Jeffie`s collectie + nieuw aanwinsten ( Update page 8. ).

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Mooi hoor!! 8)
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Bedankt Rood.

Hier nog even een foto uit een boek. Deze soldaat draag ook deze handschoenen.

Afbeelding


Met dit mooie weer met de postbode helaas ook werken ( gelukkig wel ;) ).
Hier een Chr. Lauer. Oftewel Das kriegsverdienstkreuz genummerd met 14 (Chr. Lauer in Nurnberg-W ).
Met bij behorende ( grote ) oorkonden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Erg mooie aanwinsten Jeffie! Doe zo voort. 8)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Zeker netjes!
'War is delightful for those who have not experienced it'
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Bedankt jongens!
---

Ik heb even een verslagje geschreven met als toevoeging een aantal van mijn Rotterdam foto’s.

14 mei 1940.

De tanks van het 9e Panzerdivision en eenheden van de SS Leibstandarte “Adolf Hitler” stonden al in Rotterdam Zuid. In Rijsoord was het hoofdkwartier gevestigd van de commandant van het XXXIX. Armeekops, Generaal Schmidt. Op 13 mei om 17:05 was van hogerhand aan deze bevelhebber de opdracht gegeven dat het verzet bij Rotterdam met alle middelen moest worden gebroken.

Afbeelding

Om de drukt te verhogen stegen er 90 Heinkel He 111 bommenwerpers op vanaf Delmenhorst, Munster en Quackenbruck met bestemming Rotterdam.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeffie op 01 apr 2007, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Binnen tien minuten. De 10 meest dramatische minuten uit de geschiedenis van de stad, van circa 13:25 tot 13:35 uur. Hadden de Duitsers op 14 mei het doodvonnis van Rotterdam voltrokken. Het centrum kreeg de meeste treffers. Ongeveer 850 mensen lieten het leven door de bommen. Opvallend weinig gezien de druk bevolkte stad. Maar de meeste mensen hadden eieren voor hun geld gekozen en waren gevlucht.
Materialen schade was enorm. De koele statistieken liegen er niet om.

Afbeelding

Het bombardement op Rotterdam vernietigde 25.000 woningen, waar door circa 80.000 mensen zon 13% van de bevolking zonder huis kwam te zitten. 11.000 andere panden gingen ten onder. Gebouwen die aan voltreffers ontsnapt waren gingen vaak nog verloren in het stormachtige vuur waartegen de Rotterdamse brandweerlieden niet waren opgewassen. Meer dan 250 hectare Rotterdam stond in brand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bombardementen staken het verzet dat de Nederlandse troepen zins 10 mei voortzette.
Op bevel van het Duitse leger ruimde de Rotterdamers de straten van het centrum op.

Afbeelding

Ook de Bijenkorf kreeg een voltreffer.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeffie op 01 apr 2007, 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Nog een aantal foto’s die spreken voor zich. Over het ordinaire terreurbombardement van Rotterdam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Geweldige foto's!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

jeffie schreef:De 10 meest dramatische minuten uit de geschiedenis van de stad, van circa 13:35 tot 13:35 uur.
Wil niet vervelend zijn, maar dat klopt niet helemaal.

Verder leuk opgezet :)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Wat een schitterende foto van dat rokende vliegtuig! _/-\o_
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

rood schreef:Wat een schitterende foto van dat rokende vliegtuig! _/-\o_


En een heel bekende foto ook van niet een He111 die neerstort maar een Ju52 van de Duitse 6de transportvloot. De transportvloot die alle parachutisten boven Nederland hebben afgeworpen en Duitse luchtlandingstroepen hebben afgezet op de verschillende vliegvelden(en later ook stranden, velden en snelwegen :evil: :P).
Deze luchtvloot is boven Nederland door de grote inspanningen van ons luchtafweergeschut en onze jachtvliegdienst bijna compleet vernietigd. Echter zijn de Nederlanders niet overal even zorgvuldig geweest van het ook daadwerkelijk vernietigen van alle neergestorte of neergestreken vliegtuigen. Er zijn er nog weer redelijk aantal hersteld door de Duitsers na de inname van Nederland.

Het vliegtuig werd op 10 mei om 05.55 neergeschoten door de 164ste batterij luchtafweer dat met zijn kanonnen opgesteld stond op het V.U.C.-voetbalterrein.

@Jeffie: Ik neem aan dat dit (na-oorlogse) kopieen zijn van de originele foto's, is dit correct?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Ey,

Ik weet niet of je het al wist maar de eerste foto is genomen in de Oude Haven.

http://www.tweede-wereldoorlog.org/oude ... erdam.html
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Bedankt jongens voor de reacties. En had inderdaad een type foutje gemaakt met de tijd.

Jeroen ook nog bedankt voor de namen via msn.

Sander. Misschien heel erg flauw om van me om te zeggen. Maar ik heb er niet bij getypt dat het een He111 was?( waar je overgens wel gewoon 100% gelijk in heb. En misschien had ik het er ook niet bij moeten posten). Heb deze 2 foto’s gewoon voor decoratie er bij gezet. Maar weer bedankt voor de zeer nuttige informatie waar ik zeker wel wat aan heb. Weet u misschien waar hij ongeveer neer was gehaald?
Op de achterkant staat alleen “R’dam 1940”
En kan u me misschien een bron geven van deze informatie? Uit welk boek heeft u dit of website? Niet dat ik u niet geloof maar ik wil het gewoon lezen. Misschien staat er nog meer nuttige informatie voor mij op.

Het enigste wat me pijn doet in u verhaal is :
SiNiStEr schreef: @Jeffie: Ik neem aan dat dit (na-oorlogse) kopieën zijn van de originele foto's, is dit correct?
;)

Dit is zeker niet correct, omdat een foto in boeken voorkomt hoeft het nog geen na oorlogse kopie te zijn. De foto van de Korte Hoogstraat staat ook in het boek “Rotterdam 1940-1945, in foto’s en amateurfilms.” Maar deze is ook zeker weten gewoon goed.
In de link die Jeroen liet zijn kom je de spoorbrug ook tegen. Die heb ik ook in mijn collectie. alleen gefotografeerd uit een andere hoek.

Over het neerstortende vliegtuig, die heb ik inderdaad ook wel eens vaker gezien. Als ik me kan herinneren in een foto album van Rotterdam en omgeving op de beurs in Vlaardingen.

P.s.1. Op die website van Jeroen staat ook dat deze meneer de foto’s van andere mensen heeft gekregen ( geleend). Het kan natuurlijk zijn dat de koper waar ik ze vandaan heb deze uitgeleend had.
Van één adresjes waar ik me foto’s haal weet ik dat deze meneer dit soms doet, uitlenen aan mensen die bezig zijn met een boek bijvoorbeeld. Maar daar kwamen de foto’s van Rotterdam niet vandaan.
Dit waren ook niet al mijn Rotterdam foto’s een aantal heb ik ook van mijn oma/opa die toen der tijd woonachtig waren in Rotterdam. Als ik even snel kijk zat ik daar ook een overeenkomst van een foto.

P.s.2. De foto van de bijenkorf staat ook op die website. Alleen is deze foto veel lichter dan de mijne. Ook zie je ene gedeelde meer van de rechterkant en op mijn foto zie je meer van de linkerkant ( de foto’s die ik gepost heb zijn niet de volledige foto’s).
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ten eerste mag je gewoon jij zeggen, u is nergens voor nodig! Ik wil het niet meer horen!!! :P ;)
jeffie schreef:Sander. Misschien heel erg flauw om van me om te zeggen. Maar ik heb er niet bij getypt dat het een He111 was?( waar je overgens wel gewoon 100% gelijk in heb. En misschien had ik het er ook niet bij moeten posten). Heb deze 2 foto’s gewoon voor decoratie er bij gezet. Maar weer bedankt voor de zeer nuttige informatie waar ik zeker wel wat aan heb.
Toch heb je het er in zekere zin wel bij gezet. Misschien onbedoeld maar boven de eerste foto heb je een omschrijving gezet van een gebeurtenis(de SS'ers in Rotterdam-Zuid). En vervolgens een foto geplaatst waarop SS'ers in het vernielde Rotterdam te zien zijn. Dit wekt de indruk dat de foto de gebeurtenis moet illustreren. Het is dus logisch dat mensen dit bij de 2de foto weer zullen denken. Dus dat het vliegtuig dat te zien is een He111 is die neergeschoten is bij zijn missie om Rotterdam te bombarderen.
Echter is het nu dus wel duidelijk dat de foto's illustrerende foto's zijn die niet direct verband dienen te worden gebracht met het verhaal dat jij tussen de foto's door verteld.

jeffie schreef:Weet u misschien waar hij ongeveer neer was gehaald?
Op de achterkant staat alleen “R’dam 1940”
Ik weet dat deze Ju52 neergekomen is in het Haagse bos waar het uitgebrand is zonder verdere noemenswaardige schade toe te brengen.
Verder dacht ik me te kunnen herinneren dat de zwaardere luchtafweerkanonnen die nederland bezat(allemaal kalibers rond de 75mm. op een paar zwaardere stukken na) een effectief bereik hadden van ongeveer 10km. rondom hun positie, dus het vliegtuig moet ergens in een straal van 10km. om het V.U.C.-voetbalterrein hebben gevlogen toen hij getroffen werd.

jeffie schreef:En kan u me misschien een bron geven van deze informatie? Uit welk boek heeft u dit of website? Niet dat ik u niet geloof maar ik wil het gewoon lezen. Misschien staat er nog meer nuttige informatie voor mij op.


Deze info komt deels uit het boek "Luchtslagen uit de Tweede Wereldoorlog" van Lekturama. Dit is een wat minder makkelijk verkrijgbaar boek als de standaard Lekturama boeken over WW2 maar met een beetje zoeken moet hij nog wel te vinden zijn.
De info in dit boek is op sommige punten wel wat gedateerd of niet geheel correct maar het kan er over het algemeen nog redelijk goed mee door.
Verder heb ik vrij veel over o.a. de luchtafweer en luchtoorlog rond de mei-dagen in vele boeken en op vele site's gelezen. Ook op die manier ben ik aan veel informatie gekomen.

Het enigste wat me pijn doet in u verhaal is :
SiNiStEr schreef: @Jeffie: Ik neem aan dat dit (na-oorlogse) kopieën zijn van de originele foto's, is dit correct?
;)

Dit is zeker niet correct, omdat een foto in boeken voorkomt hoeft het nog geen na oorlogse kopie te zijn. De foto van de Korte Hoogstraat staat ook in het boek “Rotterdam 1940-1945, in foto’s en amateurfilms.” Maar deze is ook zeker weten gewoon goed.
In de link die Jeroen liet zijn kom je de spoorbrug ook tegen. Die heb ik ook in mijn collectie. alleen gefotografeerd uit een andere hoek... [/quote]

Het spijt me als ik je pijn heb gedaan. :P
Ik maakte deze opmerking met name na aanleiding van de foto van de neerstortende Ju52. Dit is een hele bekende foto die in veel boeken terug komt. Net als bijvoorbeeld de foto van de Ju52 die op de rijksweg tussen Rotterdam en s'Gravenhage is geland en door z'n onderstel is gezakt, die zul je ongetwijfeld ook kennen.
Het is mogelijk dat dit gewoon originele kopieen zijn van deze foto's hoor, ik weet verder niet hoeveel oorlogse kopieen van dergelijke foto's gemaakt werden. Maar het zullen er meer dan 1 zijn geweest. Dit was heel normaal daar er naar verschillende instanties dit soort foto's werden gestuurd ter archivering of publicatie. Het zou dus prima kunnen dat die van jou tot de originele kopieen behoren. Deze zijn zover ik weet vrij zeldzaam dus in dat geval heb je een prachtige set foto's in handen. Zuinig op zijn! ;)


Trouwens een prachtige foto, die foto van die He111 boven Rotterdam. De contouren van het vliegtuig zijn heel erg mooi te zien! :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Heb inderdaad een verkeerd beeld geschetst door mijn foto.

Weer bedankt voor de informatie commentaar. Ook over het boek.

Meerderenmalen afdrukken van foto’s was toen heel gewoon. Speciaal bij grote gebeurtenissen die gefotografeerd zijn werden meerdere aantalen van gedrukt. Sommige kom je daarom vaker tegen dan anderen. Met namen Rotterdam en brandend Rotterdam kom je gewoon vaak tegen. Maar niet alleen Rotterdam hoor ook andere steden of andere foto’s werden gewoon vaker afgedrukt.

De gelande Ju52 op de rijksweg tussen Rotterdam en s’Gavenhage ken ik niet echt. Misschien als je zin heb kan je er wat over vertellen?

Oh hier nog een foto ook uit mijn collectie.

Afbeelding

En een wat herderingezoemde versie.

Afbeelding
Plaats reactie