Vraag: eerste vondsten plaatsen met foto

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
ossenaar
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 jul 2006, 21:02
Locatie: Brabant

Vraag: eerste vondsten plaatsen met foto

Bericht door ossenaar »

Ik ben nieuw op dit forum, en heb enkele vragen over mijn eerste bodemvondsten, hoe kan ik hier een onderwerp over plaatsen met de bijbehorende foto's?[/img]
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Zo als je nu hebt gedaan kun je een onderwerp maken, en dan zo foto's uploaden: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=2485
ossenaar
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 jul 2006, 21:02
Locatie: Brabant

Vragen over mijn eerste vondsten

Bericht door ossenaar »

Dank je Dwayne voor de info over het plaatsen

Ik heb een tijdje geleden besloten om een metaaldetector te kopen nadat ik op dit forum allemaal geweldige vondsten zag. Ik ben natuurlijk direct gaan zoeken, met als resultaat mijn eerste hulzen (klinkt stom, maar op dat moment ben je zo blij als een kind). Vervolgens ben ik een beetje gaan zoeken op de bekende plaatsen in mijn omgeving. Met als resultaat veel granaatscherven etc.
Nu komt mijn eigenlijke vraag: kan iemand meer vertellen over de objecten die ik heb gevonden?

Duitse helm met zeer broos binnenwerk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is ook mijn vraag, hoe kan ik deze helm het beste opknappen, want er is ( niet op de foto) duidelijk te zien dat er camouflage onder zit en misschien ook nog wel decals. Op welke manier kan ik deze het beste conserveren?

Verder heb ik onderstaande patronen gevonden nabij een locatie waar in de oorlog redelijk veel is gevochten. Deze patronen zijn echter losse flodders naar mijn mening. Op dezelfde locatie zijn ook scenes opgenomen van "een brug te ver", in de film werd er echter niet geschoten op deze locatie.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik nog een redelijke grote huls gevonden 20mm 1943 staat erin gegraveerd naast het slaghoedje (engels/duits?)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Losse flodders zijn 5,56mm voor oa. de diemaco.
20MM huls is Engels 20MM Hispano Suiza 404, voornml. gebruikt in Engelse jachtvliegtuigen.

Over de helm.. uhh beginnersgeluk, damn you.. :)
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Laatste huls is een Engelse 20mm hispano huls. Dit kaliber munitie was bestemd voor de boordkanonnen van Engelse jachtvliegtuigen zoals de Spitfire en de Hawker Typhoon/Tempest.

En erg bijzonder dat je nu al zo'n Duitse helm gevonden hebt. Volgens mij is dat wel echt een topvondst. Vind je volgens mij niet zomaar in redelijk staat. Heb verder niet echt verstand van zoeken met een metaal detector dus met zekerheid kan ik dat niet zeggen. ;)


(Edit: Ah Polte was eerder... :P)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
ossenaar
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 jul 2006, 21:02
Locatie: Brabant

Bericht door ossenaar »

Dank je wel voor de snelle en vele info. Ik heb in de weken dat ik mijn metaaldetector heb (White's prizm 3) veel teringzooi gevonden en honderden keren gegraven voor cola blikjes, kun je nagaan hoe je je voelt als je zoiets uit de grond trekt.
Ben zelf een keer in Groesbeek gaan zoeken, maar kwam niet verder gaan kleine scherven en verwrongen stalen stukjes. Kan iemand mij toevallig een kleine tip geven om mijn zoekgebied te verkleinen (of wellicht een keer mee zoeken, heb vervoer)?

Kan iemand me verder toevallig vertellen hoe ik het beste de helm kan reinigen? Ben benieuwd hoe de camo eronder er uit ziet.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Oss, ligt dat vlakbij Tilburg?
Als je auto hebt........ik heb stekken.........maar ginnen auto!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
ossenaar
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 jul 2006, 21:02
Locatie: Brabant

Bericht door ossenaar »

Tilburg is nie ver he! En je bent in 25 min met de trein in Oss van Tilburg centraal....Heb er geen problemen mee maat als je meegaat
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ik heb je een bericht gestuurd, zie PB.


Adios,
Nick
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Phoe dat zijn mooie vondsten! 8)
Zeker voor een beginnende zoeker, wat word het wel niet als je wat meer ervaren bent en betere plekken weet te vinden. :P
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Hulzen zijn inderdaad 5,56x45 voor de dimaco, de hulzen zitten wel verkeerd in de schakels. Deze zijn trouwens voor de FN Minimi.
ossenaar
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 jul 2006, 21:02
Locatie: Brabant

Bericht door ossenaar »

Vandaag maar even weze zoeken i.v.m vrije dag. Een schuttersputje waaruit enkele hulzen kwamen en twee (munitie?) kisten gevonden. weet er toevallig iemanand meer over deze objecten? En kan iemand mij vertellen hoe ik mijn vondsten het best kan reinigen. Ik wil namelijk zo min mogelijk aantasten. Alle hulp is welkom

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

De kisten lijken me Brits voor een 25 pdr. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Hulzen/Patronen is .303 (7.7x56R) Engels.........voor oa de BREN, Lee enfield, Vickers........enzovoorts
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Als je wilt weten hoe je je vondsten het beste kunt reinigen moet je even zoeken op het forum.
Daar staat vast wel het een en ander over het reinigen van vondsten. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie