Wat is er met Market Garden dit jaar?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Wat is er met Market Garden dit jaar?

Bericht door Marcfire »

Weet iemand wat er wanneer en waar te doen is dit jaar voor Market Garden.

Zijn er weer droppings op de Ginkelse heide en is er weer een airborne tour?

Hoor het graag
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Ik ben er niet zo van op de hoogte maar ik kan je zeer zeker zeggen dat er we 'wat' te doen is. Veteraan hier, veteraan daar die kom je genoeg tegen denk ik.

Ook is er natuurlijk een herdenking op de Oorlogsbegraafplaats te Oosterbeek.
Ook zijn de de musea gewild dus is het daar ook druk en dan dus ook 'wat' te doen.

Ik weet 'nog' niet wat er allemaal gaat gebeuren. :wink:
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

De dropping van het TA 4th para battallion is elk jaar op de Edense heide.
Meestal op zaterdag, je moet er wel vroeg bijzijn het is altijd 's morgens tussen 09.00 en 10.00, maar wel de moeite waard.
Elk jaar zijn er ook reenactors die rondracen met voertuigen, veteranen die los rondlopen waar je vanalles aan kan vragen, kransleggingen etc.
En natuurlijk 's avonds hier en daar dronken Engelsen in arnhem zelf :wink:

check voor het programma http://www.airbornemuseum.nl daar staat t vast wel op
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik was op de Ginkelse hei 2 jaar geleden en toen werden er 1.000 man gedropt, erg indrukwekkend.

Ik heb je link bekeken en de volgende link gevonden met het hele programma

http://www.airborne-herdenkingen.nl
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

http://www.screamingeagles.nl/oteng.htm

airborne-herdenkingen.nl is alleen Brits en Pools deel en hier staat ook US deel op
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Ja ik was er ook in 2004. Zo'n 60 jarige herdenking is toch net even specialer als 59 of 61 jaar.
In een kroeg aan de korenmarkt in Arnhem werden werden alle aanwezigen getrakteerd op een spontane striptease van een dronken para Sergeant die 'the full monty' ging, behalve zijn baret dan. :lol:
'signatures are like assholes, everybody's got one'
vossiebossie
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:33
Locatie: Hardenberg

Bericht door vossiebossie »

2 jaar geleden waren er dus 1000 man gedropt. Wat voor een aantallen zullen dit jaar komen? Is het waard om daar anderhalf uur voor te rijde? Mij lijkt het heel erg mooi, als ik de foto's van de 60e editie zie. Maar hoe zal het dit jaar zijn? Ook zo spectaculair?
"To the German Commander: Nuts!" - The American Commander Anthony McAuliffe
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Ik weet wel zeker dat het niet zo is als tijdens 60 jaar herdenking, maar ik weet wel zeker dat het een geslaagde herdenking word. :wink:
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

vossiebossie schreef:2 jaar geleden waren er dus 1000 man gedropt. Wat voor een aantallen zullen dit jaar komen? Is het waard om daar anderhalf uur voor te rijde? Mij lijkt het heel erg mooi, als ik de foto's van de 60e editie zie. Maar hoe zal het dit jaar zijn? Ook zo spectaculair?
Ieder jaar is het weer mooi. Veteranen zullen nu niet meer springen maar vorig jaar waren er ook nog 4 hercules-vliegtuigen en 1 Dakota Die een aantal keer overvlogen en een aantal mannetjes lieten vallen dus zeker de moeite waard. Overigens zal KTR ook weer langs het parcours staan en is er na afloop van de luchtlandingen weer een herdenking bij het monument. Is in Ede nog van alles te doen in verband met 100 jaar garnizoen ede. Race To The Bridge is er ook nog 's middags en anders nog overal herdenkingen zoals in Driel voor de Polen

http://www.100jaargarnizoenede.nl/
http://www.airborne-herdenkingen.nl

De sites die je kan bekijken voor die dag.

En op http://www.freewebs.om/never-forget-them mijn fotoverslag van vorig jaar (61 jaar)
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Never Forget Them schreef:
En op http://www.freewebs.om/never-forget-them mijn fotoverslag van vorig jaar (61 jaar)
De laatste link werkt niet :!:

De goede is http://www.freewebs.com/never-forget-them
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Beetje te snel getypt :wink:
Gebruikersavatar
Pauli
Lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 mei 2005, 17:20

Bericht door Pauli »

2 September weer de Airborne Wandeltocht.
"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Trouwens, volgens mij waren het lang geen 1000 man die in '04 gedropt werden, das bijna 3 bataljons namelijk.
Misschien 200-250 man van het TA 4th para battallion, een stuk of 20 polen, een handjevol veteranen, stuk of 50 Amerikanen, een herculeslading Nederlanders, maar zeker geen 1000 man.

Maar het is elk jaar zeker de moeite waard, het is echt een spectaculair gezicht.
En neem een verrekijker mee! (kun je ze letterlijk uit de deur zien stappen :) )
En luister alsjeblieft naar de aanwijzingen van het (engelse) legerpersoneel of Marechaussee als ze zeggen dat je verder naar achteren moet, het is echt voor de veiligheid van t publiek, je wil zeker geen para van 90 kg in je nek krijgen.
Vorig jaar kwam er een letterlijk tussen het publiek terecht. Een andere para raakte geblesseerd bij het landen en toen kon door de publieke belangstelling de ambulance er nieteens door :| en dat is echt triest.

Never forget them, ik heb een paar foutjes gevonden op je site.
Er staat een foto op van een para die een 'slechte landing' maakt, dat klopt niet, hij heeft een prima landing gemaakt, maar de foto is genomen op het moment dat hij na zijn landing 'doorrolt' om zijn val te breken. Ik heb deze fout al vaker gezien in boeken, het is ook een erg rare foto om te zien, het is net of hij op zijn kop neerkomt.
Ook het onderschrift 'Britse paratroopers in een Arnhemse school' klopt niet, deze foto is genomen vlak bij Hartenstein, in een van de bijgebouwen van het hotel, en is overduidelijk in scene gezet. Het is wel een van de meest gebruikte foto's die ik ooit gezien heb.
Dit is echt opbouwende kritiek hoor, het is echt een mooie site :wink:
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Nu je het zegt heb ik toen in die tijd ook gehoord dat het rond de 300 was ofzo.
Dat voorval heb ik overigens vorig jaar gemist. Maar dat was waarschijnlijk aan een zijkant dan.

...over mijn site...
Over die Amerikaanse para, dat is moeilijk te zien en kan goed kloppen. Alleen die Britse Paratroopers had ik eerst ook zoiets bij staan maar kreeg ik te horen dat het dus bij een Arnhemse school was.
Dat de foto in scene is gezet maakt niet heel veel uit. Het geeft wel een mooi beeld.
Bedankt voor het compliment.
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

De foto van de britten was tot voor kort een mysterie. Het was niet bekend waar de foto genomen was. Er was alleen bekend dat de legerfotograaf hem genomen had in de buurt van Hartenstein tegen het einde van de slag (foto stond als een van de laatsten op het rolletje).

De fotografen lagen toen in de buurt van Hartenstein en konden voor vijandelijk vuur niet ver afdwalen van hun schuttersputjes voor foto's.

Al deze info stond een tijdje geleden in het krantje van 'vereniging vrienden van het airbornemuseum', er was een uitgebreid artikel aan gewijdt na een oproep in het krantje.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Plaats reactie