Gewapend Beton

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Gewapend Beton

Bericht door Lucid »

Ik heb mij flink geërgerd aan deze videopost.
Nu is er niks mis met punk. Maar deze band heeft discriminerende teksten. Ik zal aan de hand van twee liedteksten van de band aantonen dat de ongeletterde krakers erg dom zijn.
Gewapend beton schreef:Kanker op met rechts

De VVD, de LPF
Het kan ze niet schelen ze hebben geen besef
Ze leven hun leven met heel veel geld
Maar zij doen aan indirect geweld
Los van het rampzalige gebrek aan metrische zinnen en slechte eindrijm, klopt er iets inhoudelijk niet aan deze strofe. "Maar" impliceert een tegenstellende of verwerpende relatie tussen beiden zinsdelen, maar beide zinsdelen hebben geen fluit met elkaar te maken. Het is exact hetzelfde als je zegt:
Ik hou van waterijsjes, maar kamelen poepen meer dan garnalen.
Veel geld hebben, heeft niks te maken met het plegen van indirect geweld. Blijkbaar vinden de schrijvers van het lied dat rijke mensen doorgaans niet aan indirect geweld doen. Ik denk juist dat rijke mensen eerder aan indirect geweld doen. Als je centjes hebt, laat je immers makkelijker iemand anders vuile werkjes voor je opknappen. En waar hebben de LPF'ers en VVD'ers dan geen besef van? Deze informatie ontbreekt. Misschien hadden de gehanekamde pubers een woord nodig dat op "LPF" rijmt. :roll:
Gewapend beton schreef: We moeten demonstreren
We moeten ze weren
Laat ze godverdomme niet regeren!!!
De VVD had al jaren geregeerd voordat de auteurs van het muziekstuk geboren waren. De VVD regeert al sinds Paars I, dus ook toen dit lied geschreven was.
Gewapend beton schreef:Fuck de Winter, fuck Janmaat
En kanker op met rassenhaat
Illegalen moeten blijven
Die mensen moeten rechten krijgen
Ze willen graag cohabiteren met hun vijanden? Oh wacht! Het is negatief bedoeld. Wederom zijn de auteurs slecht op de hoogte... Janmaat is al jaren geleden overleden! Het is hetzelfde als je roept: "Bah, die Napoleon, dát is mij toch een misselijk ventje!"
Verder beweren de auteurs dat illegalen geen rechten hebben. Natuurlijk hebben zij rechten! Zij hebben o.a. het recht om via een legale procedure ons land binnen te komen. Maar dat vertikken deze mensen! Zij verpesten het voor echte vluchtelingen, in mijn optiek. Bah!
Gewapend beton schreef:Mensen kijken altijd naar ras
Miljoenen Joden werden bedolven onder gas
Ik vind het wel knap dat die joden bedolven kunnen worden onder iets dat gewichtloos is. En als het niet letterlijk bedoeld is, dan vind ik de beeldspraak meer dan mager. Misschien moeten de auteurs in plaats van kraker natuurkundige worden! Zo te horen hebben ze nog veel kennis met de wereld te delen!
Gewapend beton schreef:Nog steeds heeft de mensheid niets geleerd
Want het is nog steeds rechts dat regeert!!
Juist, want liberalen hebben natuurlijk niks te maken met gelijke rechten voor iedereen, hè. Zucht. Weet je, punkers? Die rechtse regering geeft jullie zomaar centjes!
Gewapend beton schreef:Mensen denken alleen aan geld
Het kapitalisme is de held
Solidariteit wordt vergeten
Want in andere landen is niets te eten
Hier wordt een causaal verband geschept dat er niet is. Omdat er in andere landen geen eten is, wordt solidariteit vergeten. Dat staat er! Dus als die mensen in arme landen flink gaan eten, dan komt het met die solidariteit wel goed! Ze hadden het andersom moeten opschrijven: "in andere landen is er niets te eten, want solidariteit wordt vergeten".
Gewapend beton schreef: Het wordt heel naar in Nederland
En dat hebben wij niet in de hand
Illegalen moeten terug naar hun eigen land
En daar maken ze hun gewoon van kant
Solidariteit is opgebrand
De mensen raken erg bezeerd
Want het is nog steeds rechts, dat regeert!!!
Stelling 1: Nederland heeft een rechtse regering, en deze heeft niets geleerd van de Holocaust.
Stelling 2: Nederland geeft geen rechten aan illegalen.

Na stelling 1 en 2 zou ik persoonlijk denken: Wat een kutland, dat Nederland!

Stelling 3: Je moet solidair zijn met illegalen, en ze moeten hier blijven.

Hoe kunnen ze nu illegalen in zo'n gevaarlijk ondemocratisch land als Nederland laten wonen? Is dat solidair?
Gewapend beton schreef:Fuck het Wilhelmus

Nationalisten, vuile christen
Ze zingen het volkslied, het vieze Wilhelmus
Maar dat zijn fascisten, net als Jezus!!
Ik ben geen christen, maar volgens mij was Jezus voor naastenliefde en vergeving.
Gewapend beton schreef:Fuck fuck fuck het Wilhelmus (x3)
Fuck het Wilhelmus oi oi oi!
Het Nederlandse koningshuis zijn kanker katholieken
Maar wij gaan hun koninklijke feestje verzieken
Als Alexander dood is zullen wij niet rouwen
Alweer een gebrek aan kennis bij dat tuig! Het koningshuis is Nederlands Hervormd, dat is juist een protestantse christelijke stroming, zeg maar een tegenpool van de katholieke stroming! En waarom moet Alexander dood? Is dat solidair?
Gewapend beton schreef:Want hij jatte ons geld en ging toen trouwen
Dus handen uit je zakken, het zal ze berouwen!!
Ons geld? Ik dacht ook dat ze niet van geld hielden. Nu ineens weer wel. :?
Gewapend beton schreef:Daar komen ze weer in die gouden koets
Het koningshuis doet gewoon nooit iets goeds
Ze beïnvloeden het volk met die christelijke troep
En ik word opgepakt als ik naar ze roep
Maar dat weerhoudt me niet ik doe het gewoon

FUCK BEA EN HAAR KANKERZOON!!!
Het koningshuis loopt volgens mij allerminst te koop met het geloof. Ik denk dat ze in de war zijn met koningshuizen van islamitische schurkenstaten.
Gewapend beton schreef: Die kutfamilie knipt alleen maar lintjes door
Want dat is hun werk
Wederom een gebrek aan kennis:
De Koningin vervult taken van staatkundige aard, zoals bij de formatie van een kabinet, als taken van ceremoniële aard, zoals het ontvangen van andere staatshoofden en buitenlandse ambassadeurs en het afleggen van staatsbezoeken.
Gewapend beton schreef:Verder eten ze relaxen ze en ’s zondags naar de kerk
Vervolgens krijgen ze handen vol geld
Dus wij zijn nog lang niet uitgereld!!
Daar was ik al bang voor.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ben blij dat je het gebral even hebt vertaald.
Versta er namelijk geen snars van.

En nu ik het zo lees, zou je haast medelijden met ze krijgen.
Ze hebben echt geen idee waar ze het over hebben.
Die hebben volgens mij nog nooit een school gezien.
Raar volk dat bandje. (als je het een band mag noemen.)
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Haplo schreef:Ben blij dat je het gebral even hebt vertaald.
Versta er namelijk geen snars van.
Ik heb twee liedteksten via internet gevonden. Ik versta ook niks van dat videoclipje.
Haplo schreef:En nu ik het zo lees, zou je haast medelijden met ze krijgen. Ze hebben echt geen idee waar ze het over hebben.
Inderdaad. Misschien is de band wel nep. Dat het later een geheim parodie-project van Hans Teeuwen blijkt te zijn.
Laatst gewijzigd door Lucid op 24 jun 2006, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Lucid schreef:Inderdaad. Misschien is de band wel nep. Dat het later een geheim parodie-project van Hans Teeuwen blijkt te zijn.
Die kan ver gaan zo af en toe.
Maar zo ver, Dat betwijfel ik.
Maar je weet natuurlijk maar nooit.
Mvg/Best regards, Sipke
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ze denken dat ze heel wat beter zijn dan extreem-rechtsen, maar eigenlijk zijn het net zon loosers...
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Geinig dat je er in trapt.
Punk komt vaak neer op provoceren, uitdagen van de mensen.
De punk-kapsels en kleding is gewoon tegen de maatschappij (de Nederlanders, de samenleving hieronder verstaande) in gaan.
Ze proclameren onafhankelijkheid van het individu, zij doen dit met veel bottere termen dan de gemiddelde politicist zou doen.
Fuck Authority komt bijvoorbeeld vaak voor.

Wat "Gewapend Beton" hier doet is gewoon een simpele publiciteitsstunt. Alleen het historisch besef ontbreekt hier behoorlijk.

Als "Gewapend Beton" jouw reactie zou zien, Lucid, dan lagen ze nu dubbel van het lachen.

//edit:
Trouwens, Punk is echt heerlijk om mee te snowboarden, het daagt je uit. Dankzij me mp3 speler heb ik afgelopen vakantie geleerd op soepel wat tricks uit te voeren op de rails en boxes.. :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Straks ga je nog beweren dat de Jostiband een groepje musicerende hoogleraren zijn. :D
Dodo schreef:Geinig dat je er in trapt.
Punk komt vaak neer op provoceren, uitdagen van de mensen.
De punk-kapsels en kleding is gewoon tegen de maatschappij (de Nederlanders, de samenleving hieronder verstaande) in gaan.
Ze proclameren onafhankelijkheid van het individu, zij doen dit met veel bottere termen dan de gemiddelde politicist zou doen.
Fuck Authority komt bijvoorbeeld vaak voor.
Ik begrijp het provocatie-aspect, maar in principe staan ze voor de dingen die ze roepen. Je overschat ze.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Lucid schreef:Straks ga je nog beweren dat de Jostiband een groepje musicerende hoogleraren zijn. :D

Ik begrijp het provocatie-aspect, maar in principe staan ze voor de dingen die ze roepen. Je overschat ze.
De jostiband? Haha zeker niet. We hadden het toch ook niet over de kwaliteit van de muziek zelf.. Daar kunnen we ook helemaal niet over discusiëren, smaken verschillen he. Ik denk ook niet dat jij ooit wat zal voelen voor punk.

Zelf ben ik geen fan van Gewapend Beton. Wel vind ik het een geinig idee dat we ook nederpunk hebben. In iedergeval beter dan nederhop.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Ach, als The Clash, The buzzcocks of The Ramones tot het punkgenre gerekend mogen worden, dan vind ik dat er ook goede punk wordt (ik bedoel werd) gemaakt.
De punk van de jaren zeventig en begin jaren tachtig had wellicht nog enig doel. Economisch gezien ging het slecht, en je had net de hippietijd achter de rug. Daarbij was de truttige stroming disco erg populair. kortom, de tijd was rijp voor punk.

Bandjes die nu punk maken, doen dat in een tijd waarin je op het politiebureau een kop koffie aangeboden krijgt, een tijd waarin de gemeente contractuele afspraken maakt met krakers. Als je "fuck de koningin" zegt, krijg je "foei" te horen. In principe zingen punkers liedjes over gestolen koekjes uit de koekjestrommel, terwijl mamma ze rijkelijk koekjes in de handen strooit.

In deze postmodernistische tijd is Ali B even cool als Vivaldi of het tegeltje op het toilet van oma. Alles mag en alles is kunst, zolang je het maar in een context kan plaatsen. En dan komt Gewapend Beton met zulke prut aanzetten. Het zou eigenlijk niet meer in deze tijd moeten werken, vind ik.

Wie werkelijk wil provoceren in deze tijd, moet opstaan voor bejaarden in de bus en elke zondag naar de kerk gaan.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

bah, ik vind dit net zo smerig en fout
als extreem rechts.
voor mij mogen ze beide een eind opflikkeren
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Een tip voor die punkers; ''Back to school.''
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
whscharfschützen
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 jan 2006, 13:32

Bericht door whscharfschützen »

joh zijn gewoon wazige lui netals die bange schwanz en dwaas gay :evil:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Bandjes die nu punk maken, doen dat in een tijd waarin je op het politiebureau een kop koffie aangeboden krijgt, een tijd waarin de gemeente contractuele afspraken maakt met krakers. Als je "fuck de koningin" zegt, krijg je "foei" te horen. In principe zingen punkers liedjes over gestolen koekjes uit de koekjestrommel, terwijl mamma ze rijkelijk koekjes in de handen strooit.
Daarom gaan de teksten ook weer achteruit.
Dead Kennedys en de Ramones vind ik gewoon top om naar te luisteren!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Het lijkt toch aan te tonen dat extreem links even dom is als extreem rechts. Het is allebei niet kritisch en schopt alleen maar.

Toch heb ik nog altijd liever met dit slag mensen te maken dan met extreem rechtse figuren.. Maar dom en respectloos is het allebei.

Waar trouwens geen rekening mee wordt gehouden in het commentaar is dat het een 'songtekst' betreft. Hier hebben we dus met een formaat te maken (het moet immers min of meer in het lied passen, qua timing) en is de inhoud door 'dichterlijke vrijheid' niet zo gebonden aan waarheid of historisch besef. Het is hier de boodschap die telt.

Let op; Ik stel niet dat ik het inhoudelijk hiermee eens ben..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie