Heb wat spullen en wat vragen

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FiXeL
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:04
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Heb wat spullen en wat vragen

Bericht door FiXeL »

Hallo,

Ik heb vandaag een deco geweer te koop gezet om eens te kijken wat zoiets nog waard is... Een kennis van me had hier belangstelling voor, en van het een komt het ander..

Ik verzamel al meer dan 12 jaar geen militaria meer, en toen ik er destijds mee bezig was, was het hoofdzakelijk spullen uit de 2e wereldoorlog.

Ik heb na het posten van het geweer eens rondgesnuffeld in een paar dozen en vond nog een paar leuke dingen die wellicht interesant zijn voor verzamelaars. De reden waarom ik destijds deze spullen niet had verkocht, is dat deze van mijn opa zijn geweest, of verzameld door mijn opa en oma tijdens de bezetting. Mijn grootouders zijn helaas niet meer, en deze spullen hebben welliswaar een semtimentele waarde, maar liggen nu in een doos zonder dat iemand er naar omkijkt. Ik ben bereidt dit te verkopen aan een liefhebber, maar ik heb een aantal vragen:

- Mag ik inert gemaakte munitie/lege hulzen te koop aanbieden?
- Insignes met een hakenkruis, mag ik daar afbeeldingen van posten?
- Ben ik verplicht om een vraagprijs te noemen?

Het laatste is omdat ik 12 jaar geleden ben gestopt, en ik geen flauw idee heb van de waarde van de spullen die ik nog heb. Het gaat om de volgende dingen:

- Duitse gasmaskerbus, originele verflaag nog, zonder draagband
- stukjes bonkaart, en nog een complete bonkaart
- een volkskrant van 17 mei 1940
- een telegraaf van 16 mei 1940
- Je maintendrai 1e april nummer 1945
- Je maintendrai 1 september 1945
- Oorlogszakboekje van mijn grootvader
- Hondepenning van mijn grootvader
- Gebedenboek voor RK soldaat
- Distributie stamkaarten uit 1949

Naja, en nog wat meer spullen... ik zal vandaag of morgen alles fotograveren en posten in het marktplaats subforum.

Alvast bedankt voor de reacties! :)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Hier staan de regels van onze Marktplaats

Wapens en munitie blijven een heikel punt, zo lang ze volgens de Nederlandse wet onklaar zijn gemaakt mogen wapens worden verhandeld. Op de munitie kom ik later terug, dat moet eerst nog even uitgezocht worden.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
FiXeL
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:04
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door FiXeL »

Bedankt voor de reactie. Helaas ben ik niet op de hoogte van de huidige regelgeving voor inerte munitie. De WWM is na het stoppen van mijn verzamelwoede op meerdere punten gewijzigd en ik ben op het moment alleen goed op de hoogte met het gebruik van Cat. IV wapens en lijst B. (verboden luchtdruk wapens/replica's)

Ik speel namelijk recreatief paintball en doe dit hoofdzakelijk voor het spel zelf, en niet vanuit een militair wannabe oogpunt. Ik speel zowel woods (in het bos) en sup'air (competitie vorm op een grasveld met lucht gevulde bunkers = obstakels) Soms ook wel beter bekend als speedball.
This mission is fubar, sir!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

het oorlogszakboekje van je vader verkopen?

Zoiets is voor jezelf van onschatbare en voor een ander 10 euro.
Zul je daar geen spijt van krijgen?
Greifkommando!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

sorry van je grootvader
Greifkommando!
Gebruikersavatar
FiXeL
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:04
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door FiXeL »

Thnx, maar ik moet er wel bij zeggen dat het onderhand 5 jaar geleden is dat mijn grootvader is overleden. Die spullen hadden toen een hoop sentimentele waarde, maar als je er niet naar omziet en het maar in een doos laat liggen, dan kan het beter naar een verzamelaar.
This mission is fubar, sir!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Ik heb een aantal weken geleden ook het militair zakboekje en medailles van het verzet geërfd waar mijn grootva in mee vocht en die man is al bijna 40 jaar gestorven.En ik zal die dingen nooit wegdoen.Voor een verzamelaar is het ook maar iets om bij de rest te leggen en ik zeg je één ding:Als je iets verkoopt(en geen geld dringend nodig hebt) heb je daar vroeg of laat altijd spijt van!
Maar de keuze is aan jou hé

ciao snafu
Greifkommando!
Gebruikersavatar
FiXeL
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:04
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door FiXeL »

Misschien wel, maar ik heb nog meer spullen van mijn opa geërft waar ik persoonlijk meer waarde aan hecht. Natuurlijk is dit iets wat je niet zomaar wegdoet bij overlijden, maar ik heb het meer dan 10 jaar in een doos bewaard zonder er ook maar naar om te zien. Ik was vroeger een vrij fanatieke verzamelaar van WO2 spullen, maar afgezien van de herrinnering dat mijn grootvader dit me gaf, heeft het voor mij niet zoveel waarde meer. Beter dat dit in handen geraakt van een verzamelaar die het met zorg behandeld en koesterd, dan dat ik het in een doos laat verstoffen.

Ik heb van mijn grootvader naast dit spul uit zijn diensttijd ook een hoop gereedschap en spullen uit het café geerft, wat hij van 1941 runde. Sommige gereedschappen gebruik ik soms nog steeds, ook al is het antiek, het werkt nog steeds prima. Ik heb in huis ook nog een barkruk staan, die hij gekocht heeft bij de opening. Een grappige anenktote is dat hij slechts 2 barkrukken gekocht heeft bij een firma in groningen, en de rest om de bar compleet te maken, heeft laten namaken door de locale timmerman. Ik heb hier een originele kruk uit die tijd, en die blijft hier zeker nog een hele tijd staan.

Een ander voorwerp wat hier niet de deur zal verlaten is zijn naambordje, wat op de gevel van het café prijkte: U. Haarsma, in geëmaiieerd metaal. Ik heb er eentje in goede staat, en eentje die er wat minder uitziet, en die prijkt aan mijn voordeur, gezien ik naar mijn opa vernoemd ben. (Uilke Durk Jorrit) Iedereen kent me als Jorrit, en de "U" op het bord is door een roestplek bijna gelijkend op een "J" Toeval? :)
This mission is fubar, sir!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Voor een verzamelaar is het ook maar iets om bij de rest te leggen
Nee, ik zocht het al een tijdje, en als het binnen is, krijgt het zeker een topplaatsje in m'n vitirine bij m'n Nederlandse helm. :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Je hebt me kunnen overtuigen "Fixel" en "Edgar".Ben oiok blij dat je boekje iemand anders zijn verzameling mooier en completer maakt.veel succes nog.
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

snafu schreef:Je hebt me kunnen overtuigen "Fixel" en "Edgar".Ben oiok blij dat je boekje iemand anders zijn verzameling mooier en completer maakt.veel succes nog.
Bedankt! :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie