Een op de tien Nederlanders racistisch

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Ach ja.. Je hebt mensen die zich vergelijken met iemand (dus wat heeft hij wat ik ook heb) en andere mensen kijken wat ze andere mensen andrers maakt dan hen.

En uiteindelijk gaat het om hoe iemand zich gedraagt, doen en laten. En vaak is het kleding, looppas, manier van kijken, dat iets over persoon zegt, en niet zijn herkomst. Al helemaal vandaag, met media en zo.. mensen komen naar elkaar toe.. en sub-culturen vervangen langzamerhand culturen.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Harro schreef:Overigens verbaas ik mij niet over deze cijfers. De genoemde leeftijdscategorie komt aardig overeen met de leeftijden van bijvoorbeeld de jongeren die ik hier en op andere fora racistische taal hoor uitslaan en zelfs de argumenten komen soms overeen.
Inderdaad.
Maar ik vraag mij ook af hoe het onderzoek is uitgevoerd. Ik ben eens door een goed aangeschreven onderzoeksinstituut geïnterviewd (NIPO), en hun methode viel mij ontzettend tegen. Een onderzoekster belde aan, en vroeg of ze een enquête bij mij mocht afnemen. Ik moest vragen beantwoorden, die van een laptop werden voorgelezen.
Ten eerste vind ik deze methode niks, omdat ik mijn antwoorden face-to-face moet doorgeven, wat de attitude flink kan beïnvloeden. Misschien schaam ik mij wel, of ben ik heel verlegen, waardoor ik ervoor kies om iets anders te zeggen dan ik eigenlijk wil zeggen.
Maar verder was er nog een groter stoorfactor: mijn huisgenoten waren bij de afname aanwezig, en dat was geen enkel probleem. Telkens als ik een antwoord gaf, riepen ze hard mee, of begonnen ze te lachen om bepaalde vragen. De NIPO-medewerkster stond te glimlachen, ze vond het wel leuk.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Katusha schreef:Amerika Amerika Amerika. Goh dat is natuurlijk meteen standaart voor de hele wereld :?

Staat iets over Europa?..
Niet voor de hele wereld, wél voor de Westerse maatschappij. En of je het nu leuk vindt of niet, we hebben een westerse maatschappij.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Nouuu dat valt ook wel mee, kijk ze kies systeem.. Hebben we dat in Europa?? VS had 'appartheid' tot jaren 70 of zo.. Wanneer was er in Europa appartheid? Broeikast effecten en mileu. Sorry maar VS loopt zo ver achter.. gelukkig Europa niet :). Ga maar zo door. VS is op sommige vlakken standart. Maar zo is wel elk grote land :)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Je hebt een punt, maar nog even over het racisme.
VS had 'appartheid' tot jaren 70 of zo.. Wanneer was er in Europa appartheid?
Europa is in ieder geval even racistisch als in de VS, kijk maar eens naar de behandeling van bijv. negers in Oost-blok landen en het onderwerp van deze topic.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Er zijn geen WC appart voor Negers en blanken in Oost Europa. Er zijn geen apparte uitgaansgelegenheden voor negers en blanken in Oost Europa. Dat was wel het geval in VS. Niet over al maar het was zo!

Plus ervaring van waar ik vandaan kom. Negers en zo lopen gewoon rond. Gaan gewoon uit. En er zijn maar weinig die ze latig vallen.

En politie daar, ja zijn gewoon hufters. Ook tegen blanken en zo :)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik wist niet eens dat er 'negers' (tegenwoordig schijnbaar een politiek niet-correct woord) in het Oost-blok wonen. Weer wat geleerd. Hoe zijn ze daar dan gekomen ? In Amerika zijn ze via slavenhandel daar gekomen...is er naar het Oosten dan ook zo veel met slaven gehandeld ?

Dit is maar even een vraag tussen door dus het is niet de bedoeling dat dit geheel off-topic gaat. :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

In oost Europa was er nooit Slaven handel zo als in West Europa. Kort weg gewoon omdat ze geen Kolonies in Africa hadden :). En Negers die er nu wonen zijn voornamelijk studenten :)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Dan kun je m.i. het Amerika van de jaren 70 en de discriminatie die daar plaatsvond niet verglijken met het oost europa van toen. De discriminatie die nu nog in Amerika is vloeit vanuit het verleden voort, een verleden die Oost Europa dus niet heeft..omdat zij geen slavenhandel hadden.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Jawel hoor; ze zijn alleen niet naar Afrika gegaan om ze te halen.
Wist je trouwens dat de slaven een Oost-Europees volk waren?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Kuch kuch.. Slaviers.. Slaafs.. Geen slaven ;)

En neger zijn daar niet om als slaven handel iets dergelijks

Als turken hier ;). Ze komen daar studeren. Universiteit HBO. En gaan terug.. of blijven en krijgen normale baan :).

Ze worden niet echt scheel aangekeken. Of zo..

En Hogaren zijn geen slaviers en Balten ook niet. En dat hoort allemaal bij oost europa :)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik kan je post niet volgen Katusha. Laat ik in ieder geval de wikipedia eens quoten:
wikipedia schreef: De Slavische volkeren omvatten de Indo-europese volken die een taal uit de Slavische taalfamilie spreken en worden aan de hand van de onderverdeling van deze taalfamilie onderscheiden in Oost-, West- en Zuidslaven. Hun oorsprong als afzonderlijk volk moet omstreeks het 2de milennium voor Christus zijn geweest toen ook de Kelten, Germanen en andere indo-europeese volken zich gingen profileren. Tot aan het begin van de jaartelling hielden de Slaven zich op in Oost-Polen rond de Pripjatmoerassen. Ze leefden voornamelijk in de uitgestrekte wouden in deze streek en in de Slavische mythologie kan men nog sporen hiervan terugvinden. Na de volksverhuizingen die het West-Romeinse Rijk fataal werden gingen ook de Slaven zich verspreiden over Oost en Zuid-oost Europa waarbij ze zich verdeelden in drie hoofdgroepen:

[bewerk]
Oostelijke Slaven
Deze trokken richting oosteuropa

Russen
Oekraïners (incl. Roethenen)
Wit-Russen
[bewerk]
Westelijke Slaven
Deze vestigden zich in Midden-Europa waar ze de ruimte opvulden die de naar West-europa getrokken Germanen hadden achtergelaten.

Polen en Kasjoebiërs
Tsjechen
Slowaken
Sorben
[bewerk]
Zuidelijke Slaven
Deze trokken naar de Balkan

Slovenen
Kroaten
Bosniakken, vaak verwarrend (en incorrect) Bosnische Moslims genoemd.
Serviërs of Serven, Montenegrijnen en Boenjewatsen
Sokci
Macedoniërs
Bulgaren (incl. Pomakken)
Het woorde slaaf komt van deze volkeren. De betekenis stamt uit de grieks/romeinse tijd waar men uit deze volkeren veelvuldig slaven "verkreeg".
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Staat nergens dat ze als Slaven werden gebruikt ;)

Slaaf.. Slave.. Germaans woord?? Dus Romeinen hebben weining mee te maken.. toch??

En ja Hongaren zijn oost Europianen.. Balten ook.. en hij zijn geen Slaviers ;)

En jij zei dat .. Oost Europianen dat zijn/waren. Wat niet geheel klopt ;)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het is de naam van het volk waaraan het begrip slaaf is ontleend. En ja; dit komt wel degelijk door de romeinen. Het blijkt dat het niet door de grieken komt gezien deze op het moment van ontstaan van het slavische volk de grieken overheerst werden door de romeinen.

De stam van het woord is overignes idd nauw verwant aan de germaanse taal.
wikipedia schreef: Slavernij of lijfeigenschap is een vorm van onvrijwillige dienst waarin een persoon wordt behandeld als het eigendom van een ander persoon. De persoon die het bezit is, wordt slaaf genoemd, naar het Balkanvolk (zie ook Slavische volkeren) dat na de oudheid eeuwenlang de belangrijkste leverancier was van slaven. Slavernij komt over de hele wereld nog steeds voor, hoewel het vrijwel overal illegaal is. Naar schatting 100 miljoen mensen leven nog in een situatie waarin ze gedwongen tewerk worden gesteld. Ook in Nederland komt slavernij voor, in de vorm van gedwongen tewerkstelling in de prostitutie en in de huishouding, door "geadopteerde" kinderen, van Afrikaanse vluchtelingen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

@Charly en Katusha:
Ik vergelijk de VS van nu met het Oost-Europa van nu. ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie