Enfield? Mosin? Iets anders?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Dat is wel zo haplo, maarja achter zijn wapen zit wel een verhaal van een vriend van hem :wink:
Dat moet je ook in je achterhoofd houden.
Dus dan is dat het wel weer waard vind ik,en als ik toch niet van plan was het wapen weg te doen.
En als hij niet onklaar gemaakt is kun je alleen maar gerommel krijgen met de blauw petjes
Je krijgt inderdaad ook een bewijs erbij dat hij volgens nederlandse wet onklaar gemaakt is!
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Bedankt voor alle opheldering :)
Moet je bij een onklaar gemaakt wapen ook een bewijs er verplicht bij hebben?

Als dat niet zo is kan ik misschien nog wel iets regelen :P
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ik gaf alleen even weer wat pioneer bedoelde.
Persoonlijk had ik hem zelf onklaar laten maken als ik zoiets zou vinden.
Of zo laten en op een vergunning laten zetten.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Wouter schreef:Bedankt voor alle opheldering :)
Moet je bij een onklaar gemaakt wapen ook een bewijs er verplicht bij hebben?

Als dat niet zo is kan ik misschien nog wel iets regelen :P
Nee dat is niet verplicht.
Onklaar gemaakte grendel geweren zij vrij voor koop en verkoop.
Maar als je hem onklaar laat maken zal je er een bewijs bij krijgen.

Let wel (is vaker gezegt, ik weet het), Je mag pas vanaf 18 jaar een onklaar gemaakt geweer bezitten.
Je zou dus officieel nog 3 jaar moeten wachten.
Mvg/Best regards, Sipke
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

:nocheer:

...
Was ik even vergeten :(
Vind ik best stom, je kan er toch niet meer mee schieten :P
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

volgens mij moet dit hem zijn:

The Mosin Nagant M91/38 Carbine
The Czechoslovakian Mosin Nagant

http://www.mosinnagant.net/global%20mos ... arbine.asp

Afbeelding
Afbeelding
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Wouter schreef::nocheer:

...
Was ik even vergeten :(
Vind ik best stom, je kan er toch niet meer mee schieten :P
Je kunt em ook in het bos begraven in een stalen kist ofzoo en af en toe eens opgraven om mee te gaan schieten :evil: :P
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dwayne schreef:
Wouter schreef::nocheer:

...
Was ik even vergeten :(
Vind ik best stom, je kan er toch niet meer mee schieten :P
Je kunt em ook in het bos begraven in een stalen kist ofzoo en af en toe eens opgraven om mee te gaan schieten :evil: :P
:wink:
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

ooh ik d8 dat hij bedoelde als hij onklaar was... :P
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Dirty harrY schreef:volgens mij moet dit hem zijn:

The Mosin Nagant M91/38 Carbine
The Czechoslovakian Mosin Nagant

http://www.mosinnagant.net/global%20mos ... arbine.asp

Afbeelding
Afbeelding
Is die heel erg anders als de Mosin?
En wat is zo'n Tsjechische dan waard :P
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant karabijn

Bericht door asjemenou »

Kan je misschien een aantal betere detailfoto's plaatsen van de karabijn? Dat het een Mosin Nagant karabijn is dat is wel duidelijk maar ik kan van je foto niet beoordelen om wat voor een versie het nu precies gaat. Misschien kan je de kamer van de karabijn ook eens schoonmaken zodat de merktekens zichtbaar worden. Het beste kan je dit doen met wapenolie, een doek en een koperen stuiver. Door met de stuiver over het metaal te krassen verwijder je de roest maar tast je het metaal niet verder aan. Geen schuurpapier of staalwol gebruiken dit schuurt/krast alleen maar en beschadig je de karabijn nog meer.
Begrijp ik nu goed dat de karabijn niet onklaar is gemaakt? Dat is vervelend. Om 'm te mogen houden zal je dat toch moeten doen. Het beste is dan toch om open kaart te spelen met de agent van bijzondere wetten op het politiebureau van je woonplaats. Een wapenhandelaar mag dit namelijk niet zomaar op eigen houtje doen. Het wapen is namelijk niet legaal door hem geïmporteerd en dat kan 'm z'n vergunning kosten. Hij zal de karabijn dus niet eventjes onklaar maken voor je. Beter is het om eerst naar de politie te gaan.
Het blijft gissen of hoe de karabijn daar verzeild kan zijn geraakt. Sovjet wapens zijn in WOII nooit gedropt door de geallieerden in Nederland. Het kan om een zogenaamd Beutewaffen gaan van de Duitsers en bijvoorbeeld weer over zijn gegaan in de handen van het verzet. Wie zal het zeggen. Als de karabijn voor 1945 gefabriceerd is dan is dit zeer aannemelijk.
Mocht het een naoorlogse karabijn zijn dan denk ik aan iets heel anders. Dan is er een goede reden geweest om de karabijn te verstoppen. Ik denk dat de politie die reden dan ook wel heel graag wil weten. Probeer eerst eens te achterhalen aan de hand van de stempels op de kamer uit welk jaar de karabijn komt en uit welk land.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

bij gebrek aan wapenolie, WD40 gebruike is werkelijk overal goed voor en makkelijker te krijgen.

probeer eerst een stukje met met de boven genoemde stuiver.
koper zet volgens mij behoorlijk af op metaal, en dan moet je weer een koperglans erafhalen.

je kan hem ook een paar dagen gedemonteerd in een bak ordinaire cola leggen. roest wordt opgelost door cola (zuur)

als je hem wilt behouden zonder politie en onklaar wil laten maken;
er is vast wel iemand te vinden met een las apparaat.
van binnenuit grendel vastlassen met een puntlas en daarna de voorkant van de loop dicht lassen. trekker ook vast laten zetten.
als je hem dan aan de muur hangt is er geen haan die ernaar kraait.
vroeger had je namelijk ook geen papieren die je tegenwordig wel hebt om aan te tonen dat hij wettig onklaar gemaakt is.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onklaarbaarheidsverklaring

Bericht door asjemenou »

Dat het krassen met een stuiver over metaal koperglans achterlaat dat valt wel mee. De koperglans poets je weg met wapenolie. Roestige voorwerpen bewerk ik altijd zo en ik vind het nog steeds de beste manier. Bovendien wordt deze methode zelfs toegepast door professionele restaurateurs.
Het metaal ontroesten met een zuur (Cola) lijkt me helemaal niet zo bevorderlijk. De zuurwerking van Cola komt omdat er zo'n 2% citroenzuur in Cola zit. Hetzelfde effect bereik je wanneer het geweer in een bak met water zou leggen waaraan wat citroensap is toegevoegd.
Zelf kies ik toch voor de eerlijke weg. Door met de politie open kaart te spelen. Ik heb zelf ook ooit voor een geweer een onklaarbaarheidsverklaring verkregen via de politie. Met zo'n grendelgeweer is dat geen enkel punt. De staat van de karabijn bevestigd min of meer het verhaal waar de karabijn vandaan komt. De agent van bijzondere wetten neemt het geweer van je in en brengt het naar een erkende wapenhandelaar die het dan vervolgens onklaar maakt. De politieagent neemt 'm weer mee naar het politiebureau al waar je het geweer inclusief het onklaarbaarheidsbewijs kan komen ophalen. Op zo'n manier maakt een erkende wapenhandelaar wel een geweer onklaar dat niet door hem is geïmporteerd. Niks aan de hand dus.
Ik wil hiermee niet teveel off topic gaan en een verder antwoord van Wouter afwachten. Stempels/merktekens zeggen tenslotte meer over de karabijn.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Echter zou ik zelf niet naar het bureau gaan daar je 15 bent en dit wapen volgens de wet ook onklaar niet mag hebben. Ik zou dus je pa of ma mee laten gaan en hun laten doen alsof het wapen van hun is. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Zat ik ook aan te denken, en wat asjemenou zegt is de beste manier denk ik.

Maar ik zal er vandaag even wat meer foto's van vragen, en hopelijk komen de goede want zij weten er zelf helemaal niets vanaf.
Deas Gu Cath
Plaats reactie