nagazaki

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Emama

nagazaki

Bericht door Emama »

wie weet er aub iets over hirosjima en nagazaki
[/b]
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoi Enama,

Tis nogal laat op de avond, dus veel informatie kan ik je zo even niet geven, wel heb ik wat goede links voor je opgezocht.

Voor media (foto, film, etc) zou je eens op deze Engelstalige site kunnen kijken.

Dan heb ik nog de volgende informatie van 't internet geplukt (aangezien ik op dit uur geen tijd meer heb voor een lang verhaal:

Het had niet veel gescheeld of Duitsland had tijdens de Tweede Wereldoorlog de eerste atoombom laten vallen. Toen Otto Hahn zich eenmaal realiseerde dat hij samen met zijn collega’s de atoombom had uitgevonden wist hij dat Adolf Hitler er veel voor over zou hebben om voor het eerst de atoombom te gebruiken. Otto Hahn overuigde zijn collega’s ervan dat ze dit moesten voorkomen. Doordat deze onderzoekers hun eigen werk saboteerden, heeft nazi-Duitsland gelukkig nooit de beschikking gehad over eigen atoomwapens, al hoewel Hitler er af en toe op zinspeelde door te praten over een geheim wapen dat hij zou bezitten.

Alleen aan de andere kant in Amerika kwamen Amerikaanse fysica op het plan een kernbom te ontwikkelen en verzochten zij Einstein als gezaghebbend fysicus een brief te schrijven aan president Roosevelt en deze te wijzen op de mogelijkheden van de kernsplijting voor het ontwerpen van een militair wapen. Dit werd inderdaad de aanleiding tot de fabricage van het kernwapen.

Afbeelding
De atoombom op Nagasaki

President Truman besloot, omdat Japan zich niet wou over geven , om op 6 augustus 1945 twee atoombommen te gooien. Eén op Hirosjima en één op Nagasaki. De gevolgen waren desastreus. Hirosjima had na de bominslag 92.000 doden en 37.000 gewonden en 67% van de gebouwen waren verwoest. Nagasaki, had 26.000 doden, 23.000 gewonden en 41% van de gebouwen waren verwoest.

Afbeelding
De atoombom op Hiroshima

Er is later veel kritiek geweest op het Amerikaanse besluit de atoombom te gebruiken. Volgens sommige deskundigen had Japan de oorlog toch niet veel langer kunnen volhouden.

Volgens het officiële United States Strategic Bombing Survey was de Japanse nederlaag slechts een paar dagen of weken - een paar maanden op zijn hoogst - erdoor verhaast. Velen meenden dat een 'waarschuwingsbom' ergens op de oceaan of op grote hoogte boven Tokio ook tot Japans onmiddellijke overgave zou hebben geleid, zonder zoveel slachtoffers te eisen.
bron: klik mij

Nog wat losse fotos:

Afbeelding
Een horloge dat stil is blijven staan op het moment van de ontploffing

Afbeelding
De enorme schade

Afbeelding
De kenmerkende paddenstoelenwolk

Afbeelding
Nagasaki

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie