Een op de tien Nederlanders racistisch

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Een op de tien Nederlanders racistisch

Bericht door dvaupell »

Vandaag in de GPD bladen:
anp | Gepubliceerd op 03 juni 2006, 07:45

DEN HAAG - Één op de tien Nederlanders is racistisch. Ruim een kwart van de bevolking is zeer negatief over allochtonen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder 1020 Nederlanders. De GPD-kranten publiceerden de cijfers zaterdag.


De groep van tien procent komt openlijk uit voor zijn racistische denkbeelden. Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen. Zij voelen zich superieur aan allochtonen en vinden dat Nederlanders zich niet moeten mengen met andere nationaliteiten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de helft van de Nederlanders een afkeer heeft van moslims. Ze zijn bang voor de invloed van deze groep op de Nederlandse samenleving. Volgens 43 procent staat de islam niet voor vrede. Bijna twee derde van de ondervraagden vindt de religie onverenigbaar met het moderne leven in Europa.
Bron : Leeuwarder Courant, maar staat in alle GPD bladen
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

En hoe staan onze forumdeelnemers daar tegenover?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Volgens het radio 1 journaal is de groep die zichzelf rascistisch vindt tussen de 17 en 24 jaar oud, laag tot middelbaar opgeleid en vinden ze ondermeer dat zijzelf intelligenter zijn dan allochtonen en dat allochtonen eerder ontslag dienen te krijgen dan autochtonen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Harro schreef:Volgens het radio 1 journaal is de groep die zichzelf rascistisch vindt tussen de 17 en 24 jaar oud, laag tot middelbaar opgeleid en vinden ze ondermeer dat zijzelf intelligenter zijn dan allochtonen en dat allochtonen eerder ontslag dienen te krijgen dan autochtonen.


Typisch radio 1. Even terug pakken als er een uitspraak word gedaan. Hoe is dat onderzoek gedaan? Tussen groep van 10 jongeren in gaan staan en zeker vragen: Wie is rasistisch?

Als ze dezelfde vraag op een andere zender zouden vragen durf ik al met je te wedden dat er een heel ander antwoord gedaan word.

Waarom vragen ze niet eens aan de allochtonen: Wie is rasistisch (in bezoek land of eigen land)

Verder de vraag: Wanneer ben je rasistisch?
- Als je de jongen van hiernaast haat omdat hij elke ochtend keihard het ochtendgebed doet?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Pionier, nu niet meteen met oogkleppen alleen op die "linkse Harro" reageren maar gewoon even het hele topic lezen. Hierboven is precies beschreven hoeveel mensen zijn betrokken in dit onderzoek. Bovendien staat daar ook dat het onderzoek niet door Radio 1 is uitgevoerd maar door onderzoeksbureau Motivaction en dat het nieuws niet door de radio naarbuiten werd gebracht maar door de GPD-kranten. Ze ondervroegen 1020 Nederlanders en dat is een normaal aantal dat in de statistiek algemeen gezien wordt als genoeg voor een betrouwbaar onderzoek. Radio 1 heeft de gegevens gewoon van het ANP en die hebben de informatie weer van het onderzoeksbureau.

Hoe ze zo'n onderzoek doen: ze benaderen 1020 mensen die een doorsnede zijn van de Nederlandse bevolking om een aantal vragen anoniem te beantwoorden. De onderzoekers weten dus wel wie die 1020 mensen zijn maar niet wie van die mensen welke mening heeft.
pionier schreef:Waarom vragen ze niet eens aan de allochtonen: Wie is rasistisch (in bezoek land of eigen land)
Wat is een "bezoekland" en wat is een "eigen land"? Of dit onderzoek al onder allochtonen is gedaan weet ik niet maar die kans is vrij groot.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Het land waar ze opgegroeid zijn en het land waar naar ze toe zijn gevlucht (Nederland in dit geval)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

pionier schreef:Het land waar ze opgegroeid zijn en het land waar naar ze toe zijn gevlucht (Nederland in dit geval)
Is de definitie van "allochtonen" dan vluchtelingen die niet in Nederland opgroeiden en hier op bezoek zijn? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Het land waar ze zich nu bevinden dan.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dus "allochtonen" zijn voor jou vluchtelingen. Ik kan je niet volgen. Iedere buitenlander die hier naartoe komt uit bijvoorbeeld economische motieven is in jouw ogen geen allochtoon. Interessant want dat maakt in één klap de complete Marokkaanse en Turkse gemeenschap in ons land autochtoon. Of zijn dat economische vluchtelingen? Maar hoe zit het dan met allochtonen die wij hier naartoe haalden?

Maar dat geeft niet want volgens mij gaat het topic over racisme onder Nederlanders en het onderzoek dat daarover gaat. Het topic in de derde reactie al ombuigen naar mogelijk racisme onder allochtonen gaat wat ver.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Overigens verbaas ik mij niet over deze cijfers. De genoemde leeftijdscategorie komt aardig overeen met de leeftijden van bijvoorbeeld de jongeren die ik hier en op andere fora racistische taal hoor uitslaan en zelfs de argumenten komen soms overeen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Dat gaat niet ver. Waarom moeten de Europeaanen er altijd aan geloven. Er word nooit zon onderzoek gedaan over allochtonen. Logisch dat ik na het zien van het 100e onderwerp: Belgen zijn rasistisch, nederlanders zijn rasistisch, franse zijn extreem rasistisch enz langzaam uit mn vel ga schieten. Maar even dikke vrienden. Als deze reactie je te ver gaat dan moeten we er maar mee ophouden. Mn mening heb ik nu gegeven. Als je een rede hebt om 1 buitenlander te haten (terugkomend op bijv. die lastige buitenlandse buurman die niet zachter kan doen) dan ben je al rasistisch...
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Pionier, je kunt blijkbaar enkel emotioneel naar dit onderzoek kijken. Uit helemaal niets in het persbericht blijkt dat onderzoeksbureau Motivaction verkeerde vragen stelde of makkelijke conclusies trekt. Dat je al racistisch bent als je last hebt van een luidruchtige buurman is iets dat jij verzint. Je kunt er wel van uit je vel schieten, maar dat doet niet af aan de in het onderzoek gepresenteerde feiten.

Ook dat er nooit onderzoek wordt gedaan onder allochtonen is iets dat jij in je emotie verzonnen hebt. In 2003 en 2005 bijvoorbeeld door het Sociaal en Cultureel Planbureau. In dat rapport is gekeken naar autochtonen en allochtonen. Interessant is dat in 2005 65 procent van de autochtonen en 48 procent van de allochtonen vindt dat er in Nederland teveel allochtonen zijn. Zowel allochtone en autochtone ondervraagden ergeren zich bijvoorbeeld aan allochtonen die hier in de illegaliteit verdwijnen en aan kansarme allochtonen die in Nederland geen toekomstperspectief hebben. Het rapport heeft vooral betrekking op de vier grootste etnische groepen in Nederland: Turken, Marokkanen, Antillianen en Surinamers, samen 60 procent van het totale aantal allochtonen in ons land.

En speciaal voor jou, Pionier: ook het racisme onderling is door het SCP onderzocht, waarbij vooral opviel dat Marokkaanse Nederlanders racistisch zijn naar landgenoten met een Berber achtergrond, en de racistische houding van Hindoestaanse Surinamers tegenover hun landgenoten met Afrikaanse roots, maar dat de ondervraagde allochtonen over het algemeen geen racistische gevoelens hebben naar autochtone Nederlanders.

Opvallend is ook dat de meeste allochtonen denken dat hun eigen groep wordt gediscrimineerd, maar ook aangeven dat zij persoonlijk bijna nooit last hebben van discriminatie. Bijvoorbeeld, 22 procent van de Marokkanen denkt dat de Marokkaanse bevolking in Nederland vaak wordt gediscrimineerd, maar slechts 6 procent zegt zelf vaak met discriminatie te maken te hebben.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Ik lees Rasistisch en Allochtoon :? Als of elke allochtoon van andre ras is. Vele zijn 'blank'. Marokkanen Turken etc etc.. als je 1 van die bevolkings groepen niet mag.. ben geen rasist.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

En hoe komt dat dat mensen rasistisch zijn?
Dat komt door de minder heden zelf men weigert zich aantepassen moskees enz vliegen uit de grond.
Aude Audenda
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dit onderzoek bevestigt mijn mening. Als ik enkel dit forum doorlees dan zie ik dat een heleboel mensen een min of meer racistische mening hebben. Ik veroordeel deze mensen niet - mits ze zich houden aan de wet -, want er zijn natuurlijk oorzaken te benoemen voor deze racistische gevoelens. Ik ben wel van mening dat we racisme moeten uitbannen en daar probeer ik zelf een steentje aan bij te dragen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie