Kan iemand mij wat meer vertellen?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Kan iemand mij wat meer vertellen?

Bericht door rutger »

Ik heb al een lange tijd een jasje in mijn bezit waarvan ik weinig van afweet. Weet iemand misschien waar het voor gebruikt is? Is het oorlogs? Volgens mij horen de soldatenstrepen er niet op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb ook nog een vraagje over dit zeltbahntasje. Is het tasje echt wo2 en zijn de tentstokken ook origineel wo2?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Het jasje is een Canadese kadettenjasje uit 1943, de zeltbahnstokjes met tas zijn Zwitsers WO II.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Bedankt voor je info Edgar. Ik was wat twijfelachtig over de originaliteit van het Canadese wo2 jasje.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Voor het Canadese jasje hoef je niet bang te zijn dat deze niet goed is. Deze jasjes zie je nog best veel en zijn niet bepaald populair hier. Deze jasjes zijn hier namelijk nooit aan het front gedragen. Omdat deze alleen gedragen zijn in de opleiding. Ze kosten dan ook niet zo heel veel.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Inderdaad een net jasje.
Heb alleen mijn twijfels over die rang streep.
Canadees model ziet er veel anders uit namelijk.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Had zelf ook al mijn twijfels over de rangstreep. Is niet volgens de regels erop genaaid.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De rang streep is US en niet Brits of Canadees.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

rutger schreef:Had zelf ook al mijn twijfels over de rangstreep. Is niet volgens de regels erop genaaid.
Ondanks dat het US is ben ik toch benieuwd wat je bedoeld met niet volgens de regels.

En ik had hem persoonlijk voorzichtig verwijderd.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Dit soort rangstrepen moesten altijd via bepaalde regels erop worden genaaid (verbeter me als dit niet zo is). Ze moesten b.v. zoveel inch van de schouder af zitten en zoveel inch van de ellenboog enz. Deze rangstrepen zijn niet goed aangebracht aangezien ze beide verschillen van de naaiplek.

Zijn de rangstrepen misschien ook nog wo2 of na-oorlogs?
Wat is de eventuele waarde van het jasje?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb ook zo'n cadetten jasje gehad in het verleden. Was een echt heel mooi jasje. En die heb ik met veel moeite kunnen verkopen voor 25 euro. Hier in Nederland is er geen markt voor.
Plaats reactie