patch DRESDEN

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

patch DRESDEN

Bericht door thrill me »

Iemand enig idee hieromtrent?

Bundesarchiv -Zentralnachweisstelle- liet me weten dat het misschien van de Infanterie-Division Dresden kan zijn of van het Korps-MG-Btl.Dresden.. Maar bied dus geen zekerheid.. Weet iemand van jullie het?

Tim

Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Volgens mij is dat een Hitler-Jugend mouwteken voor het gebied waar je als HJ'er lid was of ondergebracht was.
Dat had men op de (ik geloof linker) bovenarm genaaid.
Zoals je ook Ort-Sachsen en Ort-Hessen enz. had.
hanzel
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 dec 2003, 13:47

Bericht door hanzel »

Hoi Tim, dat is een DRK (deutsches rote kreuz) patch, werd gedragen op de rechter bovenarm,

groetjes

Hans
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Hans heeft gelijk.
Dit is met 100% zekerheid een patch voor op de rechter bovenarm van een lid van de Deutsche Rote Kreuz (DRK)

Armdriehoeken van de HJ zien er anders uit (natuurlijk wel driehoekig......maar met streek naam en overkoepelde regio naam: Zo zat er op de HJ jas die ik had een patch voor Süd Baden: Regio Süd, district Baden. Het nummer op de schouderstukken gaf dan de plaats aan.(in mijn geval "737"=de plaats "Zabern") )
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Het is inderdaad van het Deutsches Rote Kreuz, en namelijk voor de vrouwelijke helft ervan, de verpleegsters. Dit is er dan een van de afdeling DRK Dresden... Komt uit een lot dat ik opgekocht heb enkele jaren terug.
@ Stijn : :wink: , dacht ook eerst aan Hitler Jugend, toont goede vergelijkenissen.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Deze patch is niet enkel voor de vrouwelijke helft van het DRK.

Ook op uniformen voor de mannen werden deze patches gedragen.........zie:
http://www.germanmilitaria.com/Politica ... 00350.html



Oh ja......detail...............HJ arm-driehoeken zien er geheel anders uit.........zie:
http://www.germanmilitaria.com/Political/02HJ3.html
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Plaats reactie