Russische schouder stukken?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Russische schouder stukken?

Bericht door pionier »

Afbeelding

Zijn deze bij iemand bekend? Alle info is welkom!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende schouderepauletten

Bericht door asjemenou »

Wat voor schouderepauletten het precies zijn weet ik niet maar militaire (Sovjet) Russische schouderepauletten zijn het in ieder geval niet. Bijgaand een voorbeeld van Russische WOII schouderepauletten. Zoals je ziet hebben de Russische epauletten (ook de naoorlogse), voor opperofficieren, welke met goudgaren zijn bewerkt een bepaald motief. De lagere rangen hebben 1 of 2 balken op de epaulet. Schouderepauletten die nog lager in rang zijn, zijn sowieso niet bewerkt met goudgaren.

Afbeelding

Misschien kan je de bewuste schouderepaulet vinden op http://www.uniforminsignia.net/
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Deze stukken komen overigens uit een oude collectie van wehrmacht vrijwilligers militaria. Het materiaal lijkt me niet duits, maar eigen emblemen werden ook nog wel eens door dergelijke vrijwilligers gedragen. Zelf dacht ik meer aan Aserbaidschan. In ieder geval bedankt al voor de info!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Schouderepauletten

Bericht door asjemenou »

De afkomst klinkt interessant maar waarom denk je dat de schouderepauletten aan Azerbeidjaanse soldaten kan hebben behoort?
Heb je deze site wel eens gezien; http://www.armymuseum.ru/roaf_e.html
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ja, die site ken ik. Paar dingen wijken behoorlijk af van hoe ze zouden moeten zijn (of het zijn er misschien zelfs totaal geen).

De rede waarom ik het denk is omdat Aserb. ook rood had, en veel werkte met deze materialen. Ook ben ik er eens op gewezen.

Maar het blijft een raadsel tot nu toe. Goede boeken over dit onderwerp (Wh vrijwilligers militaria) zijn zo goed als niet te krijgen.
Plaats reactie