Prinz Eugen helm?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Prinz Eugen helm?

Bericht door Polte »

Ik kom dit tegen op Martkplaats, een M42 helm van de 7. SS-Freiwilligen-Gebirgs-Division "Prinz Eugen" thans dat beweerd de verkoper. Maar ik heb dit nog nooit gezien of gehoord :? Werd dit zo gedaan, die rünes? Ik bedoel wat heeft het voor nut? ..Of is het gewoon een fake?

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Verkoper:
Hier een speciale XX helm voor de echte verzamelaar en/of kenner !!! Helm is zwart overgeschilderd en heeft een barst, die met plamuur weggewerkt is - maaaaar - bekijk de stempel eens !!!!! Deze helm is echt uniek !!!! En jullie weten dat ook !!! De eerste bieder van de vraagprijs is - na betaling - de nieuwe eigenaar. Let op - vaste prijs !!!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Volgens mij net zo fake als de ss gestempelde helmen.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

wacht dan ga ik ook even aan de slag met een hamer en een schroeven draaier. dan even oververven en klaar is kees(ruud)
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Had geen idee dat dit ook gedaan werd.. :|
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Deze helm is uniek.

Zegt hij, omdat er maar 1 van is gemaakt :P
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Bij de duitse helmen werden de stempels op twee manieren aangebracht.
Ten eerste:ingeslagen,je ziet de stempels als het ware in het metaal.
Ten tweede:meegeperst:de stempels liggen er bovenop = voelbaar.(zoals bij deze helm).
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Dus kan het een originele zijn?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Waar leid je uit af dat het nu wel een origineel kan zijn? En volgens mij is het logoogtje erin geslagen.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Volgens mij is dit een ingeslagen stempel hoor,
Dus geen meegeperste voelbare stempel voor zover ik het kan zien.
En mijn mening volgens mij is hij fake de jongen zegt ook al dat hij is overgeverft,
En zo te zien is het zelfs een slecht gerestaureerde bodemvondst, :roll:
Weet je de vraagprijs ook polte ? :wink: ben best wel nieuwschierig wat die vraagt :P
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

pionier schreef:Waar leid je uit af dat het nu wel een origineel kan zijn? En volgens mij is het logoogtje erin geslagen.
Ik zeg ook niet dat hij origineel is. Ik wou alleen graag weten of ie nep was of niet.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik denk niet dat het er in is geslagen, je ziet ook soort ''druppels'' van metaal, ik zeg niet dat het origineel is omdat ik er geen enkel verstand van heb, maar ik denk dat het er niet is ingeslagen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

@Dennis; €150,-
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Die bobbeltjes zijn stukje smetaal die missen doordat het een bovo is. Prinz eugen logo is ook erin geslagen dan zo te zien. En 150 is al een prijs wat je niet zou vragen als deze origineel was.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

@ nick, valt ene kant mee andere kant tegen :wink:
Mocht hij origineel zijn is hij inderdaad goedkoop zoals pionier ook zei en als het een fake is dan is hij vrij duur :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Afbeelding

Dit is de Odal-rune, de SS-Gebirgs-Division Prinz Eugen gebruikte deze oude Germaanse rune als divisiekenteken. De Nazi’s beschouwde deze rune als ‘Bloed en Bodem’-kenteken, en werd toen dus door vele organisaties mis/ge-bruikt. Deze rune kon misschien ook gebruikt worden door de fabriek waar deze helm is gemaakt, als hij origineel is natuurlijk.
Plaats reactie