Mijn WLA is NIET te koop!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Misleiding

Bericht door asjemenou »

De bewuste advertentie van de WLA motor is inmiddels al verwijdert. Even reageren op de reactie van willysproject.
In mijn reactie's op deze topic neem ik het niet op voor de "verkoper" van de WLA motor. Ik reageer alleen maar op het feit dat dergelijk geplaatste foto's op Internet vogelvrij zijn en door Jan en alleman gevraagd en ongevraagd voor eigen doeleinden gebruikt kunnen worden.
Uiteraard is het van de "verkoper" niet slim om een foto van een andere motor te gebruiken in een advertentie. Bij de uiteindelijke verkoop zal ten alle tijden uitkomen dat het in werkelijkheid om een heel andere motor gaat en er sprake is van misleiding/bedrog. Het lijkt mij dan ook in zo'n geval dat de koper z'n koopverplichting niet behoeft na te komen.
Het is als potentïele koper zijnde sowieso al niet slim om zo'n groot bedrag vooruit te betalen. Bij dergelijke aankopen is het raadzaam om het object eerst eens te gaan bekijken voordat tot betaling wordt over gegaan. De bekende "boter bij de vis" regel.
Gelukkig ben ik nog nooit bedrogen bij een Internetkoop. Uiteraard kan mij dit ook overkomen maar je kunt wel bepaalde eisen aan een koop stellen. Als iemand mij iets wil verkopen dan zal hij of zij er ook wat voor moeten doen. Ik koop niets van verkopers die iets snel willen verkopen of geen verdere details/foto's willen geven over het te kopen object. Bij dergelijke grote objecten als bijvoorbeeld een WLA motor wil ik toch een afspraak maken om zo'n motor te kunnen bekijken. Doet de verkoper daar dan moeilijk over dan is voor mij de koop over. Het is tenslotte "vraag en aanbod".
Bij internationale verkopen zoals op Ebay is dit uiteraard wat lastiger. Daar is toch ook wel de regel weet van wie je wat koopt. Let op de feedback van zo'n verkoper. Iemand die één keer bedriegt zal er geen moeite mee hebben om het een tweede keer te doen.
Ik denk dat het goed is dat Johan ons heeft gewezen op de misleidende advertentie van de WLA motor. Zelf zie ik ook wel eens advertentie's van WOII objecten waar ik mijn bedenkingen bij heb. Het enige wat we er aan kunnen doen is om elkaar voor zo'n misleidende verkoop te waarschuwen op dit forum.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Kijk deze reactie klinkt al heel anders. (edit: van willysproject dus, inmiddels stond er al een reactie onder ;-) )

Ik heb ook nooit gezegd dat het géen bedrieger zou kunnen zijn, alleen soms worden mensen wat al te snel veroordeeld doordat ze andermans foto gebruiken.
Daarom EERST die vraag van mij.
Voordat iemand publiekelijk veroordeeld wordt eerst even afwachten wat er uit die mailtjes komt. Dat is wat ik ermee probeerde te zeggen.
Misschien ben ik hierin dan naief dat kan.

Ik denk dat het goed is dat Johan ons heeft gewezen op de misleidende advertentie van de WLA motor. Zelf zie ik ook wel eens advertentie's van WOII objecten waar ik mijn bedenkingen bij heb. Het enige wat we er aan kunnen doen is om elkaar voor zo'n misleidende verkoop te waarschuwen op dit forum.
Daar ben ik het ook mee eens natuurlijk.
Maar dan moeten gestelde vragen niet meteen afgedaan worden als tegendraads of pro-bedriegers.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Kleine Feldmaus,

Mijn "beschuldiging" was zeker niet persoonlijk bedoeld. Het was enkel om je benadering t.o.v. die verkoper en zijn advertentie in vraag te stellen.

In dergelijke gevallen waarbij het waarschijnlijk om bedrog gaat is een uiterst afwijkende houding ten opzichte van de internetveiling het verstandigste. "When it looks like shit, smells like shit and tastes like shit it most likely is shit..."

Aangezien de meesten hier zijn om iets op te steken of om 'te leren' vond ik het gevaarlijk dat iemand precies de indruk wekte "dat het nog allemaal niet zo kan zijn zoals het er uit ziet" en dat die verkoper misschien nog wel eerlijk kan zijn. (Afgezien van het feit dat hij foto's ript van andermans site en mogelijks dingen aanbiedt die hij niet bezit en daarom nooit zal leveren...)
Hetgeen ik in mijn vorige posts zei staat juist haaks op op een dergelijke benadering van een twijfelachtige verkoper of potentiële internet-oplichter.

Wat asjemenou zegt is ook juist. De verkoper was niet slim om zo'n groot item aan te bieden... Maar waarschijnlijk gaat hij dat ondertussen ook door hebben en misschien probeert hij binnen enkele dagen onder aan andere username met 'kleinere' items die hij ook niet in zijn bezit heeft...
Het is nooit verkeerd van meer foto's te vragen aan een onbekende verkoper... Wanneer men echt zeker wil zijn, desnoods vragen de krant van vandaag er bij te leggen of hem vragen een foto te maken van een pietluttig onbelangrijk detail... Wanneer hij daarop zegt dat dat niet mogelijk is omdat zijn camera kapot is of uitgeleend is, dan weet ik telkens al genoeg.

Ik weet ook dat het "correcter" is om eerst de mails af te wachten vooralleer iemand publiekelijk te veroordelen... En dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is, maar wat betreft 'oplichting' en 'militaria kopen en -verkopen' gaat die stelling vaak niet op... Wanneer er op het eerste zicht iets niet pluis is aan een bepaalde zaak dan heeft dat meestal ook wel een reden. Wanneer er iets vreemds is bij een deal zoals bijvoorbeeld: onduidelijke foto's, geripte foto's van een site, een abnormale lage prijs, geen foto's, betaling naar een ander adres dan naar de verkoper zijn adres, enz... dan is hard wegrennen telkens het beste... (Tenzij je de verkoper goed kent, kunt bereiken, of beiden op een forum zit en je een stok achter de deur hebt mocht het misgaan...)

MvG,
Gerd V
Kleine Feldmaus schreef:Kijk deze reactie klinkt al heel anders. (edit: van willysproject dus, inmiddels stond er al een reactie onder ;-) )

Ik heb ook nooit gezegd dat het géen bedrieger zou kunnen zijn, alleen soms worden mensen wat al te snel veroordeeld doordat ze andermans foto gebruiken.
Daarom EERST die vraag van mij.
Voordat iemand publiekelijk veroordeeld wordt eerst even afwachten wat er uit die mailtjes komt. Dat is wat ik ermee probeerde te zeggen.
Misschien ben ik hierin dan naief dat kan.

Ik denk dat het goed is dat Johan ons heeft gewezen op de misleidende advertentie van de WLA motor. Zelf zie ik ook wel eens advertentie's van WOII objecten waar ik mijn bedenkingen bij heb. Het enige wat we er aan kunnen doen is om elkaar voor zo'n misleidende verkoop te waarschuwen op dit forum.
Daar ben ik het ook mee eens natuurlijk.
Maar dan moeten gestelde vragen niet meteen afgedaan worden als tegendraads of pro-bedriegers.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Re: Fotomisbruik

Bericht door Dirty harrY »

wittmann schreef:
asjemenou schreef: Beter nog is het om je foto's vast te zetten in je webpagina zodat ze niet te kopïeren zijn. Marktplaats.nl doet dit ook. Vraag mij niet of hoe ze dit precies doen daarvoor weet ik nog te weinig van webpagina's.
[off topic]
en dan nog druk je printscreen, ga je naar paint en haal je de foto eruit.
of marktplaats hem vastzet of niet, je kunt hem toch zo krijgen.
[off topic] Alles wat je bezoekt komt op de harde schijf te staan
kijk maar eens naar C:\Documents and Settings\GEBRUIKERSNAAM\Local Settings\Temporary Internet Files
Het is wel een hidden folder, je kan ook vtv bij internet opties je tijdelijke internet bestanden wissen, scheelt weer zoeken [/off topic]

Ik heb ook wel eens een foto 'geleent' om op marktplaats te gebruiken. deze foto was van een indentieke stereo toren die ik aanbood. De foto had ik geleent omdat ik toen nog geen digi fototoestel had.
Lijkt me niet misdadig en als je geintresseerd bent en het gaat om grotere bedragen, vraag je eerst meerdere foto's op en/of gaat het object terplaatse bekijken voordat je wat koopt.
Plaats reactie