niet.
Toen zijn er ook honderden zonder vorm van proces doodgeschoten, doodgeslagen, gemarteld of met tyfus besmet en overleden.
Maar hierover mocht amper aan gepubliceerd worden, binnenkort wordt hierover een nieuw boek uitgegeven, om
deze beerput eens verder open te trekken. Ook wordt het tijd dat de namen van die kampcommandanten en
bewakers gepubliceerd worden.

Hiermede zijn natuurlijk de Duitse kamppraktijken niet goed te praten ook die van Doppelreiter niet.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Nou dat weet ik best wel Ijsbrand, maar ik stoorde me mateloos aan de zielige act die deze man speelde.
Hij deed alsof hij de grootste slachtoffer was !
There can be only one...!
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

IJsbrand schreef:Lees eens de brochure van Van der Vaart Smit, ''Kamptoestanden''. Je kunt het ook eens vragen aan 'foute' Nederlanders hoe
ze door de Nederlandse bewaking be(mis)handeld zijn, in de kampen vanaf mei 1945.


Als je weet hoeveel mensen er toen nog om het leven gebracht zijn zul je nog schrikken, of misschien niet.
Toen zijn er ook honderden zonder vorm van proces doodgeschoten, doodgeslagen, gemarteld of met tyfus besmet en overleden.
Maar hierover mocht amper aan gepubliceerd worden, binnenkort wordt hierover een nieuw boek uitgegeven, om
deze beerput eens verder open te trekken. Ook wordt het tijd dat de namen van die kampcommandanten en
bewakers gepubliceerd worden.

Hiermede zijn natuurlijk de Duitse kamppraktijken niet goed te praten ook die van Doppelreiter niet.
Of lees het boek Landverraad, de berechting van collaborateurs in nederland

tientallen SSers/ NSBers zijn in de eerste jaren na de oorlog om het leven gebracht.. geloof me ze hebben hun potje echt wel gehad
in de landverraders-kampen die net zo hard nazi praktijken gebruiken.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ik heb het ook gezien jah,
En heb het ook even opgenomen zodat ik het nog eens kan zien :)
Maar die ene man die ook in kamp sachsenhausen (weet nie hoe je het schrijft) gezeten als kampbewaker of iets dergelijks
Die is er vrijwillig uitgegaan omdat die het er te erg aan toe vond gaan.
Die was van de SS naar de Wehrmacht gegaan die man had toch wel spijt van wat die gedaan had.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Voor die man had ik ook meer respect.....
There can be only one...!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Vond het intervieuw met die Nederlandse SS'er wel indrukwekkend, die man die uit Groningen kwam, hij hete Jan maar zijn achternaam schiet me zo snel niet meer te binnen. Hij was te zien op het einde van de docu.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Cor
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jun 2005, 12:17

Bericht door Cor »

Tsja ik wil niet goed praten wat die mensen gedaan hebben, maar ik vraag me wel eens af of mensen die hier het hardst lopen schreeuwen als zij in zo'n situatie hadden gezeten wat zei hadden gedaan. En dan kan je makkelijk achteraf zeggen van, ik zou dat nooit gedaan hebben.

Heb er iemand trouwens nog een link, heb het 2e deel of de volledige versie niet gezien. Heb alleen dat gedeelte gezien dat toen in Netwerk was.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Welke mensen hoor jij dan ''schreeuwen''dat ze dat zelf niet zouden doen in oorlogstijd Cor ???
Het gaat om de manier waarop deze man zich voordeed als slachtoffer in plaats van dader !
Wel even goed lezen voor je meepraat..... :lol:
There can be only one...!
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

De Nederlandse regering stuurde direct na de bevrijding vele ex-Waffen SS'ers met Nederlandse militairen naar Nederlands Indië om daar mee te vechten in de politionele acties.
Dit ook omdat het vaak goed opgeleide militairen betrof, die over een behoorlijke gevechtskennis beschikten en daardoorniet in een Nederland strafkamp kwamen.

Waren het toen geen misdadigers meer of werd het alleen nog maar erger.
Over de acties aldaar gevoerd durft geen fatsoenlijk mens voor de TV te praten.
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

IJsbrand schreef:Lees eens de brochure van Van der Vaart Smit, ''Kamptoestanden''. Je kunt het ook eens vragen aan 'foute' Nederlanders hoe
ze door de Nederlandse bewaking be(mis)handeld zijn, in de kampen vanaf mei 1945.


Als je weet hoeveel mensen er toen nog om het leven gebracht zijn zul je nog schrikken, of misschien niet.
Toen zijn er ook honderden zonder vorm van proces doodgeschoten, doodgeslagen, gemarteld of met tyfus besmet en overleden.
Maar hierover mocht amper aan gepubliceerd worden, binnenkort wordt hierover een nieuw boek uitgegeven, om
deze beerput eens verder open te trekken. Ook wordt het tijd dat de namen van die kampcommandanten en
bewakers gepubliceerd worden.

