El comandante Fidel Castro

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Fidel Castro is een (...)

Groot leider in de wereldgeschiedenis
10
26%
Dictator van een bananenrepubliek
29
74%
 
Totaal aantal stemmen: 39

E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

:| Waarom gaat iedereen hier zo plat op "democratie". Alsof dat altijd maar goed werkt :lol:!

Bijvoorbeeld. De Dictator van Singapore heeft Singapore één van de rijkste staten ter wereld gemaakt. Ik bemerk hier dat mensen Fidel zien als "weer zo'n dictator a la stalin, mao etc". Castro is is geen dictator die een schrikbewind voert hij is aan de macht gekomen omdat hij het beste voor zijn volk wil.

Natuurlijk is het tijdperk Castro voorbij, maar het liefst zou ik een nieuwe Castro terug krijgen. Eén met dezelfde hoeveelheid charisma en daadkracht als El Comandante Fidel Castro Ruz!
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik denk dat veel mensen het isolement waarin Cuba momenteel verkeert ten onrechte wijten aan Fidel Castro. De boycot van Cuba door Amerika is een boycot van Communisme, geen boycot van Castro. Daarnaast heeft de boycot niets met een gebrek aan democratie in Cuba te maken, maar is het meer het in ere houden van het oude anti-Communistische denken. Wanneer ze Cuba dwars blijven liggen heeft iedere Amerikaan tenminste het beeld van de VS als voorvechter van een vrije kapitalistische wereld. Wanneer ze echt zo principieel zijn, dan moeten ze vandaag nog een algehele boycot van China ontwerpen en alle banden daarmee verbreken. Bovendien moeten ze alle steun aan bijvoorbeeld Saudi-Arabië opschorten, aangezien daar een democratie is van niks.
Вместе мы непобедимы
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Maar china boycotten kan niet, omdat USA elke dag miljoenen dollars leent van de chinezen. China boycotten zou betekenen dat Amerika per direct bankroet zal worden en daarmee is het tijdperk 'Amerika dictator van de wereld' voorbij.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Nouja, wat ik in ieder geval aan wilde geven is dat de boycot van Cuba vooral een 'show-boycot' is. Dus eentje die vooral als doel heeft de schijn te wekken dat er nog altijd tegen Communisme en dictators wordt gestreden.
Вместе мы непобедимы
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ik snap de strekking Zhukov. Maar ik wilde aangeven dat als ze niet hypocriet zijn en alle soortgelijken als Cuba hetzelfde zouden behandelen, Amerika zichzelf vernietigd
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik neem een dictator het aan de stoel blijven plakken kwalijk, waardoor er geen beweging meer in de situatie komt, ongeacht waar die situatie door is ontstaan.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Proos schreef:Ik neem een dictator het aan de stoel blijven plakken kwalijk, waardoor er geen beweging meer in de situatie komt, ongeacht waar die situatie door is ontstaan.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar dit is mijns inziens geen argument dat specifiek voor (of in dit geval tegen) Fidel Castro geldt. Meer een verwijt aan dictators an sich.

Wanneer je naar Fidel Castro kijkt als dictator, dan kun je (in vergelijking met andere dictators als bijvoorbeeld Mugabe, Achmadinejad, Kim Jong-Il ofLukashenko) niet zeggen dat hij uitermate wreed of slecht voor zijn volk is geweest.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Maar ik ben dan ook geen dictators aan het vergelijken, maar bestempel Castro als een dictator. En dan mag ik Castro alles verwijten wat ik dictarors in het algemeen verwijt. Wat misschien begon als iets goeds, wordt door de trek naar macht, en het consolideren van je macht, er vaak niet beter op. En dat is in dit geval ook zo. Het tijdperk van Castro is al jaren voorbij, wat mij betreft.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Charly1975 schreef:Wat dacht je van een: Dictator in de wereldgeschiedenis maar een groot leider van een bananenrepubliek ???
Zo zie ik het ook.

Trouwens, niet alles in Cuba is slecht. In Cuba heb je de beste oogoperaties van de wereld, om maar een voorbeeld te noemen.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Een dictator van het ergste soort verslaaft aan zijn macht.
Deze man heeft zijn land in de ellende gestordt.
Het is een clown als je hem op tv ziet.
Aude Audenda
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

:? ellende? Volgens mij heeft hij zijn volk gered van Batista en Amerika maar goed, daarin wijkt mijn mening (zoals gewoonlijk) af van jullie
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Wat wil je nou Et dat we zeggen dat castro een groot man is?
Castro is niets meer dan een Dictator verslaaft aan zijn macht Cuba is in en in arm,niemand wil wat met hem te maken hebben behalve personen als Chavez.
Hij heeft zelfs de wereld op de rand van de afgrond gebracht door de kern wapens van de Russen te plaatsen op cuba gebeurde met zijn toesteming.
Deze man heeft alleen maar armoede en verderf gezaaid.
Het word tijd dat hij streft en we hem snel vergeten.
Laatst gewijzigd door Jasper J op 06 sep 2006, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Aude Audenda
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ik ben te verbouwereerd om diepgaand te reageren. Mijn reactie hou je te goed...
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik denk dat vriend-en-vijand het er wel over eens zijn dat het Amerikaans boycot op moet houden. Echter, als je president van een land bent, en je zit daar al zó lang.... en je ziet dat je de impasse kunt doorbreken door eens een ander aan de macht te laten (dat is het grootste struikelblok van dictators, het egoïsme van de macht), dan moet je dat doen. Dan heb je het beste voor met je land. Door te blijven zitten demonstreert Castro in mijn ogen niet het beste voor te hebben met Cuba.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Welke impasse? Ik ben er zeker van dat Fidel weet dat het slechter gaat met het land als hij de macht uit handen geeft. Of dat nu waar is of niet.
Dus als hij het beste met Cuba voor heeft, moet hij juist blijven zitten.

Door te blijven zitten demonstreert Castro zichzelf het beste te vinden voor Cuba.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie