[Modelbouwdag bij Stichting Vroege Vogels, 9 juli 2006!]

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[Modelbouwdag bij Stichting Vroege Vogels, 9 juli 2006!]

Bericht door Jurrie »

Hoi allen,

Een vriend van me (tevens fervent modelbouwer) werkt sinds een tijdje vrijwillig bij "Stichting Vroege Vogels" te Lelystad. De Stichting Vroege Vogels ver/herbouwt en restaureert oude vliegtuigen (voornamelijk vooroorlogs) op vliegveld Lelystad en wordt gerund door een aantal vrijwilligers.

Afbeelding

9 juli aanstaande wordt er voor het eerst een modelbouwdag georganiseerd. Hier tonen diverse modelbouwers hun modellen. Ik zal zelf met mn kamaraad ook met een standje staan met onze modellen (en voor de RC liefhebbers: ook nog een demo van bestuurbare tanks[Pershing en King Tiger] en nog een demo van een modelstraalmotor). Ik ben er zelf nog nooit geweest & het is ook voor het eerst dat ze het organiseren, maar ik ben wel benieuwd!

De vliegtuigen die men daar heeft / in restauratie heeft kan je tevens ook bezichtigen. De entree is € 3,50, dit betaal je overigens altijd als je er wil kijken; alleen nu is er ook een modelbouwdag ;), en dat gaat naar de stichting voor het onderhoud van de vliegtuigen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik hoop dat je ook komt als je even tijd hebt; ik heb er in elk geval wel zin in (ben er zelf ook nog nooit geweest :lol:)!

Nog even wat gegevens:

Afbeelding

MODELBOUWDAG 9 juli te Stichting Vroege Vogels
Vliegveld Lelystad
Emoeweg 20
Lelystad
http://www.vroegevogels.org (hier kan je ook zien welke vliegtuigen ze precies hebben)

Greetz,

Jurrie

PS: Het is naast het Aviodrome, dus eventueel zou je dat ook nog kunnen bezoeken / combineren ;)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Ow nog even wat, om de link met WO2 te benadrukken:

Er staat ook modellen (o.a. van mij) van de Wo2. Tevens zijn ze bezig met de restauratie van een P-51 Mustang.

Ik weet niet of die die dat te bezichtigen is, maar ik vermoed uiteraard van wel :)

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Beste mensen,

Het was erg leuk, ondanks dat het niet echt heel druk was (qua stands) maar wel redelijk wat mensen.

Alle vliegtuigen waren te bezichtigen, ik en mn kamaraad hadden modellen meegenomen, LHS stond er, RC vliegers met een simulator en van onze kant ook nog een demo met RC 1:16 tanks en met een modelstraalmotor. Beiden kregen veel bekijks :D.

Hier wat foto's, van wat jullie gemist hebben :twisted: :

Stand van mij en mn kamaraad:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Demo van met een originele rotatiemotor. Spectaculair :shock: !
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vliegtuigen van de club:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Demo straalmotor:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

RC club:
Afbeelding Afbeelding

Volgende keer wel komen ;), is leuk :D

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Aviodrome

Bericht door asjemenou »

Leuke foto's Jurrie. Daar gaat vast een hoop werk in zitten in die modelbouwvliegtuigen. Ik ben onlangs ook bij het Aviodrome geweest. Toen was er een Dakota fly-in. Volgende week, 15 & 16 juli, is er een Dubbeldekker fly-in bij het Aviodrome in samenwerking met ook weer de Stichting Vroege Vogels ( http://www.aviodrome.nl/actueel/nieuws/2006/07-05.asp ). Ben benieuwd of die ouwe kistjes ook "airborne" gaan. Misschien ga ik wel even kijken als ik tijd heb. Kleine fotoimpressie van de Dakota fly-in;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Zeker leuke foto's asjemenou. En die fly-inn is 1 van de grootste evenementen die (mede) georganiseerd wordt door die club :).

Leuk :)

Jurrie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Leuke foto's had ik graag in levende lijve willen zien!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Dakota's in het wild

Bericht door asjemenou »

Jim schreef:Leuke foto's had ik graag in levende lijve willen zien!
Op 16 september j.l. kon je er nog één in het wild zien overvliegen. Dit was ter ere van de 62e herdenking van Market Garden op de Ginkelse heide. Het blijft mooi om zo'n Dakota te zien en te horen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er vliegen nog twee Dakota DC3's (C47's) bij de DDA in Nederland rond; http://www.dutchdakota.nl/ . Je kunt ook een rondvlucht bij ze maken. Dit is erg leuk om te doen. Zelf ben ik een aantal malen met een Dakota DC3 naar luchtshows in Groot Brittannië geweest.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Iemand enig idee waar die Dakota vandaan komt die de dropping op de Ginkel verzorgde? De Dakota - C-47 Fifi Kate die vorig jaar in RAF kleuren de dropping verzorgde was gestationeerd op Aviodrome en nu verhuisd naar Amerika.

Asjemenou heel mooie foto's de mijne zien er meestal wazig/ te veraf / niet mooi gecentreerd uit.

Wie weet waar er in Nederland nog meer Dakota's staan?

Bij Bevrijdende vleugels. Soesterberg en Aviodrome en verder?


Op de Ginkel was ik er ook dus die heb ik wel gezien. :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Onbekende C47

Bericht door asjemenou »

Geen idee waar de C47 vandaan komt die deel heeft genomen aan de droppings op de Ginkelse heide dit jaar. Moet wel uit te zoeken zijn. Ik zal het eens proberen.
Nog bedankt voor je compliment van de foto's Jim. Tja, de foto's zijn met een professionele camera genomen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Onbekende C-47

Bericht door asjemenou »

Jim vroeg zich af waar de C-47 Skytrain vandaan kwam die deel nam aan de paradroppings op de Ginkelse heide van 16 september j.l. Zie topic; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=146 ... c&start=30 .

Afbeelding

Dit is 'm dus. De C-47 "Drag 'em oot". Hij was 28 mei j.l. blijkbaar ook te bewonderen geweest op de Dakota fly in bij het Aviodrome.
Voor wie alles over deze C-47 wil weten, zie; http://www.ruudleeuw.com/dc3-n5831b.htm . Met dank aan de Dutch Dakota Association, van wie ik deze weblink heb gekregen.
Plaats reactie