S-artikel: SA leider Ernst Röhm

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ernst-H schreef:
Roel R. schreef:goed bjorn!

Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.

Dit kun je misschien iets verder uitwerken?
Ik heb het nog niet in de commentaren gelezen maar ik neem aan dat de (vrij slordige) typefout hieruit toch al wel is opgevallen?

Röhm werd vermoord in 1934 en niet in 1943
Goed gezien Ernst!
Ik had wel meer informatie over ''Stadelheim'', maar ik dacht dat de samenvatting anders misschien een beetje ''langdradig'' werd....ik zal het zo wel even verbeteren... :) Oja, het jaartal is inderdaad verkeerd, het moet 1934 zijn... :wink:

Bjorn.

En nu op naar het volgende artikel...! :)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De regel dat er gebruik gemaakt moet worden van minimaal 3 bronnen is van kracht.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Dan heb ik het met mijn nieuwe verhaaltje dus wel goed gedaan... :)

Maar mogen artikels met minder dan 3 bronnen niet geplaatst worden dan? Of worden die verwijderd?

:? Bjorn.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Of je moet goed kunnen motiveren waarom je slechts 1 of 2 bronnen hebt gebruikt.

De voorkeur gaat uit naar een bredere visie op een onderwerp. Dat kan alleen wanneer je verschillende bronnen bekeken hebt. Tenslotte behoeft een bron niet altijd op waarheid berust te zijn.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Proos schreef:Of je moet goed kunnen motiveren waarom je slechts 1 of 2 bronnen hebt gebruikt.

De voorkeur gaat uit naar een bredere visie op een onderwerp. Dat kan alleen wanneer je verschillende bronnen bekeken hebt. Tenslotte behoeft een bron niet altijd op waarheid berust te zijn.
Daar heb je hartstikke gelijk in, Proos! :)

Ik zal er bij mijn volgende artikels wat beter om denken! :P

Bjorn.
Gebruikersavatar
thePiano
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: S-artikel: SA leider Ernst Röhm

Bericht door thePiano »

BjornSpiN schreef:Op 26 juni deed Heinrich Himmler een waarschuwing naar alle SS en SD offcieren over een mogelijke revolutie van de SA. Een dag later ging Sepp Dietrich die commandant van de SS-Leibstandarte Adolf Hitler was (LSAH), naar het hoofdkwartier van de Duitse Wehrmacht in Berlijn om extra wapens en voortuigen op te halen. Op 30 juni was het zover, de ‘’Nacht van de Lange Messen’’, ‘’Bloedzuivering’’ of de ‘’Röhm-zuivering’’ genoemd, de SS werd losgelaten op de SA en het lot van Röhm en zijn mannen was bezegeld.
Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.
Toch een paar opmerkingen. Ik vind dat de rol van Heinrich Himmler en de SS hier toch te zwak naar voor komt. Röhm wilde niet enkel de Reichswehr laten opgaan in de SA maar ook de SS, die toen in volle opbouw was.

Afbeelding
Op de foto: de Neurenberg Reichs Parteitag van 10 september 1934, slechts enkele maanden na de moord op de SA-top door de SS. Ik heb hier Himmler omkruist met een gele cirkel, aan de rechterhand van Hitler! Heinrich Himmler bereikt de top en is dan de rechterhand van Adolf Hitler. De man aan de andere kant van Hitler is Viktor Lutze, de nieuwe leider van de SA nadat Röhm vermoord werd.

In werkelijkheid had de SA, die onder Ernst Röhm een leger naast de Reichswehr (het geregelde leger) was geworden, afgedaan en had de SS van Himmler en later zijn Waffen-SS de gewapende militaire controle overgenomen. Wat mij betreft, zie ik de Nacht van de Lange Messen nog steeds als een afrekening van Himmlers SS met de SA. De SS die, zoals je wel weet, een staat binnen de staat nastreefde: de SS-staat. Voor mij blijft Himmler de belangrijkste man nà Adolf Hitler en vanaf september 1934 is er niemand meer die boven de SS staat dan Hitler zelf.

Hitler had er ook een handje in om de voortdurende competitie en machtswedijver tussen zijn directe ondergeschikten aan te moedigen, zolang het maar niet uit de hand liep. En Röhm was duidelijk een paar stappen te ver gegaan.

Ik ben nu zelf ook bezig aan een artikel (op mijn website) over Röhm, en ik verkeer nog in volle researchstadium, dus mag je spoedig meer van mijn kant verwachten op dit forum omtrent dit onderwerp.

Note: De SS werd pas Leibstandarte Adolf Hitler gedoopt nà de moord op Röhm en dat door Hitler aan Himmler als blijk van erkenning en diens trouw omdat die zich zo behoorlijk van zijn 'taak' (=de moord op Röhm) had gekwijt.

Oops! 'k Ben vergeten mijn bronnen te vermelden:
- Hitler 1889-1936; Ian Kershaw; Het Spectrum paperbackeditie 2003; ISBN 9027484538
- Geschiedenis van het Derde Rijk; John Bradley; Uit. Michon-Helmond 1978-De Standaard 1993; ISBN 9067611050
- De Nacht van de Lange Messen; Nikolai Tolstoy; Demoniah/Standaard 1990; ISBN 9002181809

Op het internet:
- Joachim Fest: Ernst Röhm and the Lost Generation
Laatst gewijzigd door thePiano op 08 feb 2004, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik vind het een goed verhaal. Echter....

Ik zou goed kijken naar de woorden die je gebruikt.. bijvoorbeeld "controversieel", kunnen kinderen dit begrijpen?

Om het geheel niet als een soort opsomming over te laten komen zou ik een aantal gebeurtenissen wat gedetailleerder naar voren laten komen. Een spannend stuk over de "nacht van de lange messen" is altijd leuk om te lezen.
Gebruikersavatar
thePiano
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door thePiano »

paulstolk schreef:Ik vind het een goed verhaal. Echter....

Ik zou goed kijken naar de woorden die je gebruikt.. bijvoorbeeld "controversieel", kunnen kinderen dit begrijpen?

Om het geheel niet als een soort opsomming over te laten komen zou ik een aantal gebeurtenissen wat gedetailleerder naar voren laten komen. Een spannend stuk over de "nacht van de lange messen" is altijd leuk om te lezen.
Wat zegt mijn Van Dale?

Controversieel: voorwerp zijnde van een controverse, tot een controverse leidend.

Controverse: twistpunt, een dispuut.

Met andere woorden, wanneer Röhm's standpunten controversieel worden genoemd, betekent het niets anders dan dat diens standpunten zorgen voor (al dan niet hoogoplopende) ruzies tussen de betrokken partijen.

Zonder dank :P
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Piano,

wij begrijpen dat wel.........Paul ook ;) .............waar het om gaat is of het ook voor de jongere lezer is te snappen.

http://www.wo2.nl is namelijk voor een groot deel gericht juist op die jongere gebruiker.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
thePiano
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door thePiano »

Ernst-H schreef:Piano,

wij begrijpen dat wel.........Paul ook ;) .............waar het om gaat is of het ook voor de jongere lezer is te snappen.

http://www.wo2.nl is namelijk voor een groot deel gericht juist op die jongere gebruiker.
Ik voel me ook nog jong :P

Maar goed, ik zal er mee rekening houden ;)
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Maar pas op met Shirer! Hij was een journalist en een beetje vooringenomen. Hij was vooringenomen en besloot voor de oorlog Hitler cs maar meteen af te zeiken. Shirer is niet bepaald objectief te noemen. En nee, ik wil absoluut niks goed praten, maar laten we in hemelsnaam de waarheid boven alles proberen te houden...

Alex
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ik kan je over zijn aandeel in WO1 nog wel wat vertellen
en heb ook wat foto's waar hij gevochten bij Verdun
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

herziene tekst

Bericht door okke »

Hieronder een herziene versie van de tekst over Ernst Röhm. Er moeten nog een paar kleine details aan gewijzigd worden (zie mijn opmerkingen onder de tekst).

ERNST RÖHM – Leider van de SA
Afbeelding

Ernst Röhm werd geboren op 28 november 1887 in München als zoon van een oude familie van Beierse ambtenaren.
Net voor augustus 1914 kwam hij in het Duitse leger, waar hij genoot van de kameraadschap aan het front en bewees hij zich als een dappere soldaat, maar raakte uiteindelijk gewond.
Hij werd onderscheiden met het IJzeren Kruis en kreeg een medaille voor zijn verwondingen.

Na de oorlog zei hij wel eens dat hij mensen indeelde in soldaten en burgers, vrienden en vijanden en hij zei daarbij bij wijze van grap: “Omdat ik onvolwassen en slecht van aard ben, trekken oorlog en onrust mij meer aan dan een ordentelijk burgerleven”.

Zoals vele Duitse soldaten in 1918 was Ernst Röhm ontdaan door de nederlaag van het keizerlijke leger, en hij zocht troost bij een Freikorps dat in 1919 een revolutionaire regering in München afzette.
Hij gebruikte zijn militaire contacten om een wapenvoorraad aan te leggen. Deze wapens werden bewaard in de buurt van München om ingezet te worden tegen de linkse politieke groeperingen in Beieren.

Tijdens de couppoging van de NSDAP in München in 1923 voerde Röhm de groep aan die de bevelhebber van het leger in München moest aanhouden, generaal von Lossow.
De generaal gelastte Röhm echter zijn mannen weg te sturen en de trouwe kapitein volgde het bevel op.
Röhm werd veroordeeld voor zijn aandeel in de mislukte putsch, maar kwam vrijwel gelijk voorwaardelijk vrij.
Hij ging daarna een tijdje in een fabriek werken, en werd vervolgens vertegenwoordiger voor een uitgeverij. Tegelijkertijd probeerde hij de verboden SA onder de nieuwe naam Frontbann in “leven” te houden.
In 1924 kreeg hij echter een uitnodiging om in Bolivia te komen werken als militair adviseur, en hij verhuisde naar Zuid-Amerika.

Na het succes van Hitler in de verkiezingen van 14 september 1930 werd Röhm door Hitler gevraagd om de SA opnieuw te organiseren en op te leiden. Deze uitdaging sprak hem aan, en hij keerde terug naar Duitsland. Samen met zijn staf legde hij de eed van trouw af aan Hitler en in januari 1931 startte hij met zijn nieuwe taak.
In april telde de SA 170.000 leden, en aan het einde van 1933 waren dat er al meer dan 2.000.000.

Röhm was een echte revolutionair. Dit in tegenstelling tot Hitler en de meeste partijleden. Hij zag de SA niet alleen als een bende straatvechters die de bijeenkomsten van tegenstanders van de nazi’s moest verstoren, maar ook als een speerpunt van een beweging die de Duitse maatschappij zou veranderen. Zijn ideeën waren omstreden. Hij vervreemde de oude grootgrondbezitters en industriëlen van de Partij zonder oog te hebben voor het feit dat de nazi’s juist hen nodig hadden voor hun financiën.

Röhm zag de SA als het nieuwe Duitse leger, dat de Reichswehr moest vervangen, en dat zou uiteindelijk de botsing tussen Röhm en zijn oude vriend Hitler tot gevolg hebben.
Naast het feit dat hij belangrijke mensen tegen zich in het harnas joeg, was ook zijn persoonlijke levensstijl niet geliefd bij hoge leden van de Partij.
Hij was klein, had een rood gezicht en was door het vele eten en drinken veel te dik.
Boven dat was hij ook nog eens homoseksueel, wat uiteindelijk verboden zou worden in nazi-Duitsland.
Ondanks dit hield Hitler zijn affectie voor zijn oude kameraad.
Op Nieuwjaarsdag 1934 schreef Hitler hem een brief om hem te bedanken voor zijn inzet voor de Partij en voor het Duitse volk.
Toch voelde Hitler zich steeds ongemakkelijker worden onder de steeds groter wordende SA.
Op 4 juni 1934 liet hij Röhm bij zich komen en waarschuwde hem dat er geen revolutie van de SA mocht komen. Hitler verzekerde hem, dat hij absoluut geen plannen had om de SA te ontbinden.
Twee maanden na het gesprek stuurde Hitler de leden van de SA voor een maand met “verlof”, en hij verbood ze in die maand hun uniformen te dragen.
De druk van Hitler op de SA nam steeds meer toe.
Op 26 juni deed Heinrich Himmler een waarschuwing naar alle SS en SD officieren over een mogelijke revolutie van de SA. Een dag later ging Sepp Dietrich (de commandant van de SS-Leibstandarte Adolf Hitler) naar het hoofdkwartier van de Duitse Wehrmacht in Berlijn om extra wapens en voertuigen op te halen. Op 30 juni was het zover, de “Nacht van de Lange Messen”, “Bloedzuivering” of de “Röhm-zuivering” genoemd. De SS werd losgelaten op de SA en het lot van Röhm en zijn mannen was bezegeld.
Op 1 juli 1934 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis “Stadelheim” in München geëxecuteerd, nadat Röhm geweigerd had om in te gaan op het aanbod om zelfmoord te plegen.

bronnen:
- Hitlers Derde Rijk - Nederlandse Handels Academie - Hitlers handlangers - 2003/2004
- ...


Ik heb de tekst nagekeken op minder goed lopende zinnen. Heb ook geprobeerd reacties van anderen te verwerken in de tekst.
De volgende zaken moeten nog gewijzigd worden:
[1] - De verschillende afkortingen in de tekst moeten volgens mij nog uitleg krijgen: SA, SD, SS, NSDAP.
[2] - De chronologische volgorde van de volgende gebeurtenissen in 1934 zijn mij niet duidelijk; twee maanden na het gesprek tussen Röhm en Hitler op 1 juni wordt de SA met verplicht verlof gestuurd, terwijl één maand na dit gesprek Röhm geëxecuteerd wordt.
[3] - De Nacht van de Lange Messen wordt wel genoemd (met twee andere benamingen voor deze gebeurtenis), maar de gebeurtenis zelf wordt niet omschreven.

[4] - Er moet nog minstens één al dan niet geraadpleegd boek aan de bronnenlijst toegevoegd worden. Een boek dat interessante aanvullende informatie verschaft bijvoorbeeld.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: herziene tekst

Bericht door Peter M »

[4] - Er moet nog minstens één al dan niet geraadpleegd boek aan de bronnenlijst toegevoegd worden. Een boek dat interessante aanvullende informatie verschaft bijvoorbeeld.
Dat is de oorzaak van veel fouten in de tekst.
"De generaal beval Röhm echter zijn mannen weg te sturen en de trouwe kapitein volgde het bevel op." Nergens staat eerder in de tekst vermeld dat Röhm kapitein was.
Net voor augustus 1914 kwam hij in het Duitse leger, waar hij genoot van de kameraadschap aan het front en bewees hij zich als een dappere soldaat, maar raakte uiteindelijk gewond.
Beter: waar hij genoot van de kameraadschap aan het front en zich bewees als een dappere soldaat.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Een paar dingen: over het geheel genomen loopt de tekst lekker. Kort, bondig, informatief. Natuurlijk zitten er enkele foutjes in, maar dat is geen ramp.
Op 1 juli 1934 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis “Stadelheim” in München geëxecuteerd, nadat Röhm geweigerd had om in te gaan op het aanbod om zelfmoord te plegen.
Röhm werd door Eicke, zijn plaatsvervanger Michael Lippert en een derde SS'er tot zelfmoord veroordeeld. Röhm weigerde, daarna werd hij door de eerste twee mannen doodgeschoten. Kleine nuance, maar toch.

Als je dit (kleine) detail wil lezen, dan kan ik je Ian Kershaw, "Hitler Hoogmoed 1889-1936" aanbevelen. Zal in de bieb liggen, of is te koop als goedkope editie (Er zitten wel enkele fouten in, maar goed). Anders is er ook wel een aardig werkje uit de reeks Bibliotheek van de Tweede Wereldoorlog: "De nacht van de lange messen De uitschakeling van de S.A.". Veel voorgeschiedenis, veel details, maar wel boeiend.

Veel schrijfplezier! :wink:
Plaats reactie