Jan Marijnissen noemt Nederlands verzet in WOll terrorisme.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Maar wel terrorisme. Het terrorisme zoals wij dat nu kennen heeft dus een heel andere oorzaak. Kan iemand raden welke?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Arjen schreef:Maar wel terrorisme. Het terrorisme zoals wij dat nu kennen heeft dus een heel andere oorzaak. Kan iemand raden welke?

Terrorisme is denk ik een wapen van arme mensen..................
De VS heeft geld en mogelijkheden om landen te bombarderen, de islamitische wereld heeft die mogelijk niet dus was 11 september het gevolg.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

MARKET GARDEN schreef:
Arjen schreef:Maar wel terrorisme. Het terrorisme zoals wij dat nu kennen heeft dus een heel andere oorzaak. Kan iemand raden welke?

Terrorisme is denk ik een wapen van arme mensen..................
De VS heeft geld en mogelijkheden om landen te bombarderen, de islamitische wereld heeft die mogelijk niet dus was 11 september het gevolg.
Ik heb niet de indruk dat Osama Bin Laden, zijn familie en zijn organisatie nu zo armlastig zijn... Ze beschikken over heel veel geld. Dit komt o.a. uit Saudi-Arabië. (Ook al niet echt een arm land)
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

MARKET GARDEN schreef: Terrorisme is denk ik een wapen van arme mensen..................
Ik heb ooit een quote van, ik dacht, Karl Marx gelezen, welke ik nu niet meer lijk te kunnen vinden, waarin hij zei: "Geweld is de
laatste verdediging van de onderdrukten en van degenen die geen verweer hebben."
De VS heeft geld en mogelijkheden om landen te bombarderen, de islamitische wereld heeft die mogelijk niet dus was 11 september het gevolg.

Toch heeft het plannen van de aanslagen van 11 september ontzettend veel geld gekost. Wat zegt je dit over het voorval op zich?


@Dvaupell: Komt bij dat Osama Bin Laden een Amerikaans paspoort had en door de CIA betaald werd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Arjen schreef:Ik heb ooit een quote van, ik dacht, Karl Marx gelezen, welke ik nu niet meer lijk te kunnen vinden, waarin hij zei: "Geweld is de
laatste verdediging van de onderdrukten en van degenen die geen verweer hebben."
Maar geweld is ook het eerste middel van de onderdrukkers om degene die geen verweer hebben te onderdrukken. :)
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

@Dvaupell: Komt bij dat Osama Bin Laden een Amerikaans paspoort had en door de CIA betaald werd.
Oja? Dat verhaal heb ik nog niet gehoord. Ergens een bron? Ben er wel nieuwsgierig naar.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Gedurende de Afghaanse Oorlog (1979-1989) tussen de Sovjet-Unie en Afghaanse Moedjahedien-strijders werd de laatste groep, waartoe Bin Laden behoorde, ondersteund door de VS. Bin Laden werd gedurende die periode opgeleid door de CIA. Ook de bunkers in Tora Bora kwamen mede dankzij de CIA tot stand. Dit alles speelt zich dus af tijdens de Koude Oorlog.

De biografie van Osama Bin Laden op de Engelstalige Wikipedia is in deze context wel interessant. Betere bronnen heb ik helaas niet.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hier wordt bijvoorbeeld gemeld dat Bin Laden een redelijk lange tijd door de CIA gesteund is. Het was de eerste hit op google onder de zoektermen Bin Laden + CIA. Ik ben er intussen achter dat hij niet zelf getrained is door de CIA. Dan heeft hij inderdaad ook geen Amerikaans paspoort. Wel heeft de CIA geregeld gebruik gemaakt van zijn diensten.

Mijn excuses voor voorgaande foutieve informatie.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

MARKET GARDEN schreef:
Arjen schreef:Maar wel terrorisme. Het terrorisme zoals wij dat nu kennen heeft dus een heel andere oorzaak. Kan iemand raden welke?

Terrorisme is denk ik een wapen van arme mensen..................
De VS heeft geld en mogelijkheden om landen te bombarderen, de islamitische wereld heeft die mogelijk niet dus was 11 september het gevolg.
Terrorisme is het aanvallen van burgers om terreur te veroorzaken. Arme mensen kunnen als ze burgers kunnen op blazen ook militairen aanvallen en echt strijd/verzet voeren.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat een schandalige weergave van Hannie Schaft overigens :(
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Jonhy Frost schreef:Hezbollah bijvoorbeeld zijn ook verzetsstrijders, alleen als Israel 'wint' worden ze terroristen genoemd. als de duitsers de wo2 hadden gewonnen werden ze ook als terroristen gezien, behalve door de mensen die het met hen eens waren.
Alleen een beetje raar dat marijnissen dat zo zegt, hopelijk heeft de media hem iderdaad fout begrepen.
Niet in mijn ogen.

Verzetsstrijders vallen de bezetter aan, dus zijn leger en bestuursmacht. Daarbij kunnen burgers geraakt worden maar dat is nooit het doel!

Terroristen vallen onschuldige burgers aan om hun doel te bereiken.

Daarom is Hezbollah terroristisch en pleegde de Nederlandse ondergrondse verzet.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Roel R. schreef:Terrorisme is het aanvallen van burgers om terreur te veroorzaken.
En die terreur kan uit verzet gepleegd worden...

Bepaalde vormen van terrorisme zijn hoe we het ook wenden of keren een vorm van verzet, een afschuwelijke, laffe en vaak zinloze manier. Verzet is echter niet per definitie terrorisme, want er zijn vele andere vormen van verzet te onderscheiden.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Roel R. schreef:
Jonhy Frost schreef:Hezbollah bijvoorbeeld zijn ook verzetsstrijders, alleen als Israel 'wint' worden ze terroristen genoemd. als de duitsers de wo2 hadden gewonnen werden ze ook als terroristen gezien, behalve door de mensen die het met hen eens waren.
Alleen een beetje raar dat marijnissen dat zo zegt, hopelijk heeft de media hem iderdaad fout begrepen.
Niet in mijn ogen.

Verzetsstrijders vallen de bezetter aan, dus zijn leger en bestuursmacht. Daarbij kunnen burgers geraakt worden maar dat is nooit het doel!

Terroristen vallen onschuldige burgers aan om hun doel te bereiken.

Daarom is Hezbollah terroristisch en pleegde de Nederlandse ondergrondse verzet.
Helemaal mee eens. Het Nederlandse verzet valt de vijand aan en niet ongschulidge burgers.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Roel R. schreef:Niet in mijn ogen.

Verzetsstrijders vallen de bezetter aan, dus zijn leger en bestuursmacht. Daarbij kunnen burgers geraakt worden maar dat is nooit het doel!

Terroristen vallen onschuldige burgers aan om hun doel te bereiken.

Daarom is Hezbollah terroristisch en pleegde de Nederlandse ondergrondse verzet.
Beste Roel

In Nederland zijn door het verzet enorm veel mensen doodgeschoten omdat ze lid waren van de NSB, waarvan vele die totaal geen verradersdaden oid gepleegd hadden. Waaronder op meerdere plaatsen boeren die op eigen erf voor de ogen van vrouw en kinderen werden vermoord. Ook werden vele boerderijen beroofd.
Het aantal liquidaties door hen van Duitse militairen is aanmerkelijk geringer. Ook bij de overvallen op distributiekantoren zijn vele Nederlanders omgekomen.
Eigenlijk moet je volgens jouw maatstaven in Nederland een schifting maken tussen terroristen en verzetslieden.

En hoe zou je Ab Witvoet of Geert Goosens willen noemen resp. betrokken bij de aanslag te Putten en Rauter bij de Woeste Hoeve?

Hierdoor verloren wel ruim 800 mensen het leven ten gevolge van de represailles, terwijl deze daders na de oorlog 'gewoon' verder leefden.

-- Quote aangepast in verband met de leesbaarheid, dvaupell 02/08/06-23:05 --
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Roel R. schreef:Wat een schandalige weergave van Hannie Schaft overigens :(
Wat bedoel je precies?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie