Grenscontroles n.a.v. Ciney

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Jasper J
... Ik zou zo en zo nooit wapens kopen ...
... Mischien moeten we er naar toe werken geen wapens meer op beurzen ...
... wapens uit w02 horen in een museum ...
Ik heb zelf een Gew98 gekocht op Ciney en heb daarbij geen enkele wet overtreden. Ik snap niet waarom een standhouder op een Belgische Beurs zijn aanbod zou moeten aanpassen omwille van Nederlandse bezoekers die zich niet aan de Nederlandse wet houden.
Ik hoor niemand beweren dat de standhouders in Ciney geen nazi-spullen meer zouden mogen aanbieden die in Duitsland verboden zijn. Er zijn zeker ook mensen die vinden dat die dingen ook in een museum thuishoren.
... Maar als het zo door gaat met mensen die misbruik maken van zon beurs dan denk ik dat binnenkort er geen beurzen meer zijn ...
... Op een beurs een werkende ak 47 verkopen heefd dit nut,nee zeker niet ...
Ik denk dat (op een publiek forum) beweren dat er op Ciney een werkende ak 47 te koop werd aangeboden een grotere bedreiging is voor het voortbestaan van de beurs dan die idioten die aan de grens zijn tegengehouden.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Heb geen 1 werkende gezien. Ja, volgens de Belgische wet onklaar misschien...

Echter hoort dit ook bij verzamelen. DDR is ook een best populaire periode.
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

Je mag volgens mij wapens wel vervoeren alleen niet naar een ander land brengen alleen als je 1 of andere vergunning hebt.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Het zit maar vaag in elkaar.
Hoe komen wapens op beurzen? Vallen ze uit de lucht???
Hoe komen ze thuis bij een verzamelaar?? Aanwaaien?

:roll:
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Via de PTT post :lol:
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Polte schreef:Via de PTT post :lol:
Of een ooievaar kwam ze brengen :wink:
Zo word een baby ook altijd gebracht jah :D
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
dynatra
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 mei 2005, 22:57

Bericht door dynatra »

het kwam hier zelfs op het 8 uur NOS journaal, met foto van de beurs en al...
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

micky schreef:Je mag volgens mij wapens wel vervoeren alleen niet naar een ander land brengen alleen als je 1 of andere vergunning hebt.
Dit mag volgens mij alleen als je een consent hebt. Ik heb het eens opgezocht voor alarmpistolen die in categorie III vallen, waarmee mensen tijdens oudjaar knalpatronen afschieten. (Onder categorie III vallen ook pistolen, revolvers, geweren en werpmessen.

En daaruit bleek dat alleen:
a. sportschutters en jagers;
b. doorvoer van wapens of munitie;
c. de uitrusting van vaartuigen en luchtvaartuigen, alsmede van de bemanning daarvan.

de mogelijkheid hebben om een consent te bemachtigen. Heb je dit niet, dan mag je geen wapen invoeren in Nederland.

Ik kan weleens het stuk opzoeken wat ik op een vuurwerkforum gepost heb, dan valt de informatie (iig voor wat betreft wapens om knalpatronen af te schieten) die er nu staat binnen zijn context. Maar ik neem aan dat dit ook geld voor overige wapens.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

Als je het wilt weten...
consent van invoer
http://www.infopolitie.nl/wet/wwm/circu ... export.php
m_durwael
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2006, 12:38

wapenvergunning

Bericht door m_durwael »

Na het lezen van dit topic wil ik toch ook ff mijn bijdrage posten :)
Ik ben te werk gesteld als bediende op de dienst wapens bij de politie (in België)
Even wat duidelijkheid proberen te scheppen qua wetgeving in België:

Personen die bv wapens verkopen op beurzen waar normaal een vergunning voor handen moet zijn is evengoed strafbaar.
Laten we nu een concreet voorbeeld nemen :

Een belg koopt een werkende thompson in op de beurs in Ciney. Voor zo een wapen moet je een vergunning model 4 voor handen hebben. Deze vergunning moet zelfs door de gouverneur worden goedgekeurd. Dus als je zoiets koopt ben je in overtreding met de wet en kan je vervolgd worden.

Groeten Michiel
Verzamel hoofdzakelijk foto's van duitse soldaten in actie. Wie iets aan te bieden heeft stuur me gerust een emailtje.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Of Model 3 8) ....

Iig worden er officieel geen wapens op vergunning verkocht in Ciney....
Alleen Wapens voor wapenrekken.....

Heel die zaak is weer overroepen.... Op het terrein van de beurs gebeurt in principe niets illegaals...

Dat NL iets kopen dat op Belgisch grondgebied legaal is, maar aan de grens worden opgepakt omdat het in NL illegaal is is hun beslissing en verantwoordelijkheid...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Re: wapenvergunning

Bericht door Seyffardt »

m_durwael schreef:Na het lezen van dit topic wil ik toch ook ff mijn bijdrage posten :)
Ik ben te werk gesteld als bediende op de dienst wapens bij de politie (in België)
Even wat duidelijkheid proberen te scheppen qua wetgeving in België:

Personen die bv wapens verkopen op beurzen waar normaal een vergunning voor handen moet zijn is evengoed strafbaar.
Laten we nu een concreet voorbeeld nemen :

Een belg koopt een werkende thompson in op de beurs in Ciney. Voor zo een wapen moet je een vergunning model 4 voor handen hebben. Deze vergunning moet zelfs door de gouverneur worden goedgekeurd. Dus als je zoiets koopt ben je in overtreding met de wet en kan je vervolgd worden.

Groeten Michiel
Accoord, in Belgie zijn er natuurlijk ook wetten en regels, net als bij ons.
Het probleem is echter dat de Nederlandse Wet Wapens en Munitie nogal verschilt van de Belgische wet. Zo zijn bij ons alle onklaargemaakte automatische wapens, vuistvuurwapens, handgranaten, mortieren e.d. streng verboden. Ook op het bezit van alarmrevolvers en alarmpistolen (met een kaliber groter dan 6mm), plastic speelgoedwapens, soft air wapens en dat soort zaken staan hoge straffen. Grendelgeweren, zoals de k98, dienen volledig onklaar te zijn; alles moet vastgelast etc. etc.
Alle overtredingen van onze WWM zijn een misdrijf, waarop een gevangenisstraf staat. Ik heb de indruk dat er in Belgie een stuk soepeler met een en ander wordt omgesprongen dan in Nederland, of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

johan willaert schreef:Of Model 3 8) ....

Iig worden er officieel geen wapens op vergunning verkocht in Ciney....
Alleen Wapens voor wapenrekken.....

Heel die zaak is weer overroepen.... Op het terrein van de beurs gebeurt in principe niets illegaals...

Dat NL iets kopen dat op Belgisch grondgebied legaal is, maar aan de grens worden opgepakt omdat het in NL illegaal is is hun beslissing en verantwoordelijkheid...

Johan
Daar zit wel wat in: het is ieders eigen verantwoordelijkheid. Als je op ciney een in België legaal onklaar wapen koopt die in NL verboden is dan loop je een risico gepakt te worden, en dan heb je een probleem. Men neemt in feite bewust een risico, en dat kan gevolgen hebben. In het geval van vergunningbezit is alleen de invoer verboden, daar heb je ook een "vergunning" voor nodig.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Je zal over de wapens misschien ook wel invoerrechten moeten betalen! Ik vond het wel een leuke benaming van de media Ciney een wapenbeurs hahahah! Alsof we talibanstrijders zijn!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Het is gewoon degene zijn eigen schuld als die bij de grens gesnapt word met een wapen die wel onklaar is maar niet volgens de nl wet,
Had die gewoon beter moeten informeren of slimmer moeten zijn.
En de belgische verkoper of welke andere buitenlandse verkoper die een onklaar wapen aan een nederlander verkoopt vind ik niet strafbaar,
Dan blijf je aan het mieren van wie mag wat niet kopen en wat is verboden in zijn land waar die woont, :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie