Replica in uw collectie?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Replica in uw collectie?

Bericht door leieboordbewoner »

Naar aanleiding van in dit topic http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=133 ... c&start=45 vond ik het wel interessant om hierover eens verder te bomen.

Kan replica/na-oorlogs tussen origineel wo2 materiaal? Bij mij zitten tot nu toe 2 cups die de originele britse moeten vervangen. Reden: moeilijk te vinden en prijzig. Mocht ik er ooit aanschaffen, dan vliegen de "replica's" naar de zolder.
Gaat het over na-oorlogse battledressen/patches/emblemen die zijn aangepast of dergelijke vind ik niet kunnen. Dan lieg je u zelf voor.

Gaat het over een koppelriem... Tjah, als je die er voorloppig opzet en dit laat weten als je uw collectie laat zien, dan vind ik er niets mis mee.

Dit is natuurlijk mijn bescheiden mening, wat is jullie standpunt hierover?

@ webmaster, mocht dit topic behoren onder "discussie's" moet je het maar verzetten. Ik dacht wel dat het hier toepasselijk is.
For King & Country
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Dit moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten, maar ik zou het alleen doen als het item in kwestie op dat moment veel te duur en zeldzaam is.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=11833

;)

nietemin een interessant onderwerp, hopelijk goede onderbouwingen hier waardoor er een leuke discussie ontstaat..

repo in de verzameling...

NEE

ik ben hier optegen omdat de historie er niet mee word uitgebeeld... het is iets dat zelfs gister gemaakt zou kunnen zijn (bij wijze van spreken...).

als iets niet te krijgen is, begin er dan niet aan vind ik...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Re: Replica in uw collectie?

Bericht door Jonhy Frost »

leieboordbewoner schreef:Naar aanleiding van in dit topic http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=133 ... c&start=45 vond ik het wel interessant om hierover eens verder te bomen.

Kan replica/na-oorlogs tussen origineel wo2 materiaal? Bij mij zitten tot nu toe 2 cups die de originele britse moeten vervangen. Reden: moeilijk te vinden en prijzig. Mocht ik er ooit aanschaffen, dan vliegen de "replica's" naar de zolder.
Gaat het over na-oorlogse battledressen/patches/emblemen die zijn aangepast of dergelijke vind ik niet kunnen. Dan lieg je u zelf voor.

Gaat het over een koppelriem... Tjah, als je die er voorloppig opzet en dit laat weten als je uw collectie laat zien, dan vind ik er niets mis mee.

Dit is natuurlijk mijn bescheiden mening, wat is jullie standpunt hierover?

@ webmaster, mocht dit topic behoren onder "discussie's" moet je het maar verzetten. Ik dacht wel dat het hier toepasselijk is.
Ik ben het helemaal met je eens, als je het niet verzwijgt moet het kunnen.
Ook mag het (ik heb er dan wel nix over te zeggen) als je het zolang hebt tot dat je een originele hbt gevonden.
Een interesant discusie onderwerp.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Mijn excuses, maar deze topics had ik niet direct gezien... Misschien omdat er bij zaten van meer dan 6maanden oud én ouder.
For King & Country
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Geen probleem....

Het volgende was daar m'n standpunt...
johan willaert schreef: De meningen over het gebruik van repro voor het completeren van mannequins zijn hier nog al verdeeld.

Terwijl ik het gebruik van repro-items voor het re-enacten alleen maar kan aanmoedigen, vind ik het integreren van repro op mannequins een beetje "zichzelf bedriegen". Niet zelden zijn de repro items niet perfect gemaakt en kosten ze toch een serieuze hap uit je budget.
Wanneer het de bedoeling is, je repro te verkopen eens je het originele item gevonden hebt, heb je geen garantie dat je het ook daadwerkelijk terug zult kunnen verkopen voor de prijs die je eraan gegeven hebt.
Volgens mij hoeft je mannequin niet onmiddellijk compleet te zijn. Als je geen schoenen, broek enz vindt, of ze zijn te duur, dan is een buste de oplossing. Wil je, of kun je geen geld spenderen aan de duurdere items, kies dan een richting voor je collectie die je je wel kunt permitteren. Het verzamelen is geen wedstrijd, je hoeft niet de grootste te zijn!! Een collectie insignes, of een collectie helmen kan evenveel gedrevenheid en enthousiasme uitstralen als een collectie met 50 complete mannequins...
Elke verzamelaar verzamelt naar eigen interesse en/of vermogen. Ik ga daar tegenwoordig veel verder in dan vroeger. In het begin kocht ik een naakt vestje en naaide ik er zelf originele insignes op. Zelfs dat doe ik tegenwoordig niet meer. De jasjes blijven zoals ze zijn en er wordt niets aan toegevoegd of afgehaald. Dit geldt evenzo voor markeringen, enz....

Replica is OK en zeer handig voor re-enactment. Ik vind het alleen jammer dat de meeste repro-items zo duur zijn. Als je als re-enactor een compleet-setje samenstelt, ben je al gauw enkele honderden Euro's kwijt. Als je dit geld zou spenderen aan originele items, dan heb je toch weer wat meer kans om je mannequin te completeren. En de waarde van originele items blijft stijgen. De discussie hierover is al genoeg gevoerd en de tijd heeft uitgewezen dat sedert de jaren 60 de prijzen allen maar gestegen zijn. Wat er binnen enkele jaren met al het re-enactment spul gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Ik begon te verzamelen in 1976, toen er nog massa's materiaal voorhanden was. Ik was toen 10 jaar en had ook niet de financiële middelen om pakweg een US Para te kopen, die waren toen ook al duur. Dit kwam gaandeweg....

Ik heb nooit geld gespendeerd aan replica; re-enacten deed ik met origineel spul (ja, ik sta er nog versteld van !!!) en toen ik merkte dat het originele materiaal duurder werd ben ik met re-enacten gestopt. Dit was mijn keuze. Ik moedig re-enactors aan om replica te gebruiken, maar ze moeten eerlijk zijn met zichzelf. Sommigen laten zich gewoon iets wijs maken door gehaaide dealers. Ze geven tientallen en of honderden Euros uit aan items waarvan ze eigenlijk wel weten dat het fake is, maar dit niet willen toegeven.
Als ik zie dat een replica US-hemd ongeveer 100Euro kost, dan vraag ik mij af wie er het gekst is, de handelaar of de koper...

Het blijven twee verschillende werelden: de verzamelaar en de re-enactor. Als je beiden doet, dan vind ik dat je dit een beetje gescheiden moet houden..... de verzameling binnen in display, mannequin of buste en het re-enactment materiaal in je kist klaar om op weekend te vertrekken.....

Just my 2cts.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Mijn mening blijft , Geen replica in de collectie.
Als ik een item nodig heb om een mannequin of eender wat compleet te maken komt er bij mij gewoon niks aan en wacht ik tot ik het item orgineel gevonden heb.

Groeten
Hendrikx Tom
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik sluit mij aan bij Johan.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

sobel schreef:ik sluit mij aan bij Johan.
Idem.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Weinig zin om de discussie hier nogmaals te voeren na al die andere bestaande topics.
Gesloten