Hiermede zijn natuurlijk de Duitse kamppraktijken niet goed te praten ook die van Doppelreiter niet.
En de bronnen hiervoor zijn natuurlijk van der Vaarsmit zelf (ex NSB- er). Van de webstek van Edwin Meinsma:
In Nederland werden de meeste Nederlandse SS'ers geïnterneerd in de kampen Vught, Westerbork en de Harskamp. Kort na de bevrijding heerste er in grote delen van ons land een groot voedseltekort hetgeen betekende dat in deze kampen eveneens honger werd geleden. De gevangenen kregen zo'n 500 kcal. per dag terwijl een mens minimaal het vijfvoudige nodig had. Hier was echter weinig aan te doen. Dat gold niet voor andere wantoestanden in de kampen. Begin 1946 laste het noodparlement een onderzoek in naar de omstandigheden in de kampen. De conclusies logen er niet om: de algehele toestand in de kampen werd als mensonwaardig omschreven. In 1949 bleek uit het rapport 'Kamptoestanden' van Van der Vaart Smit dat in veel kampen mishandelingen en zelfs moorden plaatsvonden. Alhoewel Van der Vaart Smit (zelf voormalig NSBér en gedetineerde) de zaken flink overdreef, maakte zijn rapport in Nederland het nodige los. De berichten over wantoestanden verschenen nu in toenemende mate in de media. Na een onderzoek van de Parlementaire enquetecommissie 'regeringsbeleid 1940-1945' kwamen de feiten aan de oppervlakte. De commissie A.M. Baron Tuyll van Serooskerken deed in een rapport dat uitkwam op 9 mei 1950 de schatting, dat er rond de zestig mensen onder verdachte omstandigheden in de kampen om het leven waren gekomen. Bewezen werd dat er in de Harskamp tenminste elf SS'ers spelenderwijs door hun bewakers waren neergeschoten. In andere gevallen moesten gevangenen soms exerceren tot zij er letterlijk dood bij neer vielen. Het kwam ook wel voor dat SS'ers werden ingezet om mijnen te ruimen. Sommigen schijnen hierbij het leven te hebben gelaten toen zij door hun bewakers het mijnenveld werden doorgejaagd om de mijnen te laten springen.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

IJsbrand schreef:De Nederlandse regering stuurde direct na de bevrijding vele ex-Waffen SS'ers met Nederlandse militairen naar Nederlands Indië om daar mee te vechten in de politionele acties.
Dit ook omdat het vaak goed opgeleide militairen betrof, die over een behoorlijke gevechtskennis beschikten en daardoorniet in een Nederland strafkamp kwamen.

Waren het toen geen misdadigers meer of werd het alleen nog maar erger.
Over de acties aldaar gevoerd durft geen fatsoenlijk mens voor de TV te praten.
En de bronnen hiervoor zijn?

Over de politionele acties is al volgens mij genoeg gezegd en geschreven. Dat is al begonnen met het pamflet van Wekker over de Atjeh oorlog en veel later met het boekdeel over Indie door L. de Jong. Dat er weinig op de TV hierover is te zien lijkt me meer te maken te hebben met de Nederlandse desinteresse voor hun eigen geschiedenis (tenzij er geld mee is te verdienen).
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Cor
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jun 2005, 12:17

Bericht door Cor »

thedutchdevilo schreef:Welke mensen hoor jij dan ''schreeuwen''dat ze dat zelf niet zouden doen in oorlogstijd Cor ???
Het gaat om de manier waarop deze man zich voordeed als slachtoffer in plaats van dader !
Wel even goed lezen voor je meepraat..... :lol:
je voelt je blijkbaar aangesproken dat je zo fel reageert, maar idd ik bedoelde jou. je schreeuwde mischien niet, dat gaat wat moeilijk achter je pc.

Maar je geeft hier ook al aan dat het alleen een dader is. Een dader kan ook slachtoffer zijn van de situatie waarin hij zit. Nogmaals ik praat het niet goed. Maar ik kan me voorstellen dat hij slachtoffer is geweest van de tijd en de situatie waarin hij zich bevond en dat hij daardoor later hele nare ervaringen mee heb gemaakt waardoor hij zich nu slachtoffer voelt van de sitatie waarin hij destijds belande.
Aan de andere kant kan ik me het ook goed voorstellen dat hij ervan genoot mensen te martelen en dat hij daarvoor nu op de blaren moet zitten.

Ik wil alleen maar zeggen dat het achteraf makkelijk lullen is door te zeggen dat ze hem moesten ophangen, maar hij is met het leven wat die nu leidt genoeg gestraft denk ik.


En voor de rest ik probeer alleen maar een beetje discussie uit te lokken, dat maakt het forum tenminste wat levendig.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Even concreet over Waffen SS'ers in Indië: daar zijn alleen enkele 'geruchten' over. Bewijzen zijn er niet. Een enkeling heeft zijn verhaal gedaan ('Sjeng' in 'Mannen die niet deugden'). Degenen die er met een Waffen SS verleden naar toe gingen, gingen als dienstplichtigen. Oorlogsvrijwilligers werden met zo'n achtergrond niet toegelaten. Ik probeer al jaren hier meer over te vinden, maar nog steeds zonder resultaat. Ook niet bij de veteranenvereniging zelf, want die willen het ook wel weten.

Overigens heb ik deel 2 ook gemist. Ik ga ook niet op zoek, het mij een teveel 'duw maar in een hoek'-gehalte. De mannen werden al veroordeeld voordat ze iets hadden gezegd! Eerst Westerbork, daarna een meisje met een slang... tja... wat dat met het Oostfront te maken heeft... geen idee!
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Hallo Lexiebabe e.a.

Ik vond het Indië verhaal en de ex Waffen-SS'ers op de volgende site:

http://www.antenna.nl/wvi/nl/ic/erwaren/32.html

Tsja, die slang zit bij een ieder wel hoog, maar het was wel een EO uitzending en hadden onze verre grootouders Adam en Eva ook al niet iets met een slang?
Plaats reactie