'Nederlanders zien holocaust als oorzaak WO II'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Charly1975 schreef:
Dat is altijd al zo geweest he met groepen...een klein gedeelte bepaalt wat er over de grote groep wordt gezegd of wordt gedacht.

Kijk maar bij het voetbal; als er rellen ontstaan door een groepje van 100 man wordt er soms door de KNVB / UEFA besloten om een wedstrijd zonder publiek te spelen....dat wil dus zeggen dat er soms meer dan 30.000 man gedupeert wordt.

Ook al is weleens beweert 'voetbal is oorlog' ben ik toch bang dat ik een beetje off-topic ga met de hierboven genoemd voorbeeld. Dus laten we ons beperken tot het topic verhaal :wink:
Groepsvorming is inderdaad heel erg destructief in deze. Wat lijkt jou een oplossing voor deze "probleemstelling" Charly?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Arjen schreef:Groepsvorming is inderdaad heel erg destructief in deze. Wat lijkt jou een oplossing voor deze "probleemstelling" Charly?
Charly1975 schreef:Ook al is weleens beweert 'voetbal is oorlog' ben ik toch bang dat ik een beetje off-topic ga met de hierboven genoemd voorbeeld. Dus laten we ons beperken tot het topic verhaal :wink:
:wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Het kan de meeste mensen tegenwoordig geen ene r#k meer schelen wat ongelooflijk jammer is.

:shock:
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

het is tog wel een beetje raar en niet goed. veel dingen zie je inderdaad weer terug, zo ook het "gebroken geweertje" (hoewel dat nu -gelukkig- nog niet zo veel aanhang heeft). na WoI dachten veel mensen: met de afspraken die we nu hebben, en de verbonden enz. komt er geen oorlog meer. afspraken: geneve (hoe schrijf je dat?); dat duitsland geen groot leger meer mocht hebben (niet meer dan 100.000 man geloof ik), geen zware tanks, schepen enz. En je had de geallieerde samenwerking: Engeland, frankrijk enz. Tegenwoordig heb je veel afspraken die vergelijkbaar zijn, en ook de navo, vn, eu, nou van alles (militair en economisch). voor ons lijkt het nu ook alsof er niks kan gebeuren. als je het vergelijkt zal je misschien zeggen: nou we staan er nu wel een stuk beter voor, maar nog steeds zou er misschien iets kunnen gebeuren. het lijkt nu uitgesloten, maar dat deed het toen ook.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Re: 'Nederlanders zien holocaust als oorzaak WO II'

Bericht door Seyffardt »

sobel schreef:AMSTERDAM - Een ruime meerderheid van de Nederlanders denkt dat de jodenvervolging één van de oorzaken van de Tweede Wereldoorlog was. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, waarvan de Volkskrant woensdag resultaten presenteert.


(bron: nu.nl)
Dit verbaast mij allerminst! Ook op dit forum wordt relatief veel aandacht besteed aan de Holocaust, waarmee ik uiteraard niet wil beweren dat de kennis van WO II hier net zo gering is als bij de doorsnee burger. :P
Ik heb ooit eens horen zeggen dat tussen 1939 en 1945 een hele reeks conflicten tegelijkertijd werd uitgevochten. Een waar woord in mijn ogen, ga zelf maar na. De jodenvervolging en de uiteindelijke Holocaust waren daar een onderdeel van, menselijk gezien een zeer belangrijk onderdeel zelfs, maar in militair-historisch opzicht bijvoorbeeld heeft het helemaal niets met oorlogvoering te maken, hoe paradoxaal dit ook klinkt.
De oorzaak van WOII is direct terug te voeren naar WOI (inbegrepen de daaropvolgende dictaten van Versailles en St.Germaine) en indirect op het ontstaan van het Duitse Keizerrijk in 1870. Grootmachten Frankrijk en Engeland, die eeuwenlang een haat-liefdeverhouding binnen het oude Europa hadden, werden geconfronteerd met een opkomende macht op militair en zeker ook op economisch gebied en voelden zich toen reeds bedreigd.

Notabene: op 24 maart 1933 verklaarde de toenmalige Joodsche Wereldraad, volgens de Daily Express die op diezelfde datum kopte met "Judea declares war on Germany", de oorlog aan Nazi-Duitsland. Formeel had dit dan misschien geen betekenis, doch de toon was toen reeds gezet. De rest was een kwestie van actie en reactie, zo simpel is het in feite.
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Ik heb ooit eens horen zeggen dat tussen 1939 en 1945 een hele reeks conflicten tegelijkertijd werd uitgevochten. Een waar woord in mijn ogen, ga zelf maar na. De jodenvervolging en de uiteindelijke Holocaust waren daar een onderdeel van, menselijk gezien een zeer belangrijk onderdeel zelfs, maar in militair-historisch opzicht bijvoorbeeld heeft het helemaal niets met oorlogvoering te maken, hoe paradoxaal dit ook klinkt.
Wel bijzonder, het conflict kwam namelijk van 1 kant, van Nazi Duitsland, ondanks de 'oorlogsverklaring' van het 'JWC', die absoluut niet representatief is en was voor alle Joden in de wereld en zeker niet voor die in Europa.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Met die conflicten bedoel ik o.a. het volgende, motorway.

1. (her)bezetting van Saar- en Rijnland

2. de kwestie met Sudetenland en de daaropvolgende bezetting van Tsjechoslowakije

3. de bezetting van Polen

4. de oorlogsverklaring van Engeland en Frankrijk

5. de bezetting van de Lage Landen en Frankrijk

Allemaal verschillende conflicten, die welliswaar een grote gemene deler hebben, maar als men daar globaal de achtergronden niet van kent, kan men ook de oorzaken van WO II niet begrijpen.
Dan was er ook nog een conflict tussen het fascistische Italie en Abessinie en in Azie woedde expansiepolitiek van het Japanse Keizerrijk. :roll:
Plaats reactie