Die eeuwige onzekerheid.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Die eeuwige onzekerheid.

Bericht door raytheman »

Die eeuwige onzekerheid.
Hoe kan je nu 100% zeker weten of iets echt is of niet. Mijn inziens kan dat alleen als er een koolstofproef gehouden wordt. Of als je het ZELF uit overlevering hebt ontvangen.

Hoe vaak wordt er op internet niet om een bevestiging gevraagd os iets al dan niet fake is.
En dan komen de kenners om de hoek kijken; ‘nee hoor, het is namaak. Sorry maar die is zo fake als wat’
Het grappige is dan dat er nooit duidelijke redenen worden gegeven waarom iets dan fake is.
‘Het geeft me geen goed gevoel, het voelt niet goed, er is iets mis mee al weet ik niet precies wat..of hoe langer ik ernaar kijk hoe duidelijker het voor mij is dat het nep is.
Maar de kenner gaat nog verder; ‘eigenlijk is alles wat uit het oostblok/engeland/ amerika ( dit afhankelijk waar het in dat geval over gaat) fake. Natuurlijk zegt de écht kenner nu: als je maar genoeg ervaring hebt dan zie je het ook in 1 oogopslag!

En die arme verzamelaar wordt maar onzekerder en onzekerder. Op gegeven moment is er zelf een verzamelaar die opmerkt; ‘de prijs van die helm is 3000 euro, dan MOET die wel echt zijn? Toch?’

Persoonlijk denk ik dat ik repro (fake) militaria ga verzamelen..
Misschien sta ik dan wel op gegeven moment op een beurs en hoor je me zeggen:’ nee hoor die medaille hoef ik niet. Die lijkt wel écht! Daar trap ik niet in ;-)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Die eeuwige onzekerheid.

Bericht door johan willaert »

raytheman schreef:Persoonlijk denk ik dat ik repro (fake) militaria ga verzamelen..
Fake wordt gekocht, origineel wordt verzameld.....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Die eeuwige onzekerheid.

Bericht door sobel »

raytheman schreef:Die eeuwige onzekerheid.
Hoe kan je nu 100% zeker weten of iets echt is of niet. Mijn inziens kan dat alleen als er een koolstofproef gehouden wordt. Of als je het ZELF uit overlevering hebt ontvangen.

Hoe vaak wordt er op internet niet om een bevestiging gevraagd os iets al dan niet fake is.
En dan komen de kenners om de hoek kijken; ‘nee hoor, het is namaak. Sorry maar die is zo fake als wat’
Het grappige is dan dat er nooit duidelijke redenen worden gegeven waarom iets dan fake is.
‘Het geeft me geen goed gevoel, het voelt niet goed, er is iets mis mee al weet ik niet precies wat..of hoe langer ik ernaar kijk hoe duidelijker het voor mij is dat het nep is.
Maar de kenner gaat nog verder; ‘eigenlijk is alles wat uit het oostblok/engeland/ amerika ( dit afhankelijk waar het in dat geval over gaat) fake. Natuurlijk zegt de écht kenner nu: als je maar genoeg ervaring hebt dan zie je het ook in 1 oogopslag!

En die arme verzamelaar wordt maar onzekerder en onzekerder. Op gegeven moment is er zelf een verzamelaar die opmerkt; ‘de prijs van die helm is 3000 euro, dan MOET die wel echt zijn? Toch?


Persoonlijk denk ik dat ik repro (fake) militaria ga verzamelen..
Misschien sta ik dan wel op gegeven moment op een beurs en hoor je me zeggen:’ nee hoor die medaille hoef ik niet. Die lijkt wel écht! Daar trap ik niet in ;-)


1. kijk eens goed rond, er word vaaaak een goed onderbouwing gegeven over de originaliteit van een object... ik weet niet waar je dit vandaan haal.

2. zou je mischien iets uit dit forum kunnen halen waarbij de kenner dat zegt? je gaat nu zelf inbeelden wat een kenner zou zeggen...

3. militaria verzamelen is niet makkelijk, er is veel repo en dergelijken, maar je kiest ZELF om het te verzamelen, dus je neemt ZELF het risico iets te kopen wat niet origineel is. en je neemt ZELF de verantwoordelijkheid niet eerst research te doen.


groeten

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Er is niemand die je verplicht om advies te vragen aan andere (meer ervaren??) verzamelaars, alvorens een item te kopen.....

Het is trouwens nooit makkelijker geweest om betrouwbare info te vinden als vandaag de dag..... en dan klagen jullie nog.... :roll:

Als je altijd onzeker bent, moet je misschien wel een andere hobby zoeken....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

inderdaad, dan is deze hobby niet echt geschikt... ik vind het zelf ook wel weer een soort spanning met het verzamelen, en het uitzoekwerk vind ik ook leuk... agoed, ik heb mijn mening al gegeven
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

In het begin heb ik zelf verkeerde dingen gekocht... Voor- of naoorlogs, origine van een ander land maar verkocht als Belgisch, etc.... Maar men leert uit fouten. Het is feitelijk zeer simpel om vertrouwd te geraken met originele militaria.

1. Een kleine bibliotheek aan naslagwerk aanschaffen. Er zijn boeken genoeg waar bijvoorbeeld tot de liners en binnenwerken toe word uitgelegd. OK, het in een investering, maar zo minimaliseer je de kans voor dure ontgoochelingen.
2. Internet is hét medium. Daar vind je massa's info over originele materialen waar genoeg word aangetoond hoe je het échte kunt onderschaden van het fake.
3. Bezoek regelmatig militariabeurzen en musea. Daar kan je het échte materiaal zien, voelen, ruiken... Dan heb je een zicht over wat origineel is en wat niet.
4. Geduld hebben. Dat is misschien wel het moeilijkste. Maar hoe ouder, hoe wijzer :wink:

Zo zie ik het, correct me if I’m wrong!
For King & Country
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

4. Geduld hebben. Dat is misschien wel het moeilijkste. Maar hoe ouder, hoe wijzer

dat is niet helemaal zo, meer hoelanger je spaart hoe wijzer :wink:
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

koen schreef: dat is niet helemaal zo, meer hoelanger je spaart hoe wijzer :wink:
Dat is ook wat ik bedoel. Hoe langer je spaart = hoe ouder je bent = hoe wijzer je wordt! life is so simple :wink:
For King & Country
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

op die fiets, een 40 jarige die net begint weet net zo veel al is wist dat ik begon :lol:
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Een kleine tip...

Begin Waffen-SS te verzamelen en toon je toekomstige aankopen of aanwinsten op een forum...
Wanneer je vervolgens emails of PM's krijgt van mij of collega-Waffen-SS- verzamelaars met de vraag of het te koop is ,... dan zal het wel origineel zijn... :lol: 8)

MvG,
Gerd V
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

haphaphap :lol:
Effe voor de duidelijkheid; had het niet over mezelf hoor..
Was gewoon een hersenspinsel en een klein kieteltje naar enerzijds de 'kenners' en anderzijds 'de verzamelaar'.

Wie de schoen past...enz
:wink:
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Inderdaad, iedereen heeft ook weleens wat gekocht dat achteraf fake bleek te zijn.
En als dat niet zo is komt dat vast nog wel ooit eens een keer :wink:
Maargoed ik ga altijd rondsnuffelen voordat ik iets koop en als ik het bij de koop al niet vertrouw dan neem ik het niet mee. :oops:
Maar ieder zijn eigen mening hier over ja. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Re: Die eeuwige onzekerheid.

Bericht door Jonhy Frost »

johan willaert schreef:Fake wordt gekocht, origineel wordt verzameld.....
Geweldige uitspraak Johan :!:
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Plaats reactie