Von Stauffenberg held of verrader?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ook de Wehrmacht moest later een eed aan Hitler persoonlijk zweren.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Auke schreef:Ook de Wehrmacht moest later een eed aan Hitler persoonlijk zweren.
En in welk jaar was dat? Bedenk namelijk dat von Stauffenberg in 1938 al in het geheim brak met het nazi-regime, en hij een mogelijke eed aan Hitler dus toen niet brak, omdat deze nog niet bestond in 1938 (vermoed ik)

rémy
----
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

oke, dan maak ik een pas op plaats, al vind ik dat dit niet als gewoon verraad kan worden afgedaan.
Rémy
----
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

voor de duitsers een verrader, voor de wereld een held. bovendien is het zo dat (ook al was het misschien een zinkend schip) het een hoop moed vergt om je zo tegen dat systeem durft te verzetten. het was voor hem veel makkelijker en veiliger geweest als hij gewoon door was gegaan zonder zich ergens iets van aan te trekken en dus nooit die aanslag had beraamt.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

gamer0004 schreef:(ook al was het misschien een zinkend schip)
Maar in 1938 was het toch nog lang geen zinkend schip?!!! :?
----
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Toen hij die bom plaatste wél
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Mike.H schreef:Toen hij die bom plaatste wél
ja maar het gaat om het moment waarop hij brak met zijn leider, en dat was in 1938 toen het Nazi-rijk nog zijn hoogtepunt moest beleven.
En omdat het 1938 was en niet pas na grote nederlagen, kan ook het mogelijke argument dat hij uit angst te verliezen maar de andere zijde koos, of het ''schip'' verliet toen het toch al aan het zinken was, van tafel worden geveegd

Rémy
----
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ik zei dat omdat er een hele discussie was over wanneer hij nou verbrak enzo, dus ik besloot dat er bij te zeggen. voor de mensen die vonden dat het wel zo was. zoiets als dit: het vergt een hoop moed (ook al ben je ene oma van 110 jaar oud die over twee dagen dood gaat) om onze minsiter president balkenende neer te schieten.
nou ben ik geen oma, maar als daar een discussie over was zal ik dit erbij zetten zodat iedereen tevreden is en zoch daar niet druk over gaat maken. beetje ene uiterste maar goed ;)
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

gamer0004 schreef:ik zei dat omdat er een hele discussie was over wanneer hij nou verbrak enzo, dus ik besloot dat er bij te zeggen. voor de mensen die vonden dat het wel zo was. zoiets als dit: het vergt een hoop moed (ook al ben je ene oma van 110 jaar oud die over twee dagen dood gaat) om onze minsiter president balkenende neer te schieten.
nou ben ik geen oma, maar als daar een discussie over was zal ik dit erbij zetten zodat iedereen tevreden is en zoch daar niet druk over gaat maken. beetje ene uiterste maar goed ;)
nee, de discussie ging over OF het als verraad kon worden bestempeld. Want dat hij in 1938 brak met het nazi-regime is een feit. Maargoed, ik snap je punt :wink:
Rémy
----
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

geen twijfel over mogelijk: HELD

Ik begrijp helemaal niet waarom hij als een verrader zou moeten worden beschouwd..Dan zou de gehele Duitse bevolking, op enkele verzetslieden na, verraders moeten zijn.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Deze man heeft tenminste geprobeerd zijn fout op een zeer heldhaftige manier weer recht te zetten. Dat kan van velen niet worden gezegd. In mijn ogen was dit dan ook een man die uiteindelijk gezien kan worden als held
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Kirst heeft een roman geschreven over deze aanslag. Hij vindt Von Stauffenberg een held, ik heb gemengde gevoelens. Een paar punten.
Doorvechten voor een verloren zaak is immoreel. Ik veroordeel dus geen soldaten, ook geen officieren, die om deze reden het bijltje er bij neergooien. Trouw aan het vaderland of aan de goede zaak houdt voor mij niet in, zoveel mogelijk vijanden om zeep te helpen voor de onvermijdelijke nederlaag. Het argument, dat je je kameraden in de steek laat, is flauwekul. Als zij hetzelfde doen is de oorlog afgelopen - met een nederlaag, die toch al onvermijdelijk was - en overleven zij het ook.
Vechten voor een immoreel doel als nazi-overheersing is medeplichtigheid aan misdaad. Ook van misdadigers - ic alle Duitse soldaten - moeten we dus zeggen: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Toch vind ik Von Stauffenberg geen onverdeelde held. Zijn doel was namelijk niet herstel van de democratie of zelfs het stoppen van de genocide. Zijn doel was Duitsland een eervolle nederlaag te bezorgen onder leiding van een autoritair regime, bestaande uit Pruisische junkers. Voor dat doel kan ik niet erg warm lopen.
Laten we wel zijn. Duitsland is nu een model-democratie. Was het dat ook geworden, als de aanslag geslaagd was? Ik hoop maar, dat de westerse landen inderdaad hadden doorgevochten tot de onvoorwaardelijke overgave, die Von Stauffenberg nou net probeerde te vermijden.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Tex schreef:Deze man heeft tenminste geprobeerd zijn fout op een zeer heldhaftige manier weer recht te zetten. Dat kan van velen niet worden gezegd. In mijn ogen was dit dan ook een man die uiteindelijk gezien kan worden als held
Je haalt me de woorden uit de mond Tex
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Moengoman schreef:Toch vind ik Von Stauffenberg geen onverdeelde held. Zijn doel was namelijk niet herstel van de democratie of zelfs het stoppen van de genocide. Zijn doel was Duitsland een eervolle nederlaag te bezorgen onder leiding van een autoritair regime, bestaande uit Pruisische junkers. Voor dat doel kan ik niet erg warm lopen.
Na de machtsovername zouden er zo snel mogelijk verkiezingen komen. De militaire regering zoals deze door Stauffenberg en de andere samenzweerders was uitgedacht zou slechts tijdelijk zijn.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie