Jullie mening in de zaak Hirsi Ali - Verdonk

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten

Afgelopen maandag hamerde de 2e kamer tot diep in de nacht op minister Rita Verdonk om haar besluit terug te draaien.

Ik ben het eens met de 2e kamer, Hirsi Ali moet haar paspoort terug krijgen.
6
15%
Ik ben het eens met Rita Verdonk, een wet is er om te handhaven.
30
73%
Ik heb een andere mening, zie mijn posting.
5
12%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Jullie mening in de zaak Hirsi Ali - Verdonk

Bericht door koos24 »

Iedere Nederlander heeft er wel een mening over, ik bedoel dus over de "zaak" Hirsi Ali.
Minister Verdonk ontnam haar Nederlandse paspoort omdat ze over haar identiteit had gelogen bij haar asielaanvraag in 1992

De feiten:

* Hirsi Ali had al asiel in het veilige Kenia, ze woonde er met haar familie en volgens internationale afspraken kan je niet in 2 landen een asielstatus krijgen.

* Bij haar asielaanvraag in 1992 loog ze over haar echte naam "Magan" en haar geboorte datum.


* In het programma Zembla is nog onduidelijk ontstaan over haar verhalen dat ze uitgehuwelijkt zou zijn, o.a. haar tante en haar inmiddels in Canada woonachtige ex man spreken dit tegen.

Bij diverse gezinnen die asiel hebben aangevraagd is het paspoort ook ingenomen toen fraude geconstateerd werd.
De Kosovaarse Taïda Pasic mocht zelfs het schooljaar niet afmaken toen bleek dat ze via een omweg Nederland was binnengekomen, in de 2e kamer waren geen massale protesten hoorbaar.
Laatst gewijzigd door koos24 op 19 mei 2006, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Ik zal zelf beginnen;

Wetten zijn er om uit te voeren maar er moet uiteraard altijd wel ruimte zijn voor uitzonderingen.

Die uitzondering werd niet gemaakt voor (top) spits Kalou, ondanks de persoonlijke inmenging van bondscoach Marco van Basten, en de 2e kamer?!
Geen debatten tot diep in de nacht!

Het Kosovaarse meisje Taïda Pasic moest nog een paar maanden tot haar examen, wederom ook in haar zaak lagen de 2e kamer leden op tijd in hun bed en debatteerden niet tot diep in de nacht.

Misselijk makend, ronduit beschamend was de huilpartij van onze volksvertegenwoordigers afgelopen dinsdag, een van hun MEDE kamergenoten was in de problemen geraakt en ja DAN WEL offeren ze hun nachtrust op.

Rita heeft dus mijn stem gekregen.
Laatst gewijzigd door koos24 op 19 mei 2006, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ik ben het absoluut met Verdonk eens. Zoals je al zei; er worden geen uitzonderingen gemaakt voor Pasic en Kalou, dus waarom wel voor Hirsi Ali, die toevallig in de Tweede Kamer zit? Ik vind het een zeer goede zaak dat Verdonk bij haar standpunt blijft, het zou echt een zwaktebod zijn als er voor Hirsi Ali een uitzondering zou worden gemaakt.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Een wet is gehandhaaft. Erg grof, maar het is gewoon zo. Een normaal persoon die zoiets doet moet weg, dan ook Ali...
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ben het met jullie eens Pionier en Ironclad.. die Taida Pasic ofzo moest ook weg.. Waarom Magan niet?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ironclad schreef:dus waarom wel voor Hirsi Ali, die toevallig in de Tweede Kamer zit?
Iemand zit niet "toevallig" in de tweede kamer.
Ironclad schreef:Ik vind het een zeer goede zaak dat Verdonk bij haar standpunt blijft,
Maar ze bleef juist niet bij haar standpunt: een dag voor ze verklaarde dat Hirsi Ali geen Nederlandse is, verklaarde ze dat Hirsi Ali zich geen zorgen hoeft te maken. Dat is absoluut niet consequent maar zo kennen we Verdonk inmiddels. Het is mij een raadsel waarom ze zo'n daadkrachtig imago heeft en waarom ze blijft liegen dat ze doet wat ze zegt. Ze zegt bijvoorbeeld dat ze geen gezinnen zal opbreken maar het tegendeel is waar. Ze zegt dat ze 26 duizend uitgeprocedeerden gaat uitzetten maar het tegendeel is waar. Ze zegt zoveel.
Ironclad schreef:het zou echt een zwaktebod zijn als er voor Hirsi Ali een uitzondering zou worden gemaakt.
Is het een zwaktebod om drie jaar democratie in Nederland te redden? Goed, Hirsi Ali was geen Nederlandse. Ze had dus nooit kamerlid mogen worden. Ze had dus nooit mogen stemmen over beslissingen die de kamer nam over nieuwe wetten. Dit heeft zéér verstrekkende gevolgen. Iedere beslissing genomen door de kamer sinds haar toetreding, iedere wet, motie of opdracht van de kamer genomen in de afgelopen drie jaar is ongeldig. We gaan naar Uruzgan. Of niet? De stemronde waarmee de kamer daarin instemde is ongeldig want er stemde een kamerlid mee die nooit volksvertegenwoordiger had mogen zijn. We hielden een referendum over de Europese grondwet. Niet meer geldig want de stemronde waarmee de kamer bij meerderheid besloot tot een referendum is ongeldig. En zo kunnen we eindeloos doorgaan. Wat gaat de kamer daarmee doen? Diverse rechtsgeleerden hebben hier inmiddels op gewezen. Met het disqualificeren van Hirsi Ali is drie jaar kabinet Balkende om zeep geholpen. Wiens schuld is dat? In de eerste plaats van Hirsi Ali vanwege haar leugens. Maar ook van de IND die de eerste check misten en bij haar asielaanvraag niets doorhadden en de double-check ook misten toen ze verkiesbaar werd voor de kamer. Maar ook van de VVD want hebben diverse vooraanstaande VVD'ers als Zalm, Smit-Kroes en Eenhoorn niet verklaard dat ze al voordat ze verkiesbaar werd wisten van haar leugens en hoe de vork in de steel zat? En tot slot ook van minister Verdonk, die een puinhoop heeft gemaakt van de afgelopen week door haar zwalkende beslissingen die die goed doordacht zijn.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Zo bijzonder is het niet om in de 2e kamer te komen, bekijk de lijst LPF en ik geloof dat Janmaat ooit zijn vrouw op een verkiesbare plaats zette.

Natuurlijk heeft Verdonk concessies moeten doen onder druk van ik meen 2 moties en een complete kamer die tegen haar was.
Overigens blijft het vreemd dat peilingen aangaven, begin deze week dat zo'n 80% van Nederland vond dat Ayaan haar paspoort moest inleveren en onze vertegenwoordigers in de kamer compleet anders handelden, wie vertegenwoordigen ze??

De IND heeft natuurlijk maar beperkte middelen om iemands verhaal te controleren, iemand zonder paspoort, een valse naam uit een land waar de bevolkingsadministratie niet in te zien is voor de IND.

Mede verantwoordelijk zijn inderdaad Zalm en consorten, deze waren al jaren op de hoogte van deze asiel-fraude en hadden Hirsi niet op hun kieslijst moeten zetten.

Overigens kan mevr. Magan vast wel een paspoort lospeuteren bij de ulta-conservatieve en rechtse pro-Bush denktank waarvoor ze gaat werken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Verdonk heeft vandaag in het debat met Rutten verklaard dat Hirsi Ali zeker haar paspoort terugkrijgt. Over een zwalkende minister gesproken. Om Nova te citeren: ze is recht doorzee. Zoiets als de Titanic.

Overigens waren er nog geen moties in zicht toen ze binnen 48 uur veranderde van koers: Ayaan hoeft zich geen zorgen te maken naar Ayaan is geen Nederlandse.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Verdonk heeft vandaag in het debat met Rutten verklaard dat Hirsi Ali zeker haar paspoort terugkrijgt. Over een zwalkende minister gesproken. Om Nova te citeren: ze is recht doorzee. Zoiets als de Titanic.

Overigens waren er nog geen moties in zicht toen ze binnen 48 uur veranderde van koers: Ayaan hoeft zich geen zorgen te maken naar Ayaan is geen Nederlandse.

Inderdaad is ook op Verdonk en haar beleid, of eigenlijk is dit natuurlijk regeringsbeleid, wel kritiek te leveren.

Ben er ook niet van overtuigd dat ze niet in een eerder stadium wist dat "Magan" haar echte naam was. De hele VVD top wist het tenslotte.

Maar een ander punt is, had ze een keuze?
Stel dat Rita had gezegd; Och een valse naam, een valse geboorte datum, maak je niet druk, we regelen wel iets. Heb je de IND van alles op de mouw gespeld, geeft niets Ayaan, hadden ze maar moeten opletten.

Wat dan?! Ik kan je nu al vertellen dat heel Nederland op zijn achterste benen had gestaan.

Al met al heeft de 2e kamer voor mij afgedaan (inclusief Zalm en consorten) als je het stelletje publiciteitsgeile bloedhonden als een groep hongerige wolven rond de microfoon zag kwijlen afgelopen dinsdag.
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr.................. Dan maar liever een zwalkende Rita Titanic.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Regels zijn regels. Niemand staat boven de wet, ook Hirsi Ali niet. Verdonk heeft in dit geval gelijk.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Maar uiteindelijk is er geen touw meer vast te knopen aan haar beleid: eerst zegt ze dat Hirsi Ali zich geen zorgen heeft te maken, twee dagen later zegt ze dat Hirsi Ali geen Nederlandse is, geen kamerlid mag zijn en geen status heeft, dan heeft ze wel een status en onder druk van de kamer moet ze de mogelijkheden onderzoeken om haar alsnog Nederlandse te maken, dan zegt ze gisteren tijdens het debat met Rutten dat Hirsi Ali "natuurlijk" een Nederland paspoort krijgt. Al die mensen die vinden dat Verdonk gelijk heeft, op welk deel van het gezwalk slaat dat dan?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Ik vind dat ayaan weg moet, want ze heeft toch gelogen bij haar aanvraag voor een nederlands paspoort..
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Ik denk dat men de regering maar eens grondig moet veranderen en dat je er nieuwe politici inzet, want van de rare kwasten die er nu inzitten wordt ik niet wijzer.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Harro schreef:
Ironclad schreef:dus waarom wel voor Hirsi Ali, die toevallig in de Tweede Kamer zit?
Iemand zit niet "toevallig" in de tweede kamer.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik niet vind dat een Tweede Kamerlid een voorkeursbehandeling moet krijgen. Hirsi Ali heeft net zo veel rechten als Kalou of Pasic, of ze nu een hogere functie heeft of niet.
Harro schreef:Is het een zwaktebod om drie jaar democratie in Nederland te redden? Goed, Hirsi Ali was geen Nederlandse. Ze had dus nooit kamerlid mogen worden. Ze had dus nooit mogen stemmen over beslissingen die de kamer nam over nieuwe wetten. Dit heeft zéér verstrekkende gevolgen. Iedere beslissing genomen door de kamer sinds haar toetreding, iedere wet, motie of opdracht van de kamer genomen in de afgelopen drie jaar is ongeldig.
Maar dan wordt er dus een uitzondering gemaakt voor iemand met een hogere functie. Ik ben het met je eens dat het eigenlijk zeer verstrekkende gevolgen zou hebben, maar een simpele voetballer en een scholier worden ook het land uitgezet. Als Hirsi Ali niet in de Tweede Kamer had gezeten was er niet zo'n ophef gemaakt; dan zou ze gewoon het land zijn uitgezet. Dan is er dus sprake van een dubbele moraal; een Tweede Kamerlid mag wel bijven omdat ze een hoge functie heeft en haar illegaliteit verstrekkende gevolgen kan hebben, terwijl anderen gewoon weg moeten. Dat kan toch ook niet waar zijn lijkt me, dan heb je de poppen helemaal aan het dansen, en terecht. Gelijke behandeling voor iedereen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Voor mij is dit een bevestiging dat er iets mis is met ons asielbeleid. Het is prima dat men de regels heeft aangescherpt, maar wat wordt Nederland er beter van als we goed opgeleide, hard werkende en volledig geintegreerde mensen het land uit zetten? Natuurlijk gaat het dan niet alleen om Hirshi Ali, maar ook om de vele andere onbekende mensen in een soortgelijke positie. Zij veroorzaken geen problemen in de samenleving, maar zijn juist een verrijking daarvan. Nu het één van hen betreft, zal de regering wellicht ook wat meer oog krijgen voor deze mensen. Dat hoop ik tenminste.

En Rita Verdonk? Zij voert het beleid denk ik consequent uit, maar zou wat meer open moeten staan voor kritiek op dit beleid. "Afspraak is afspaak" is op zich geen slecht motto, maar wat als bepaalde afspraken eigenlijk helemaal niet zo goed gemaakt zijn? De regering bewijst nu zelf dat deze afspraken eigenlijk niet helemaal zo goed zijn, want anders hadden ze Verdonk gewoon haar gang moeten laten gaan. Aan gemaakte afspraken moet je je houden, maar je moet deze afspraken op ieder moment in heroverweging kunnen nemen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gesloten