Wilhelmus

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Wilhelmus

Bericht door Charly1975 »

Gisteren ging ik bij m'n vriendin naar het voetbal kijken. Haar moeder was er ook en bij het Wilhelmus wordt ze nog steeds boos omdat daarin de tekst voorkomt 'ben ik van Duitsen bloed' Zij heeft de oorlog bewust mee gemaakt en koppelt dit dus aan het volkslied. Ik probeerde haar uit te leggen dat ons volkslied geschreven is voor Willem van Nassau en dat het dus al heel oud is en dat je dus het Wilhelmus niet kan kwalijk nemen dat daar net de tekst in zit 'ben ik van Duitsen bloed'

Nu komt mijn vraag: volgens mij mocht het Wilhelmus niet gezongen worden tijdens de oorlog. Maar hoe ging men er mee om ? 1) ten tijde van de oorlog en 2) ten tijde net na de oorlog ?

Is er sprake van geweest om de tekst aan te passen ?

Overigens heb ik een keer gehoord of gelezen dat de muziek van het Wilhelmus ten tijde van de oorlog ook door de Duitsers is gebruikt ...maar dan met andere tekst(en) omdat ze het een mooie melodie vonden.

Wie weet meer ???
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Er was een duits lied, het Treuelied, dat dezelfde melodie had.

Nederlanders zagen het zingen van het volkslied als een daad van verzet tegen de Duitsers.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wenn alle untreu werden,
So bleiben wir doch treu,
Dass immer noch auf Erden
Für euch ein Fähnlein sei.
Gefährten unsrer Jugend,
Ihr Bilder besserer Zeit,
Die uns zu Männertugend
Und Liebestod geweiht.



Wollt nimmer von uns weichen,
Uns immer nahe sein,
Treu wie die deutschen Eichen,
Wie Mond und Sonnenschein!
Einst wird es wieder helle
In aller Brüder Sinn,
Sie kehren zu der Quelle
In Lieb und Treue hin.



Ihr Sterne seid uns Zeugen,
Die ruhig niederschaun,
Wenn alle Brüder schweigen
Und falschen Götzen traun.
Wir woll'n Wort nicht brechen
Nicht Buben werden gleich,
Woll'n predigen und sprechen
Vom heil'gen deutschen Reich!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wen allen ontrouw worden

Dan blijven wij toch trouw,

Opdat ons steeds op aarde

Een vaandel wezen zou;

Gij leeraars immer jeugdig,

Gij beelde’ uit jeugde tijd,

Die ons tot mannendeugden,

Tot liefde dood gewijd.



Wil nimmer van ons wijken,

Ons nimmer nader zijn,

Trouw als de Duitsche eiken,

Als maan en zonneschijn.

Dra vult het licht der zonne

Heel ’t broederlijk gemoed!

Wij keeren tot de bronne

Die liefd’ en trouw behoedt!



Gij sterren weest getuigen

Die rustig nederzien

Wen alle broeders zwijgen

En valsche Goden dien’.

Wij willen’t woord niet breken,

Een nukkig kind gelijk.

Wij prediken en spreken,

Van ’t Heilige Duitsche Rijk!
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Hallo Charly1975,

Het Wilhelmus is als Volkslied in het begin van de dertiger jaren door Koningin Wilhelmina ingevoerd. Haar gemaal, Prins Hendrik was van Duitschen bloed en de aanstaande bruidegom van Prinses Juliana ook.

Dan was er toch geen beter volkslied dan het Wilhelmus, ook werd op het verlovingsfeest van Prinses Juliana en Bernhard het Horst Wessellied gezongen, een geliefd Nazi-lied. Toendertijd was het gehele Koningshuis ook erg Duits gezind en werd staande dit feest door meerdere aanwezigen de Hitlergroet gebracht. Foto's hiervan zijn op Internet te vinden. Ook is Bernhard lid van de SS geweest, maar dat is allemaal voldoende bekend.

En ook Koningin Beatrix haalde haar echtgenoot uit Duitsland om in het Duitsche bloed van het Wilhelmus te blijven. Dus voorlopig is er in de nazaten nog voldoende Duits bloed aanwezig. En daar zal de moeder van jouw vriendin weinig aan kunnen veranderen. En hoe zijn Bernhard en Claus wel geprezen, het hadden wel Nederlanders kunnen zijn, betere mensen waren er niet.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Het Wilhelmus is een 16e eeuws geuzenlied, waardschlijk voor het eerst opgeschreven in 1570. wie het heeft geschreven is niet precies bekend. maar aangenomen word dat het Marnix van Sint Aldegonde was. Jurist en Theoloog van Sint Aldegonde, en een goede vriend van prins Willen van Oranje. Uit bewondering voor de vader des vaderlands maakte hij een naamdicht over hem (acrostichon). Dat is een gedicht waarbij de beginletters van de stroffen samen een woord of naam vormen. In det geval de naam Willen van Nassov. In de moderne versie is de naam overgens niet meer te herkennen. het wilhelmus is het oudste lied dat volkslied werd, en het is sinds 1932 nationaal ingevoerd.

maar dat terzeide :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

IJsbrand schreef:Hallo Charly1975,

Het Wilhelmus is als Volkslied in het begin van de dertiger jaren door Koningin Wilhelmina ingevoerd. Haar gemaal, Prins Hendrik was van Duitschen bloed en de aanstaande bruidegom van Prinses Juliana ook.

Dan was er toch geen beter volkslied dan het Wilhelmus,
Dat staat er helemaal los van. Bekijk de geschiedenis van het Wilhemus maar eens.
ook werd op het verlovingsfeest van Prinses Juliana en Bernhard het Horst Wessellied gezongen, een geliefd Nazi-lied. Toendertijd was het gehele Koningshuis ook erg Duits gezind en werd staande dit feest door meerdere aanwezigen de Hitlergroet gebracht. Foto's hiervan zijn op Internet te vinden.
Het Horst Wessellied was het officiele Duitse volkslied op dat moment. De Hitlergroet werd door Juliana en Bernhard afgekeurd maar werd toch gebracht door enkele Duitse gasten.
Ook is Bernhard lid van de SS geweest, maar dat is allemaal voldoende bekend.
Van de Reiter SS. Heel verschil natuurlijk.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Alvast al hartelijk dank voor de info over het Wilhelmus...sommige dingen wist ik echt niet, en is mooi om te weten. De teksten die Roel heeft geplaats daarvan wist ik niets af. Dank !

Maar hoe ging men tijdens de oorlog en direct na de oorlog met het Wilhelmus om ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

hmm sorry het is vast heel dom, maar wat was de reiter ss? ik ben dara namelijk niet helemaal in thuis...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Die SS-Reiterstandarten (Reiter-SS)
Die SS-Reiterstandarten oder auch Reiter-SS entstanden aus den 1933 in die Schutzstaffel eingegliederten Pferdezucht- und Reitervereinigungen. Für diese wurde der Begriff der Reiter-SS eingeführt.

Der Reiter-SS gehörte überwiegend der deutsche Hoch- und Erbadel wie beispielsweise Prinz Bernhard zur Lippe-Biesterfeld (der spätere holländische Königingemahl und der Vater der heutigen holländischen Königin) und das gehobene Bürgertum an.
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

SS is toch SS? Nog even zo doorgaan en dan heeft Prins Bernhard alleen maar op een hobbelpaard gezeten. Maar er bestaan ook heel andere berichten.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

IJsbrand schreef:SS is toch SS? Nog even zo doorgaan en dan heeft Prins Bernhard alleen maar op een hobbelpaard gezeten. Maar er bestaan ook heel andere berichten.
Ik weet niet hoe je erbij komt hoor, maar er is altijd gesproken over de Reiter SS dus geen ''gewone'' SS
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Dean- schreef:
Ik weet niet hoe je erbij komt hoor, maar er is altijd gesproken over de Reiter SS dus geen ''gewone'' SS
Ik hou van snel werken, zodat ik even Googelde met -Bernhard SS- en dan zie ik Kleintje Muurkrant, Ton Biesemaat en nog meer Sites verschijnen over het SS verleden en ook over het Wilhelmus als SS-lied.

Tevens een vermelding dat Bernhard lid werd van de gemotoriseerde SS.
Waren dit gemotoriseerde paarden of landbouwtractoren?
Dus even Googlen en wie moet je dan nog geloven?
Een leugen vertel je maar een keer hetzelfde, ik weet wel dat Prins Bernhard bij het Duitse IG-Farben heeft gewerkt waar ook het dodelijke gas Cyclon-B naderhand voor de Holocaust werd gefabriceerd.
Maar toen kende Bernhard het Wilhelmus al uit zijn hoofd en was al naar Londen gevlucht, Nederland zat met zijn oude makkers opgezadeld.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

IJsbrand schreef:SS is toch SS? Nog even zo doorgaan en dan heeft Prins Bernhard alleen maar op een hobbelpaard gezeten. Maar er bestaan ook heel andere berichten.
SS Reiter was een Elitaire paardenclub. Is bewezen en er zijn hele boeken over geschreven.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Plaats reactie