Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Auke J. »

Hallo

Ik vroeg mij af of iemand een bijzonder gebeurtenis of verhaal uit de Tweede wereld oorlog van zijn opa of een veteraan gehoord had. Iets wat zij voor bijzonders in de oorlog hebben meegemaakt en wat ze verteld hebben...

Mijn Opa's verhaal:

Mijn opa fietste op de eerste meidag van de inval ( 10 mei) in Nederland rustig langs de weilanden, Opeens schoot er een kogel in zijn voorvork die door een Duitse Fallschirmjager was afgevuurd. Iets hoger en hij was in zijn been geraakt of erger!
Hij was natuurlijk erg geschrokken en zocht meteen dekking, hij weet het verhaal nu nog in details te vertellen :P

De kogel heeft hij bewaard en die heb ik gekregen.
Ik vind het heel bijzonder om een kogel in handen te hebben waarvan het zeker is in welk jaar, welke dag en door wie die is afgeschoten. De kogel is volledig ongevaarlijk en afgestompt door de voorvork.

Ik ben erg benieuwd naar andere verhalen van ooggetuigen uit de Tweede Wereldoorlog!!

Alle verhalen zijn welkom!

Auke J.
Laatst gewijzigd door Auke J. op 13 apr 2009, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Mijn overgroot-opa is als verzetsstrijder ontsnapt uit een concentratiekamp! Ik moet alleen nog het exacte verhaal ergens uithalen, want het staat ergens opgeschereven.

Ook hebben mijn opa en zijn broers zich korte broeken aangetrokken om zo jonger en "slapper te lijken" voor de Duitsers die ze als werkers wilden hebben.

Jouw verhaal is trouwens erg interessant Auke!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Mijn opa heeft ook in het verzet gezeten. Hij luisterde telefoonpalen van de Duitsers af (hij werkte bij de PTT (weet niet meer helemaal zeker) en had dan ook de nodige ervaring aangezien de PTT de centrale was van inkomende en uitgaande telefoonberichten.

Dit deed hij omdat de Duitsers vaak informatie uitwisselden over joodse onderduikders via de telefoon.

Als de Duitsers dan een locatie kregen doorgebeld waar joden zich zouden verschuilen dan ging mijnopa samen met andere "collega's'' meteen naar het betreffende adres om de joodse mensen weg te halen.

Vervolgens werd er meteen een ander adres voor ze geregeld waar zij dan kon onderduiken.

mvg rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Paar dagen geleden nog een paar verhalen gehoord;

Mijn opa ging met mijn overgroot oma hout hakken in de winter van '44, dus mijn opa begint met die bijl een klein boompje om te hakken, en opeens komen overal van die helmen omhoog, "RAUS! RAUS!"
Bleek dat hij in de camouflage van de loopgraaf aan het hakken was :D

En waar hij woonde bij de dijk, werd elke zondag om 1 uur het afweergschut door P51's vernietigd, het stond daar op de wagons, en de Duitsers konden doen wat ze willen, maar stipt elke zondag om 1 uur werd het vernietigd :P

En bij mijn oma boven de wijk waren 2 Engelse jagers neergschoten, mijn oma was toen 10, ze ziet 6 meter boven haar huis een van die jagers brandend naar beneden komen, maar hij trok op en landde in het kanaal, zodat hij niet de hele wijk zou vernietigen.
De andere piloot wist eruit te springen met zijn parachute, maar de Duitsers schoten hem stuk met een FLAK Vierling :o
En mijn overgrootoma was zo erg geschrokken dat haar kaak uit de kom zakte, die kon 3 dagen niet meer praten :P

En ik kan wel heel lang doorgaan zo, maar zeg maar een thema, dan heb ik er vast wel wat van gehoord :P
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

mijn opa was schilder en moest voor de duitsers voertuigen
camouflage schilderen en barakken in kampen :shock:
ik weet alleen niet wat voor kampen alleen dat hij wel met russische
krijgsgevangen van doen had.

het verhaal van mijn andere opa staat in het boek
oud horst in het nieuws deel 5 volgens mij, of 4
ook word hij vaak met naam genoemt en er staan foto's van hem in
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mijn grootouders waren erbij tijdens de grote schietpartij op de Dam in Amsterdam (22 doden).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

M'n Opa zat in een kamp van de Jappen.. is daar bijna gestorven door te weinig eten en andere ontberingen..

M'n Oma heeft nog voor het verzet allerlei spullen in haar mandje verstopt en heeft een paar keer als koerier gewerkt..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

zal ik ook maar weer :P

Mijn opa's en oma's vertellen altijd als ik daar ben wel over de verzetsverhalen enzoo.
mijn opa en oma hebben namelijk in het verzet gezeten, ik zat een stukje citeren:

Mijn opa was hier van de regio "duikhoofd", een belangrijk persoon van het verzet dus.
De Duitsers hadden hem gevangengenomen (gevangenis in roermond) en hij zou een dag later geexectuteerd (of hoe je het schrijft) worden,
Die nacht hebben andere leden van het lokale verzet mijn opa bevrijd met machinegeweren e.d. en de directeur in z'n eige cel opgesloten.
Mijn opa moest toen rennen voor zijn leven omdat hij beschoten werd door de Duitsers.
Hij moest toen onderduiken in een gat in het bos alhier samen met andere onderduikers.
Zij hebben flinke pech gehad want de Duitsers bouwden vlak naast het hol een afweergeschut.
Ze hebben toen weken geleefd van sneeuw (voor te drinken) en honing uit een bijenkorf daar enz.

Dat is een van de vele verhalen die ik al vanaf kinds of aan hoor van mijn oma (mijn opa is al op jonge leeftijd overleden en mijn oma is hertrouwd
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Jeetje, dit forum lijkt wel een typische doorsnede van de Nederlandse samenleving na WO2: iedereen heeft in het verzet gezeten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Nicodemus
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40
Locatie: Leiden

Bericht door Nicodemus »

Mijn opa woonde in een houtzaagmolen langs de spoorlijn vlakbij het station Leiden Centraal. Zijn vader onderhield via een radiozender contact met Engeland over de verplaatsingen van V1 en munitietreinen, als inlichtingen voor de RAF.

Mijn oma woonde in 1944 in Eindhoven en heeft de intocht van de Guards en de 101st Airborne Divisions meegemaakt (en heeft dus deels gezorgd dat de Red Devils bij Oosterbeek niet ontzet konden worden :P ).
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
Gebruikersavatar
Nicodemus
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40
Locatie: Leiden

Bericht door Nicodemus »

Harro schreef:Jeetje, dit forum lijkt wel een typische doorsnede van de Nederlandse samenleving na WO2: iedereen heeft in het verzet gezeten.
Vergeet niet dat de meeste mensen hier juist door die verhalen zo'n interesse in WO2 hebben gekregen :wink: .
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

LOL, ja, dat zal het zijn. Een heel forum vol nazaten van vetzetsstrijders :mrgreen:
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Harro schreef:Jeetje, dit forum lijkt wel een typische doorsnede van de Nederlandse samenleving na WO2: iedereen heeft in het verzet gezeten.
niet iedereen hoor...
je moet eens goed lezen
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Wat een leuke verhalen! :D

Ik dacht wel dat er veel verhalen door ouders en grootouders zouden zijn doorverteld... Altijd leuk om van je opa te horen, vooral als hij merkt dat je het interessant vind :P
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Harro schreef:LOL, ja, dat zal het zijn. Een heel forum vol nazaten van vetzetsstrijders :mrgreen:
En het zijn veel verhalen uit een dikke duim, water drinken van sneeuw en honing uit een bijenkast las ik
ergens, dat waren zeker winterbijen.

Een goede imker heeft in september de honing wel uit de kast.
Als Adolf dit van tevoren geweten had, dat Nederland zulke fanatieke opa's en oma's had, dan was hij
met zijn leger hier nooit naar toe gekomen.
Plaats reactie