Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Mr Mojo Risin »

Een andere kijk op WOII in West-Europa krijg ik op dit moment dan weer door "De Bevrijder" van Alex Kershaw. Een heel goed boek dat naast de persoonlijke belevenissen van het hoofdpersonage van Noord-Afrika, over Italië en Frankrijk, tot in Duitsland ook een ruimer beeld van de oorlog geeft. Wat mij betreft een goede insteek. Je kan je zo steeds situeren in het grotere verhaal van de oorlog.
Het boek gaat meer bepaald over Felix Sparks, officier bij de Amerikaanse 45ste infanteriedivisie.

Enig minpuntje zijn de vele schrijf- en drukfouten.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door svdwal »

Na enkele weken geleden de hernieuwde uitgave van 'Mei 1940 - De strijd op Nederlands grondgebied' te hebben aangeschaft hier eindelijk afgelopen week in begonnen.

Afbeelding

Dit is het herziene boek dat eerder in 1990 is uitgegeven, er is inderdaad veel veranderd aan de opmaak en het boek oogt een stuk frisser en toegankelijker dan de eerste uitgave. Of de fouten uit het eerste boek zijn rechtgezet is mij nog niet duidelijk, maar vooralsnog is het een prettig boek om te lezen.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Cas »

Maastricht 70 jaar bevrijd in woord en beeld.

Zeer mooi boek met veel (on)bekende foto's uit de collectie van o.a. de auteur. Niet alleen Maastricht, maar ook de strijd om de bruggen over het albert kanaal en Fort Eben Emael worden behandeld, omdat deze onlosmakelijk verbonden zijn met Maastricht. Top boek voor slechts € 27 euro en 90 cent.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Old guy »

Bijna halverwege met "The Forgotten Soldier" van Guy Sajer en bijna klaar met " Daar is hij weer " van Timur Vermes. Die laatste kan ik iedereen wel aanraden ;)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Erik »

Té leuk om niet te vermelden!

"The British Home Guard pocket book 1942" door Brig-gen. A.F.U. Green.

Het betreft een herdruk uit 1990 van voorschriften duie uitgegeven zijn ten behoeve van de Home Guard batallions in Sussex. Het leest als een instructieboek wat het daardoor in feite ook is! Informatie over infanteriediensten, de verschillende wapens, taken van soldaten en onderofficieren etc. etc. Voor de geïnteresseerde in de Home Guards, die Dad's Army altijd gewaardeerd heeft als comedy serie en niet als historisch document, is deze herdruk de perfecte inleiding tot 's werelds grootste regiment!

Ook te leuk om niet te vermelden:
Ik heb het boekje (A5 formaat, 160 pagina's) verworven via Amazon. Het stond te koop voor GBP 0,01. Ofwel 0,012 Euro. Met 5,40 EU verzendkosten ben ik er dus wel op een heel voordelige manier aangekomen! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Nekaf »

Hitlers Furiën een aanrader over hoe sommige Duitse vrouwen tot hun beestachtige daden kwamen
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door symen »

De Tweede Wereldoorlog - Antony Beevor
bamboe40
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2015, 23:06

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door bamboe40 »

Ik lees wat oudere boeken, net uit Anus Mundi, vreselijk boek en blij dat ik het bezit, ga het vaker lezen.
Ben nu ook net klaar met Vriend en Vijand, oorlogsverhaal uit De Peel, gaat over lokale helden die onderduikers en neergestorte piloten helpen.
Ook gestart met Nacht und Nebel over de duitse kampen die als opzet hadden mensen te laten verdwijnen voor eeuwig, erg lastig boek daar de echte hoofdpersoon vaak hulp inroept van god, brgrijp he maar lastig te lezen als je daar niets mee hebt.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door panzer lehr »

Afbeelding

Ben net begonnen met dit boek. :)
Gebruikersavatar
Angelique95
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2015, 13:25

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Angelique95 »

Ik lees echt 2 boeken tegelijk... Snap ook niet waarom.

Maar ik ben bezig met: De patholoog assistent van Mengele - Miklós Nyiszli
En: De bibliothecaresse van Auschwitz - Antonio Iturbe
Wanting to be someone else is a waste of the person you are
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Kevinbes »

Ik lees 40-45 van Blitzkrieg tot Hiroshima
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Old guy »

Net klaar met "Cambrai 1917" van Gerald Gliddon. Morgen ga ik beginnen aan "Van Canada tot Dollard tou"
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door peanut »

The Wehrmacht in Russia door Bob Carruthers
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door DvdW »

Ik lees op dit moment 'De Tweede Wereldoorlog', geschreven door Raymond Cartier. Bestaat uit twee delen. Mooi overzichtswerk.
GerritLohuis
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2015, 19:41

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door GerritLohuis »

Ik lees momenteel het boek 'Oorlog in herinnering - Geesteren een veilig oord in zware tijden'. In het boek is er veel aandacht voor de oorlogskinderen uit het westen en midden van ons land. Zij verbleven vanaf de Hongerwinter 1944-1945 tot en met de bevrijding bij gastgezinnen in Geesteren. Ook werden uit de mond van (oud) inwoners van Geesteren die de oorlog aan den lijve ondervonden, tal van gebeurtenissen uit die tijd opgetekend. Ten tijde van de oorlog waren deze mensen nog kind of net jongvolwassene. Intussen zijn zij 80 jaar of ouder.
Al met al bevat het boek bijna 40 afzonderlijke hoofdstukken, welke zijn omlijst met vele authentieke foto’s uit de oorlogsjaren 1940-1945 in Geesteren (ov). De opgetekende verhalen bieden een prachtige inkijk in het alledaagse leven toentertijd in een klein dorp in Twente. Het laat zien hoe de mensen op het Twentse platteland in die tijd woonden, werkten en leefden en hoe de oorlogskinderen uit Utrecht hun tijd in Twente beleefden. Ik heb zelf het voorrecht gehad om met enkele van deze voormalige oorlogskinderen uit Utrecht e.o. gesproken te mogen hebben. Voor meer informatie verwijs ik graag naar de website van de Stichting Heemkunde Geesteren onder de tab 'PRODUKTIES'.
Plaats reactie