SS camosmock; repro of origineel?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

SS camosmock; repro of origineel?

Bericht door rutger »

Ik kwam deze smock tegen op marktplaats en ik wil graag weten of hij repro of origineel is en waaraan je kunt zien of hij repro/origineel is?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rutger op 25 jun 2006, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »


te koop : SS camouflagejas met tweezijdig camouflagepatroon,
Herfst/voorjaarschema.
De stof die is gebruikt is de juiste.
Het kleurschema ook, de schnitt ook.
Het is een laatoorlogs-uitvoering. Het elastiek is ook van het
goede materiaal ( hetzelfde rubber als voor autobanden).
Er zijn echter wel gebruiksporen ( scheurtjes zie foto).
Er zit ook een SS stempel op.
Ik durf echter niet 100 % zeker te stellen of deze jas echt is.
Anders was deze jas 3000,00 e + waard.
Nu zeg ik 600,00 e
Het is een heel bijzonder item.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik durf over originaliteit weinig te zeggen buiten dat het nogal weinig foto's zijn om dergelijke stukken te boordelen, probeer er meer te krijgen.

Wat ik wel opmerk - vanop de foto's:

- Er lijkt geen elastiek in de kraag te zitten, een eigenschap van de Modellen 40 en latere
- Er zit wél een windflap aan, een typische eigenschap van het Model 38
- Op de herfstzijde zie ik geen stiksel van het vierkantje dat onder de vetersluiting op de andere kant is bevestigd (ook iets typisch voor de M38)

Mogelijk gaat het hier om een overgangsmodel - of betere foto's moesten aantonen dat het hier om een 'zuivere' M38 gaat. In dat laatste geval is dit de eerste M38 die ik in het Eichenlaubpatroon zie (maar dat ligt mogelijk aan mijn uiterst beperkte ervaring op dit gebied). De combinatie van patroon en model is wel mogelijk, vermits de M38 pas tegen het einde van 1940 stilaan uitgerangeerd werd en Eichenlaub als op zichzelf bestaand patroon al opdook in 1941.

Wat mij wel een beetje zorgen baart is de SS-Bekleidungswerke-stempel. Die werd voor zover ik weet nooit gebruikt op Tarnjacken en zou dus een truc kunnen zijn om dit exemplaar onterecht interessanter te maken.

Kort gezegd: ik weet het niet maar ik betrouw het niet. Misschien heeft het één met het ander te maken.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

een pluspuntje, de cammo komt meerdere malen voor in de smock, dus het komt van een rol (of zit ik er nu helemaaaal naast?)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

sobel schreef:een pluspuntje, de cammo komt meerdere malen voor in de smock, dus het komt van een rol (of zit ik er nu helemaaaal naast?)
Niet helemaal :) . Het Eichenlaubmuster herhaalde zich op zo'n korte afstand dat je op tarnjacken de meeste vormen tweemaal terug vindt langs één kant. Is dit niet het geval (meer of minder, niet exact dezelfde herhaling) kan je spreken van een slechte reproductie van het patroon. In dit geval ziet het patroon er op het eerste zicht geloofwaardig uit (bijvoorbeeld de kleine misdrukken waardoor er kleine witte vlakjes ontstaan zie je bij veel reproducties niet). Mogelijk is hier dan ook een originele Zeltbahn gebruikt - of is het geheel origineel - of is het een geloofwaardige reproductie van het patroon.

Dat is ook wat Waffen-SS patronen zo moeilijk maakt: slechte herkenbaarheid door 1: de kleinere vormen en 2: op alle patronen buiten Eichenlaub de erg grote herhalingsafstand. Dat integenstelling tot Wehrmacht patronen waarvan je de hoekige figuren over het algemeen snel vanbuiten kent en zo dus ook de fouten in het patroon in een oogopslag ontdekt.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Zoals al door Peter gesuggereerd: beter liggen laten dit ding.
Tarnwendejacken werden niet gestempeld.
Als er dan ook nog in een vroeg model een SS-BW stempel staat dat eigenlijk alleen in materiaal van rond 1944 voorkomt, dan is er iemand aan de knoei geweest.
Het verhaal van de verkoper klopt niet, dit is geen laatoorlogse maar zoals Peter al zei, juist een vroege.
Vroeg model + laat stempel + minimale slijtage + slecht geïnformeerde verkoper = slecht nieuws.
De foto kan natuurlijk bedriegen, maar de stof lijkt me ook veel te dun.
Vergeet niet dat ze van het zelfde materiaal werden gemaakt als Zeltbahnen.
Dit lijkt me echt een stuk dunner...
Plaats reactie