S - artikel: SA martelaar Horst Wessel

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

S - artikel: SA martelaar Horst Wessel

Bericht door Bjorn »

SA MARTELAAR: HORST WESSEL

Horst Wessel werd in 1907 geboren in Bielefeld als zoon van een gerespecteerde, protestantse priester.
Aan het eind van de jaren ’20 gaf hij zijn rechtenstudie op, om lid te worden van de SA. Hij werd al snel bekend als iemand die wel zin had in een knokpartij.
In februari 1930 stierf de jonge SA leider een ‘’heldendood’’ nadat hij ernstig gewond was geraakt na een straatgevecht met de communisten, aldus Joseph Goebbels.

De waarheid was echter anders.
Horst Wessel werd wel door een communist gedood, maar niet tijdens een straatgevecht.
Hij had wat gekregen met een prostituee, en haar voormalige pooier, een lid van het ‘’Rode Front’’, brak in Horst Wessels’ appartement in met wat vrienden en vervolgens schoot hij de SA leider in zijn mond.
Horst Wessel was dodelijk gewond en overleed een paar dagen later aan zijn verwondingen.

Door zijn dood kregen de nazi’s en de SA er een martelaar, en een lied bij.
Want voor zijn dood had Horst Wessel een lied geschreven, die gepubliceerd was in ‘’Die Angriff’’, een Berlijnse nazi krant.
Zijn lied zou al snel erg ‘’populair’’ worden in het Duitse Rijk, en in 1944 werd de 18de SS Panzergrenadier divisie, die vooral uit Hongaarse Waffen-SS vrijwilligers bestond, naar Horst Wessel vernoemd.

Hier is de tekst van het ‘’Horst Wessel Lied’’:

Die Fahne hoch, die Reihen fest geschlossen
SA marschiert mit ruhig festem Schritt
Kam’raden die Rotfront und Reaktion erschossen
Marschier’n im Geist in unsern Reihen mit.

Die Strasse frei den braunen Batallionen
Die Strasse frei dem Sturmabteilungsmann
Es schau’n auf’s Hakenkreuz voll Hoffnung schon Millionen
Der Tag für freiheit und für Brot bricht an.

Zum letzten Mal wird nun Appell geblasen
Zum Kampfe steh’n wir alle schon bereit
Bald flattern Hitler-fahnen über allen Strassen
Die Knechtschaft dauert nur mehr kurze Zeit.

Die Fahne hoch, die Reihen fest geschlossen
SA marschiert mit ruhig festem Schritt
Kam’raden die Rotfront und Reaktion erschossen
Marschier’n im Geist in unsern Reihen mit.

Hier het verhaal van een ‘’Nazi-held’’ uit de vroege beginjaren.

Bronnen:
Verzamelserie ‘’Hitlers Derde Rijk’’
Hitlers Derde Rijk video collectie: ‘’De weg naar de macht’’.
Internet: verscheidene websites

Ik heb er geen foto van hem bij gedaan, daar ik niet weet hoe dat allemaal zit met dat Copyright. :)
Vertaling van het lied komt zo gauw mogelijk! :wink:

Bjorn.
Laatst gewijzigd door Bjorn op 16 jan 2004, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Sorry, maar volgens mij was Horst Wessel geen 'SA leider' maar gewoon een SA-troeper.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Nee hoor, hij was toch echt een SA-leider.

Ik heb het zonet zelfs nog nagezocht, en daar stond ''SA-hoofdman'' maar dat lijkt mij hetzelfde.

Bjorn.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

BjornSpiN schreef:Nee hoor, hij was toch echt een SA-leider.

Ik heb het zonet zelfs nog nagezocht, en daar stond ''SA-hoofdman'' maar dat lijkt mij hetzelfde.

Bjorn.
SA Hauptman is een lullig rangetje hoor. Maar waar stond dat dan in? Want wat ik in andere bronnen over Wessel lees, was het maar een schlemiel, die echt geen leiderscapaciteiten had.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

O..., ik kan het fout hebben hoor...
maar in een boek dat ik heb staat bij een foto van Horst Wessel:

''Horst Wessel marcheert aan het hoofd van zijn stormtroepen, onwetend dat hij binnenkort een ''nazi-heilige'' zal zijn.''

Ik weet het niet hoor..., ik probeer wel even of ik wat meer informatie over zijn rang kan vinden... :|

Bjorn.
laurens
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:02

Bericht door laurens »

Horst Wessel was Sturmführer. Dit was de eerste officiersrang in de SA; gelijk aan tweede luitenant.

Het woordje Führer oftwel Leider moet je niet zo nauw nemen. Ieder rang na Sturmmann kreeg het woordje Führer erna. Rottenführer bijvoorbeeld. Dit was gewoon een korporaal.

Hij leidde de 5de sturm van de 4de Standarte (= gelijk aan een regiment)
En had wel degelijk leiderinstinct en dwong respect af.

Na zijn dood is de 5de SA Standarte van Berlijn-Brandenburg omgedoopt tot SA Standarte "Horst Wessel". Later is er ook een SS regiment naar genoemd.

Laurens
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Bedankt voor de informatie! :wink:

Bjorn.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Bjorn,

Kan je proberen je bronnen te noteren volgens de regels die hier zijn te lezen : http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1401

op die manier is voor iedereen na te gaan waaruit je je informatie hebt gehaald ;)

PS misschien is de titel beter te veranderen in SA-Martelaar.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik heb de titel veranderd, en bij mijn volgende stukjes noteer ik de bronnen volgens de regels, oke?

Bjorn.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Maar plaats (of stuur naar mij) dan wel even de benodige info over de bronnen zodat wij ze volgens de regels kunnen vermelden, dit om de eenheid op de site wat te bewaren :)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Goed stuk bjorn, alleen de titel,

bij een martelaar kun je aan twee dingen denken, iemand die "heilig"word omdat hij sterft voor zijn overtuiging, of iemand die mensen martelt!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Daar heb je gelijk in...
Hoe zou de titel anders kunnen, zodat het echt duidelijk is? :)

Bjorn.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ff brainstormen

"Sa Held" eventueel met vraagteken erachter Horst Wessel, Sa Held?

"Propaganda Held"

iemand anders met ideeen?
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

''Horst Wessel, van SA man tot SA 'heilige' ''.

Bjorn.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Roel R. schreef:Goed stuk bjorn, alleen de titel,

bij een martelaar kun je aan twee dingen denken, iemand die "heilig"word omdat hij sterft voor zijn overtuiging, of iemand die mensen martelt!
Nee hoor. Taaltechnisch gezien is een 'martelaar' iemand die mensen martelt. Het slachtoffer heet de 'gemartelde'. Het taalgebruik is in de spreektaal fout. Hetzelfde geldt voor 'gijzelaar'. Dat is namelijk degene die het gijzelen doet. De anderen zijn de gegijzelden.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Plaats reactie