TOKAREV TT30

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
keivie
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2006, 09:15

TOKAREV TT30

Bericht door keivie »

Ik ben in het bezit gekomen van een TOKAREV TT30 uit 1937. Pistool is wel niet in de beste staat. Is dit wapen, in deze staat, iets waard?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

zonder foto komen we nergens :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
keivie
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2006, 09:15

Bericht door keivie »

Ik plaats eerstdaags foto's.
bedankt voor de reatie.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Is het geen TT33 ?

Ik heb er over een paar jaar zo één gehad. In nagenoeg perfecte (werkende) staat, met holster en 2de lader. Toen heb ik er 220 € voor betaald.

mvg
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Helaas zijn de tt30's en tt33's niet veel waard idd.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

ZEN.45 schreef:Is het geen TT33 ?

Ik heb er over een paar jaar zo één gehad. In nagenoeg perfecte (werkende) staat, met holster en 2de lader. Toen heb ik er 220 € voor betaald.

mvg
Op vergunning :?
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Op vergunning ?
Vanzelfsprekend.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Hoeveel kost een P08 op vergunning ?
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Luc:
Hoeveel kost een P08 op vergunning ?
De prijzen verschillen sterk in functie van toestand, producent, model en nummergelijkheid.
Maar ik zou toch minstens op minstens 650€ rekenen voor iets dat in een redelijke staat is.

De mijne heb ik vorig jaar 850 betaald (heel goede staat, goede loop, nummergelijk en origineel blauwsel):

Afbeelding

mvg
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
keivie
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2006, 09:15

Bericht door keivie »

Afbeelding
keivie
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2006, 09:15

Bericht door keivie »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding[/img]
keivie
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2006, 09:15

Bericht door keivie »

Afbeelding
keivie
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2006, 09:15

Bericht door keivie »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Mooi ding.

Maar gebruik aub thumbnails.
Voor iemand met een langzame verbinding is het erg lang wachten voordat de foto's zijn geladen.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

TT30 of TT33?

Bericht door asjemenou »

Zo te zien heb je dus een Sovjet Russische Tokarev TT33 uit 1937. De TT30 (Tulksii Tokareva Model 30 - Tula is de fabriek waar ze gefabriceerd werden) is in een kleine oplage tot en met 1934 gemaakt. Vanaf 1934 verscheen dus de TT33. Tussen de 2 modellen zit nauwelijks verschil.
Als ik de foto van jouw Tokarev TT33 bekijk dan is het eerste wat mij opvalt dat de handgrepen niet origineel Russisch zijn. De voor- en naoorlogse TT33 modellen hebben handgreepschalen van zwart plastic. De oorlogsaangemaakte TT33's hebben welliswaar wél houten handgreepschalen maar die zijn toch anders dan de handgreepschalen op jouw TT33.

Afbeelding

De bovenstaande foto's laten een Tokarev TT30 zien uit 1934. Dit soort zwart plastic handgreepschalen behoren oorspronkelijk dus ook op jouw exemplaar te zitten. Heel typerend is dus de afbeelding van een Sovjet ster met daar om heen de afkorting CCCP.

Afbeelding

De tweede foto is een Tokarev TT33 uit 1942. Het pistool is voorzien van de typische oorlogsaangemaakte houten handgreepschalen. De Sovjet ster met de afkorting zijn hierbij weggelaten.

Afbeelding

De derde foto laat een naoorlogse Tokarev TT33 uit 1947 zien. Deze variant heeft weer de zwart plastic handgreepschalen met de Sovjet ster. Deze naoorlogse TT33's zijn o.a. te herkennen aan de afwijkende ribbels achterop de slede ten opzichte van de vroegere modellen.

Afbeelding

Als laatste jouw exemplaar. Zoals jezelf al aangeeft is jouw TT33 niet in een al te beste staat meer. Is het soms een bodemvondst o.i.d.?
Op de foto bij het bovenste rode pijltje staat het getal 1937. Dit zal ongetwijfeld het jaar van fabricage zijn. Dus een TT33. Ook is de trekker typisch voor een TT33. Bij de TT30 is hij iets anders. Kijk maar naar de bovenstaande foto's van de TT30. Kan je bij het jaartal nog iets van een serienummer ontdekken? Er moeten in ieder geval 2 Cyrillische letters in staan. Mocht je nog niet overtuigd genoeg zijn van het verschil tussen een TT30 en een TT33, bij de TT30 staat op de handgreep (bij onderste rode pijltje) nog een fabrieksmarkering, dit heeft de TT33 dus niet.
De houten handgreepschalen op jouw TT33 zijn in ieder geval geen Russische oorlogsaangemaakte handgreepschalen. Eerlijk gezegd kan ik ze ook niet thuisbrengen. Het is best mogelijk dat ze van een andere Tokarev variant afkomstig zijn. De Tokarev werd dus niet alleen in Rusland gefabriceerd. Ze zijn dus o.a. ook in Polen, Tjechoslowakije, China en zelfs in Noord Korea gefabriceerd. Varianten genoeg dus. Een waarde kan ik eigenlijk niet echt toekennen aan jouw exemplaar. Ik ben geen wapenhandelaar en heb dus geen verstand van de prijzen.
Plaats reactie